عمو روحانی | عمو اخوان

مجموعه 50 مسابقه و بازی جذاب (شماره اول)

مجموعه 50 مسابقه و بازی جذاب (شماره اول)

مبلغین و مربیان عزیز! مجموعه ای از بازی های مختلف برای محیط های خانوادگی، کلاسی و … در اختیار شما بزرگواران قرار می گیرد.

موضوع: بازیهای مختلف

مخاطب: کودکان و نوجوانان

نکته جالب: به وسیله این بازی ها می توانید معضل بزرگ یعنی وابستگی بچه ها به گوشی موبایل را بخصوص در محیط های خانوادگی برطرف نمایید.

بازی اول (بادکنک یا توپ شیطون)
یه بادکنک رو باد می کنید بچه ها حلقه می زنند
بادکنک رو دست یه نفر داده یه موسیقی پخش میکنیم و
بلافاصله باید بادکنک رو به دست بغل دستی بدهد
ناگهان صدا را قطع میکنید بادکنک تو دست هر کس بمونه از دور مسابقه خارج میشه
همینطور این کار را ادامه میدیم تا یک نفر در انتها باقی بمونه
توجه:به جای موسقی می تونید از یک شعر آموزنده استفاده کنیم تا در حین بازی یه اموزش هم داده باشید
از این شعر معروف هم میشه استفاده کرد
این توپ، توپ شیطونه
بپا تو دستت نمونه
تو دست هر کی بمونه 
از بازی بیرون می مونه
توجه:شعر رو می تونید در بعضی مواقع سریع و در بعضی مواقع اهسته بخونید تا هیجان بیشتری به مسابقه بدهید
 

مسابقه دوم (محافظت از بادکنک)

چند نفر رو انتخاب میکنیم، یه بادکنک رو با نخ محکم به طول نیم متر به پای راست شخص می بندیم.
به محض اینکه زمان شروع شد هر شخص علاوه بر محافظت از بادکنک خودش با پای دیگر باید بادکنک طرف مقابل را بترکاند
در انتها شخصی که بتونه بادکنش رو نگه داره به عنوان برنده اعلام میشه
* کلی خنده دار و مهیج خواهد بود یه بار هم که شده امتحان کنید.
 
221
مسابقه سوم (بازی با کلمات) 
مربی یک کلمه انتخاب می کند، از مخاطبین، نفر اول بازی رو شروع می کنه
به این شکل که باید از کلماتی استفاده کنید که از آخرین حرف کلمه گفته شده توسط مربی شروع شده است
یه کلمه جدیدی بشه و معنی دار: مثلا مربی میگه هلال (برعکسش میشه لاله) 
نفر بعدی باید کلمه ای با “ل” بگه که برعکسش هم معنی داشته باشه!
مثل لاک (برعکسش میشه کال)
با کلمه ی “مداد” شروع می کنیم
دود ← درز ← زیر ← ریگ ← گند ← دامن ← نار ← راهب ← برد ← داماد ← درد ← دب ← بابک

* مجری طنز خانواده خود باشید و اطرافیان را سرگرم کنید.

مسابقه چهارم (بادکنک)
گروهی هر گروه دو نفر
چند عدد بادکنک به تعداد مشخص برای هر گروه کم باد در نظر میگیریم.
به محض شروع زمان دو نفر با دست بسته تلاش می کنند بادکنک رو با پا به وسط سینه بیاورند
و تا یک مکان مشخص حمل کنند و در آنجا با فشار قفسه سینه بادکنک را ترکانده
و دوباره این کار را تکرار می کنند هر گروه که زودتر انجام دهند برنده خواهند بود.
 
unnamed555
 
مسابقه پنجم (بادکنک)
از سری مسابقات بادکنک
چند تا تیم دو نفره تشکیل بدهید به هر تیم یک بادکنک باد شده تحویل دهید،
دست ها پشت بسته، همه گروه ها همزمان باید بادکنک را بین سینه نگه دارند.
به محض شروع زمان همه تیم ها به صورت حلقه ای می چرخند
به محض اینکه مجری فرمان داد بادکنک را باید تیم ها از بین سینه با دست بسته به پشت انتقال دهند
به گونه ای که دو طرف پشت به پشت باشند و بادکنک بین آنها قرار بگیرد.
گروهایی که بادکنک آنها زمین بیفتد از دور مسابقه خارج شده و بازی را به همین شکل ادامه میدهیم تا تیم برنده مشخص شود.
مجری طنز خانواده خود باشید.
مسابقه ششم (پرتاب توپ)
مواد لازم: تعدادی جوراب و روزنامه باطله، یک سطل
گروه سنی: عموم
می‌توانید با قراردادن جوراب‌ها داخل هم، توپ‌های رنگی کوچک درست کنید.
همچنین با مچاله کردن روزنامه باطله هم می‌شود توپ‌هایی با شکل و اندازه‌های مختلف درست کرد.
بهتر است با کودک، سرگرم درست کردن توپ‌ها از جوراب‌ها و روزنامه‌ها شوید. هنگامی که درست کردن توپ‌ها تمام شد،
سطل را در فاصله‌ای معقول نسبت به سن شرکت کننده قرار دهید و از او بخواهید که توپ‌هایش را به داخل سطل پرتاب کند.
فاصله معقول، فاصله‌ای است که پرتاب توپ، آن‌قدرها برای شرکت کننده آسان نباشد و در عین حال،
آن‌قدر هم دور نباشد که با غیرممکن بودن، شوق بازی را در او از بین ببرد.
این بازی هیجانی، هم بین کودک و والدین، هیجان مشترک ایجاد می‌کند.
مسابقه هفتم (اطلاعات عمومی)
یک مسابقه جالب!
یک نفر در مسابقه ای شرکت می کند و سوالات زیر برای او مطرح می شود:
سوالات:
۱ـ جنگ صد ساله چند سال طول کشید؟
الف) ۱۱۶ سال
ب ) ۹۹ سال
ج ) ۱۰۰ سال
د ) ۱۵۰ سال
او نمیتواند به این سوال جواب دهد
۲ـ کلاه های پاناما در چه کشوری تولید میشود؟
الف) برزیل
ب) شیلی
ج) پاناما
د)اکوادور
حالا او با خجالت از دانشجویان تماشاگر درخواست کمک میکند
۳ـ روس ها در چه ماهی انقلاب اکتبر را جشن میگیرند؟
الف) ژانویه
ب) سپتامبر
ج) اکتبر
د) نوامبر
این بار هم شرکت کننده درمانده تقاضای فرصت میکند
 
۴ـ اسم شاه جرج سوم چه بود؟
الف) ادر
ب) آلبرت
ج) جرج
د) مانوئل
خوب بقیه حضار باید به دادش برسند
 
۵ـ نام جزایر قناری در اقیانوس آرام از کدام حیوان گرفته شده؟
الف) قناری
ب) کانگارو
ج) توله سگ
د) موش
در اینجاست که شرکت کننده ی بخت برگشته از ادامه ی مسابقه انصراف میده

اگر خیلی خودتان را گرفته اید که همه ی جوابها را میدانید و به این بنده ی خدا هم کلی خندیدید بهتره اول جوابها را بخوانید.

جوابها
۱ـ جنگ صد ساله در واقع ۱۱۶ سالطول کشید (۱۳۳۷ـ۱۴۵۳) میلادی
۲ـ کلاه پاناما در اکوادور تولید میشه
۳ـ انقلاب اکتبر در ماه نوامبر جشن گرفته میشه
۴ـ اسم شاه جرج .آلبرت بوده که بعد از به سلطنت رسیدن به جرج تغیر یافت
۵ـ توله سگ .اسم لاتین آن insularia canaria یعنی جزایر توله سگ
مسابقه نهم (کلاه بازی)
یه مسابقه جالب و قدیمی
شما در کنار بچه هاتون به راحتی با یک کلاه می تونید کلی سرگرم باشید و کلی تحرک داشته باشید
روش بازی:
یه کلاه سر شرکت کننده ها میزاریم با شروع اهنگ یا شمارش باید کلاه رو قشنگ سر خودش بزاره،
بعد برداره و بده نفر بعد به محض تمام شدن آهنگ یا زمان، تو سر هر کس بمونه از دور مسابقه خارج میشه
و به همین شکل ادامه میدهیم تا نفر آخر و برنده مشخص شود.
مسابقه دهم (مسابقه نفس)
یکی از مسابقات سرگرم کننده که برای دور همی های خانوادگی هم جذاب است،
مسابقه نفس یا همون زوو هست به این شکل که یه کلمه رو می خوایم
که طرف شروع کنه به کشیدن یک نفس بدون اینکه کشش صدا قطع بشه
و به محض شروع شدن زمان رو محاسبه میکنیم و به محض قطع شدن صدا زمان رو نگه میداریم.
در انتها هر کس که بتونه تایم بیشتری اون کلمه رو بکشه برنده خواهد بود.
نکته: باید افراد منتخب در یک رده سنی باشند
چند کلمه به عنوان نمونه
– ابجووووووووووووووووش
– ابگووووووووووووووووش
– فیگوووووووووووووووور
– دایییییییییییییییییییییی
– ماماااااااااااااااااااااااااااااان
مسابقه یازدهم (سیب خوری بدون کمک دست)
تو هر خونه ای و مهمونی حدقل چند تا سیب پیدا میشه پس در اولین فرصت این کار رو انجام بدید
در این بازی ، چند نفر انتخاب می شوند و به هر یک از آنها سیبی داده می شود و باید در زمان معین بدون کمک دست، آن را بخورند.
هر کس بتواند در زمان معین سیب را بخورند ، برنده محسوب می شود.
مسابقه بیست و یکم (بازی زوج و فرد)
گروهی، طنز،سرگرمی، شیرین کاری:
همه بچه های اردو را جمع کرده و به آنها اعلام کنید
که با اعداد زوج بنشینند و با اعداد فرد بلند شوند.
آنها که اشتباه کنند به تدریج حذف می شوند و نفر آخری برنده است.
مسابقه بیست و دوم (بازی توپی)
از شرکت کننده ها بخواهید ،
توپ را روی یک یا سه انگشت خود نگه داشته، 
در تایم معینی مسیر مشخصی را طی کنند،
یا این که توپ را بین دو قوزک پاها قرار دهند و بپرند ، بدون اینکه توپ بیفتد یا از ایشان جدا شود
 
مسابقه بیست و سوم (پنالتی با چشم بسته)
یکی از بچه ها به عنوان دروازه بان با چشم های بسته درون دروازه میایستد
و یکی دیگر با چشم بسته ، باید به او گل بزند.
فردی که گل می زند باید چندبار به دور خود بچرخد تا محل دقیق دروازه را فراموش کند.
بعد توپ را شوت کند و گاه شوت ها بی ربط و خلاف جهت دروازه ، موجب خنده و تفریح دیگران می شود
و گاهی شیرجه زدنهای بی مورد دروازه بان موجب خنده می شود.
82106

آموزش انواع مسابقات جالب و سرگرم کننده گروهی
بازی درمانی کودکان
مسابقه زندگی عجب مسابقه پر فراز و نشیبی است.رقابتی میان دانایی و جهل، تحرک و تنبلی،آرامش و بی تابی، سرزندگی و دل مردگی،و…

در این میدان بزرگ مسابقه، زمان کنار هر یک از ماست تا اگر آن را به دست غفلت های جبران ناشدنی بسپاریم ما ما را به سرگشتگی ها شکست برساند
و اگر از او بهترین بهره ها رو ببریم، دست ما رو گرفته و به چمن زار دل گشای موفقیت هدایت کند.

همان که مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام به گذر ابر تشبیه می کند «فرصت ها همچون ابر در گذرند».

مسابقه بیست وچهارم (شماره بدم؟)
این مسابقه برای تعداد زیادی از افراد معمولا در اردوها استفاده می شود.
به این شکل که همه بچه ها رو در مرکز سالن یا میدان اجرا جمع می کنیم و شروع به چرخیدن به دور یکدیگر می کنند
مربی با صدای بلند و ریتمی می گوید: شماره بدم ،شماره بدم
بچه ها دست می زنند و جواب می دهند
شماره چند؟ شماره چند؟
مربی بلافاصله یه شماره ای رو میگه مثلا شماره سه
بچه ها باید بلافاصله گروه های سه نفری تشکیل دهند و کنار هم بایستند.
افرادی که گروه هایشان بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد از دور مسابقه خارج میشن
به همین شکل مسابقه رو ادامه میدیم تا تعداد اندکی باقی بمونن به عنوان برنده.
 
مسابقه بیست و پنجم
بازی با کلمات احکام
در این قسمت به گوشه ای از بازیهای احکام اشاره می کنیم:
الف) واژه ها و کلماتی که با برداشتن حرفی از آنها، نامهای دیگری به دست می آید:
1. کدام یک از واجبات نماز است که اگر حرف اول آن را داریم، نام یکی از شهرهای عربستان می شود؟
2. یکی از واجبات بسیار مهم نماز است که اگر حرف اول آن را برداریم، نام شهرکی در کنار تهران می شود؟
3. از پاک کننده هاست که اگر حرف اول آن را برداریم هم نشانه ادب است و هم نماز با آن پایان می یابد؟
4. از مبطلات نماز است که اگر حرف اول آن را برداریم، نام وسیله جنگی می شود؟
5. از پاک کننده هاست که اگر اول آن را برداریم، نام وسیله جنگی می شود؟
6. از فروع دین است که اگر حرف اول آن را برداریم، نام یکی از فلزها می شود؟
7. یکی از مقدمات نماز است که اگر حرف اول آن را برداریم، نام یکی از امراض خطرناک می شود؟
8. یکی از مقارنات نماز است که اگر حرف اول آن را برداریم، نام یکی از اقسام آبها و نام یکی از مرضها به دست می آید؟
مسابقه بیست و ششم
با اضافه نمودن حروفی به اول و آخر این کلمات، احکام مورد نظر را به دست بیاورید:
 
1. از راههای به دست آوردن احکام دین ….. قلی….. است.
2. مقدار آبی که کمتر از کر است، ….. لی….. می باشد.
3. یکی از ارکان نماز….. جد….. است.
4. از پاک کننده ها….. می….. است.
5. بر شخصی که به سن بلوغ برسد، ….. کلی….. واجب می شود.
6. از مقارنات نماز….. والا….. است.
7. از نجاسات….. ردا ….. است.
مسابقه بیست و هفتم
مخلوط کردن واژه های مختلف و جدا کردن آن توسط شاگردان؛
نظیر، واجبات نماز که بر روی کارت یا تخته یا کاغذ نوشته شده با ارکان نماز مخلوط شوند
و شاگردان داوطلب آنها را از همدیگر جدا کنند؛
مثال دیگر، شاگردان باید بعضی از نامهای نجاسات را که با نامهای بعضی از مطهرات مخلوط شده
و یا نام مستحبات و واجبات نماز را که با هم مخلوط شده اند از همدیگر جدا کنند.
 
مسابقه بیست و هفتم
موضوع: تکرار جملات سخت
آیا تا به حال در جمع دوستان یا خانواده شما شخصی بوده که با گفتن یه جمله سخت شما رو تشویق به تکرار اون جمله کرده باشه !؟
آیا تا به حال ضایع شده اید !؟ دیگر نگران نباشید! ما برای شما برنامه تلافی ویژه ای داریم مجموعه ای از جملات تکرار نشدنی براتون جمع آوری کردیم
که شما را به جنگ با آنها تشویق میکند با ما همراه باشید در تکرار تکراری جملات تکراری !
 
سری اول
5 بار بگو :
دستم در دبه بود دبه درش دستم بود !
3 بار بگو :
ﯾﻪ ﯾﻮﯾﻮﯼِ ﯾﻪ ﯾﻮﺭﻭﯾﯽ
5 بار بگو :
لای رولت رنده ی لیمو رفته
این جمله رو اگه 2 بار هم بتونی بگی هنر کردی ! :
چه ژست زشتی
3 بار تکرار کن :
دل به دلت دله این دله دل مرده بده بده دل که بد آورده
5 بار سریع بگو :
سه دزد رفتن به بز دزدی ُ یه دزد یه بز دزدید یه دزد دو بز دزدید
3 بار بگو :
سه سیر سرشیر سه شیشه شیر!
3 مرتبه تکرار کن :
لیره رو لوله لوله رو لیره
این جمله رو 5 بار تکرار کن :
ششلیک شنسل شنسل ششلیک
3 بار پشت سر هم بگو :
سپر عقب ماشین جلویی زد به سپر جلو ماشین عقبی
سری دوم:
این جمله رو 5 بار تکرار کن :
کانال کولر تالار تونل
جمله سخت زیر رو 5 بار تکرار کن
قوری گل قرمزی
5 بار سریع بگو :
افسر ارشد ارتش اتریش
5 بار بگو :
اگزیستانسیالیسم !
7 بار بگو :
شست ، سشوار کرد
پنج بار تکرار کن :
شیخ شمس علی در شمس آباد
سه بار سریع بگو :
6 سیخ جیگر سیخی 6 هزار
3 مرتبه سریع بگو :
تاجر تو چه تجارت می کنی ، تو را چه که چه تجارت می کنم؟
هقت بار سریع بگو :
لورل روی ریل راه میرفت
سه بار تکرار جمله سخت :
دختر، خر، ما تو دخل و خرج خیط کاشته بود
سری سوم
تکرار جملات سخت
حتما تا حالا فهمیدید که این کار چقدر میتونه بقیه رو بخنودنه
پس این موارد رو هم تجربه کنید
جمله زیر رو 3 بار تکرار کن :
انگور انبه ازگیل اورانگوتان
سین و شینت نزنه ایشالا 5 بار بگو :
سه سیخ سوشی ، سیخی شیش هزار
سریع 5 بار بگو :
زیرۀ ریزه میزه از زیر میز می ریزه
زود ، تند ، سریع 3 بار بگو :
غولارو با قند گول می زنیم
7 بار زود بگو :
ریش شیری سیبیل شیری ، سیبیل شیری ریش شیری
3 بار سریع بگو :
این باد چه بد باد بدی بود که من باد به بد بادی این باد دگر باد ندیدم
5 بار تکرار کن :
به نام وجودی که وجودم از وجود پر وجودش بوجود آمده است.
این جمله ترکی هست ، 5 بار بگو :
” سانجلاندرانلاردانده ”
یعنی : این از اونها (میوه یا هر چیز دیگه ای) هست که اگه بخوریش دل درد میگیری.
و در آخر جمله انگلیسی زیر رو یه بار هم بتونی بگی قبوله !
Three witches watch three Swatch watches.Which witch watch which Swatch watch
یعنی : سه جادوگر به سه ساعت سواچ نگاه میکنند؛کدام جادوگر به کدام ساعت نگاه میکند
در پایان امیدواریم هیچ کدومتون لکنت زبان نگرفته باشید !
224
 
مسابقه بیست و هشتم
گروه سنی: نوجوان، بزرگسال
معرفی یه مسابقه
1. چند نفر رو انتخاب کنید
2. چند تا متن،حدیث، جمله کوتاه به تعداد افراد آماده کنید
3. یه تایم کوتاه برا حفظ کردن مطالب مشخص کنید
4. برگه ها رو جمع کنید
5. برای پاک کردن حافظه موقت از جملات سخت که قبلا فرستادم استفاده کنید و بخواین هر فرد یک مورد رو تکرار کنه
6. حالا از هر فرد بخواین که جمله خودش رو که قبلا بهش دادید از حفظ تکرار کنه
این مسابقه رو اگه خوب اجرا کنید که شما حتما می تونید کلی آموزنده و جذاب و طنز خواهد بود

مسابقه بیست و نهم
بازی کودکانه حفظ تعادل
سری اول
مواد لازم: تعدادی بالش و کوسن در اندازه‌های مختلف
گروه سنی: دو تا چهار سال
بازی با بالش‌ها را به اشکال مختلف می‌توان انجام داد. در واقع، در زمستان که به دلیل سرما و آلودگی هوا،
محدودیت بیش‌تری برای بازی بچه‌ها وجود دارد، این بازی، به تخلیه انرژی آن‌ها کمک می‌کند.
با قرار دادن دو بالش روی هم، از کودک بخواهید که روی آن‌ها بایستد. اگر توانست تعادلش را حفظ کند، تعداد بالش‌ها را اضافه کنید.
می‌توانید با قرار دادن یک پشتی روی مجموعه بالش‌ها، الاکلنگ درست کنید و از کودک بخواهید که روی آن‌ها راه برود.
می‌توانید کودک را تشویق کنید که از فاصله‌ای، به سمت تپه‌های بالشی بدود.
می‌توانید از کودک بخواهید که روی بالش‌ها بایستد و با تکان دادن بالش‌ها، به آرامی، او را تشویق به حفظ تعادل کنید.
این بازی ساده، به کودک کمک می‌کند که آمادگیِ استفاده ی بهتر از توان جسمیِ خودش را پیدا کند.
همچنین یک بازی هیجانی است که باعث تخلیه انرژی کودک می‌شود؛

البته به شرط این‌که همسایه پایینی‌تان، گوشش سنگین باشد یا به مسافرت دور دنیا رفته باشد.

سری دوم

مواد لازم: یک کیسه پارچه‌ای ضخیم، تعدادی لوازم خانه یا اسباب‌بازی
گروه سنی: چهار تا شش سال
بازی، نوبتی انجام می‌شود. کسی که کیسه را به دست دارد، از اتاق بیرون می‌رود و یک شئی را داخل کیسه قرار می‌دهد.
نفر دوم باید با لمس کردن آن شی، ماهیت آن را تشخیص دهد. کسی که توانست شی داخل کیسه را به درستی تشخیص بدهد،
این بار باید شی دیگری پیدا کند. با توجه به سن و قابلیت‌های کودک، این بازی را می‌توان تغییر داد.
برای شروع، از اشیای ساده مثل شانه یا قاشق استفاده کنید. سعی کنید بازی را همراه با کودک، گام به گام، جلو ببرید و در اشیا، تنوع ایجاد کنید.
اگر وقت بیشتری داشته باشید، می‌توانید به جای کیسه، یک جعبه درست کنید و در بخشی از جعبه،
سوراخی به اندازه یک دست ایجاد کنید و اشیا را داخل جعبه قرار دهید. می‌توانید برای درست کردن و تزیین جعبه،
از کودک کمک بگیرید. این بازی، به تقویت حس لامسه کودکان، کمک می‌کند.
با کودکان خود بازی کنید.
 
سری سوم
گروه سنی: دو تا شش سال
نی، به دلیل شکل، رنگ و ماهیتش، برای کودکان، بسیار جالب توجه است.
با نی، بازی‌های مختلفی می‌توان انجام داد که در اینجا، فقط یکی از این بازی‌ها را معرفی می‌کنیم.
تعدادی نی در دسترس کودک قرار بدهید و از او بخواهید که با استفاده از آن‌ها، یک شکل بسازد.
با قرار دادن یک قیچی در دسترس کودک، می‌توانید اندازه نی‌ها را تغییر دهید و به شکل‌هایی که با نی ساخته می‌شود، تنوع ببخشید.
در مرحله بعد، با دادن چسب و مقوا به کودک، می‌توانید از او بخواهید که اشکالی را که با نی می‌سازد، روی مقوا بچسباند.
این بازی، برای تقویت هماهنگی چشم و دست و تقویت ماهیچه‌های کوچک در کودکان، مفید است.
 
مسابقه سی ام
موضوع: سوالات سرکاری
گروه سنی: 14 به بالا
این سوالات رو حتما یاد بگیرید چون موجب انحراف ذهن میشه بعد کشف جواب
خیلی جنبه طنز داره توجه داشته باشید که طرف بدون مکث باید جواب بده
سوالات: 
۱) یک فروند هواپیما در مرز آمریکا و کانادا سقوط می‌کند. بازماندگان از سقوط را در کجا دفن می‌کنند؟
کانادا – آمریکا – هیچ‌کدام
۲) یک خروس در بام خانه‌ای که شیب دوطرفه دارد، تخم می‌گذارد. این تخم از کدام طرف می‌افتد؟
شمال – جنوب – هیچ‌کدام
۳ )خانمی‌عاشق رنگ قرمز است و تمام وسایل‌ او به رنگ قرمز است. او در آپارتمانی یک طبقه که قرمزرنگ است، زندگی می‌کند.
صندلی و میز او قرمزرنگ است. تمام دیوارها و سقف آپارتمان قرمزرنگ هستند. کفپوش آپارتمان و فرش‌ها نیز قرمزرنگ هستند.
تلویزیون هم قرمز رنگ است. سریع پاسخ دهید که پله‌های آپارتمان چه رنگی هستند؟
قرمز – آبی – هیچ‌کدام
پاسخ ها
۱) هیچ کدام. بازماندگان که زنده هستند نیازی به دفن کردن ندارند.
۲) هیچ کدام.خروس که تخم نمی‌گذارد!
۳)هیچ کدام.آپارتمان یک طبقه که راه پله ندارد!
مسابقه سی و یکم (بادکنک)
ابزار: بادکنک
تعداد: یک عدد
توی مهمونی ها و دورهمی ها به داد بچه ها برسید با این مسابقه می توانید توجه بچه ها رو به خودتون جلب کنید
و یه بازی با تحرک و مهیج رو به اجرا بزارید مطمئن باشید با این کار می توانید برای لحظاتی بچه ها رو از گوشی ها جدا کنید
شیوه اجرا:
یه بادکنک رو باد می کنید
بچه ها حلقه می زنند
بادکنک رو دست یه نفر داده یه موسیقی پخش میکنیم و بلافاصله باید بادکنک رو به دست بغل دستی بدهد
ناگهان صدا را قطع میکنید، بادکنک تو دست هر کس بمونه از دور مسابقه خارج میشه همینطور این کار را ادامه میدیم
تا یک نفر در انتها باقی بمونه. به جای موسقی می تونید از یک شعر آموزنده استفاده کنیم تا در حین بازی یه اموزش هم داده باشید
از این شعر معروف هم میشه استفاده کرد
این توپ، توپ شیطونه
بپا تو دستت نمونه
تو دست هر کی بمونه 
از بازی بیرون می مونه
شعر رو می تونید در بعضی مواقع سریع و در بعضی مواقع اهسته بخونید تا هیجان بیشتری به مسابقه بدهید.
 
unnamed 3
 
مسابقه سی ودوم (محافظت از بادکنک)
قالب: معما
موضوع: سوالات سرکاری
گروه سنی: نوجوان به بالا

بی شک یکی از سرگرمی های دورهمی می تونه طرح معما باشه.این کار موقعی جذاب تر هم هست
که سوالات یه مقداری انحرافی باشه پس تو اولین جمع خانوادگی این موارد رو مطرح کنید و لذت ببرید
1. بعضی از ماهها 30 روز دارند بعضی 31 روز چند ماه 29 روز دارد؟
2. اگر دکتر به شما 3 قرص بدهد و بگوید هر نیم ساعت 1 قرص بخور چقدر طول میکشد تا تمام قرصها خورده شود؟
3. من ساعت 8 شب به رختخواب رفتم و ساعتم را کوک کردم که 9 صبح زنگ بزند وقتی با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شدم چند ساعت خوابیده بودم؟
4. عدد 30 را به نیم تقسیم کنید وعدد 10 را به حاصل آن اضافه کنید چه عددی به دست می اید؟
5. گوسفند هایش به جز 9 تا مردند چند گوسفند زنده برایش باقی مانده است؟
پاسخ معماها
1. تمام ماهها حداقل 29 روز را دارند.
2.یک ساعت ( شما یک قرص را در ساعت 1 و دیگری را درساعت 1/5و بعدی را در ساعت 2 می خورید).
3. ساعت کوکی نمیتواند شب و روز را تشخیص دهد پس به اولین ساعت 9 که برسد زنگ میزند که ساعت 9 شب است.
4 . 70(تقسیم بر نیم معادل ضرب در 2 است).
5 . 9 گوسفند.
مسابقه سی و سوم (معما)
قالب: معما
موضوع: متفرقه
گروه سنی: نوجوان
1. اگر تنها یک کبریت داشته باشید و وارد یک اتاق سرد و تاریک شوید که در آن یک بخاری نفتی یک چراغ نفتی و یک شمع باشد اول کدامیک را روشن میکنید؟
2. فردی خانه ای ساخته که هر چهار دیوار آن به سمت جنوب پنجره دارد خرسی بزرگ به این خانه نزدیک میشود این خرس چه رنگی است؟
3. اگر 2 سیب از 3 سیب بردارین چند سیب دارید؟
4. حضرت موسی از هر حیوان چند تا با خود به کشتی برد؟
5. اگر اتوبوسی را با 43 مسافر از مشهد به سمت تهران برانید و در نیشابور 5 مسافر را پیاده کنید و 7 مسافر جدید را سوار کنید و در دامغان 8 مسافر پیاده و 4 نفر را سوار کنید و سرانجام بعد از 14 ساعت به تهران برسید حالا نام راننده اتوبوس چیست؟
 
جواب ها
1. کبریت.
2. سفید چون خانه ای که هر چهار دیوارش رو به سمت جنوب پنجره داشته باشد باید در نوک قطب جنوب باشد.
3. تعداد 2سیب.
4. هیچ(حضرت نوح بود نه حضرت موسی).
5. خوب خودتونید دیگه (نام خودتان)

مسابقه سی و چهارم (معما)
موضوع: معمای فیل (معماهای فیل گونه)
یک بار برای همیشه از شر معما های فیل دار راحت بشید
1.اگه یه فیل لباس خواب صورتی بپوشه بهش چی میگن؟
2. اگه یه فیل لباس خواب آبی بپوشه بهش چی میگن؟
3. یه فیل بره تو استخر چه جوری بیرون میاد؟
4. چهار تا فیل سوار پیکانن. توی راه ۴ تا از دوستاشون رومیبینن. باید چه جوری سوارشون کنن؟
5. یه فیل چه جوری میره بالای درخت؟
6. اگه یه فیل بره بالای درخت چی میشه؟
7. اگه دو تا فیل برن بالای درخت چی میشه؟
8. اگه سه تا فیل برن بالای درخت چی میشه؟
9. یه نفر زیر یه درخت نشسته بوده که یه برگ میوفته رو سرش ولی درجا میمیره. چرا؟
10. با چند حرکت میشه یه زرافه رو داخل یخچال جا داد؟!
11. یه فیلو تو چند مرحله میزارن تو یخچال؟
 
جواب معماها :
1. بهش میگن شب به خیر
2. بهش میگن لباس خواب صورتی بیشتر بهت میومد!
3. خیس می آد بیرون
4. پیکان رو میفروشن ۲ تا ماشین مدل پایینتر میخرن و همه باهم میرن!
5. اولیش میشه با آسانسور
6. یکی از فیلهای روی کره زمین کم میشه
7. یک فیل به فیلهای روی درخت اضافه میشه
8. درخت میشکنه
9. فیله رو برگه بوده
10. با ۶ حرکت (در یخچال رو باز میکنیم. زرافه رو میزاریم داخل. در رو میبندیم میبینیم گردنش بیرونه. در رو باز میکنیم. گردنش رو هم جا میدیم. در رو میبندیم)
11. با ۴ حرکت (در یخچالو باز می کنیم زرافه رو در می آریم فیلو می زاریم توش در یخچالو می بندیم)
 
بازی سی و چهارم (شن بازی)
وسایل مورد نیاز: جعبه شن یا رفتن به کنار ساحل
روش انجام کار: کودک دست‌هایش را داخل شن فرو می‌کند.وقتی خوب دست‌هایش پوشیده شد،از او بخواهید سعی کند تا انگشتان دو دستش از زیر شن‌ها همدیگر را بگیرند.همچنین از او بخواهید تا دست‌هایش را در زیر شن‌ها تکان بدهد.در مرحله بعد می‌توانید روی پاهای او را هم شن بریزید و همین فعالیت را با پاهایش انجام دهید.
 
Gif 27
بازی سی و چهارم (افکارروشن)
عنوان: افکار روشن 
روش انجام کار: با کودک تان دراز بکشید و چشم‌هایتان را ببندید و به آرامی‌ صحبت کنید.بگویید که ما هر دو در سایه دراز کشیده‌ایم.سایه‌ای که خیلی دلپذیر است.نفس عمیق بکشید و احساس کنید در آرامش کامل هستید.تمام ناراحتی‌ها و غم و غصه‌هایتان را بیرون بریزید.نفس کشیدن را با خوشحالی ادامه دهید.نفس کشیدن و به ذهن آوردن افکار،احساسات خالص و بدون غم و غصه،افکار و احساسات ناخوشایند را از ذهن تان بیرون می‌کند و باعث می‌شود مملو از احساس شادکامی ‌شوید.به این ترتیب،شما و فرزندتان،احساس نزدیکی بیشتری با هم خواهید کرد.

بازی سی و پنجم (خلاقیت)
عنوان: خلاقیت
ابزار ساده‌ای برای تولید صدا و ریتم
وسایل مورد نیاز: بطری‌های پلاستیکی گردن باریک، برنج، لوبیا، ارزن، ماکارونی، نوار چسب.
روش انجام کار:بطری‌ها را پر از برنج،لوبیا،ماکارونی و ارزن کنید.در آنها را محکم با نوار چسب ببندید. با نوار چسب برایشان دستگیره بسازید.بهتر است برای هر کودک دو عدد از آنها تهیه کنید.حال اجازه دهید کودکان آنها را به دست بگیرند و تشویق‌شان کنید تا با تکان دادن و به هم زدن دست‌ها صدا تولید کنند.

* به عنوان والدین کودک مهم است بدانیم حداقل زمان بازی با کودک 2 ساعت است. در غیر این صورت کودک راضی نشده و این نیاز در وی به صورت عقده باقی می ماند. پس اگر والدینی کودکشان را به پارک یا محلی برای بازی و تفریح بردند، تا قبل از این زمان او را محروم نکنند.

بازی خانه سازی کودک را صاحب اختیار بار می آورد و به او می آموزد که باید ساخت !
پس در اولین فرصت آجرها و لگوهای کودکتان را در اختیارش قرار دهید و در ساخت خانه او را تشویق کنید
یا با چند تا کارتون خالی در ساخت خانه به او کمک کنید

* بازی ترکاندن بادکنک برای رفع عقده ها و رهایی از خجالتی بودن مفید است. به کودک می فهماند که بزرگترین چیزها (مثلاً مشکلات) هم به دستان تو می ترکد! می فهماند که عقده هایت را بترکان.
پس همین امروز یه بسته صدتایی.بادکنک استاندارد از مغازه تهیه کنید و با کودک خود بازی کنید به او بگوید در یک تایم مشخص اگر تعداد مشخصی از بادکنک ها را بترکاند برنده خواهد بود

* نکاتی برای مدیریت جوایز هست:
✅جایزه پشتوانه اصلی و عامل مهم ایجاد انگیرش در شرکت کننده ها می باشد ابزاری که مخاطب را به هیجان می آورد جهت رقابتی تنگاتنگ
✅مسابقه بی جایزه همانند کار بی مزد و تحصیل بدون مدرک است. پس یکی از پایه های اصلی هر برنامه می باشد که باید در کم و کیف آن توجه خاصی داشته باشیم
✅جوایز را نقدی بدهید هر چند اندک و کوچک. دادن وعده برای جایزه شرکت کننده را سرد و ناامید می کند. اگر هم وعده دادیم صد در صد عملی و تضمین شده باشد
✅جوایز در شان طرف مقابل و مناسب سن و تلاشی که انجام داده باشد و الا او را مسخره کرده ایم
✅بهتر است جایزه خاطره انگیز،همیشگی و ماندگار باشد
✅ادامه دارد …..

بازی سی و ششم(خمیربازی)
مواد لازم برای تهیه خمیر بازی خانگی
1 فنجان آرد
1/4 فنجان نمک
2 قاشق غذاخوری کرم تارتار
1 فنجان آب
2 قاشق غذاخوری روغن (گیاهی)
رنگ ژلی خوراکی
طرز تهیه خمیر بازی خانگی
برای تهیه این خمیر، ابتدا مواد خشک یعنی آرد و نمک و کرم تارتار رو با هم مخلوط میکنیم و در قابلمه نچسبی میریزیم. بعد هم روغن و آب و مقداری رنگ رو اضافه میکنیم. بعد از اینکه مخلوط شدن، روی حرارت متوسط قرار میدیم و شروع به هم زدن میکنیم. رنگ رو در ابتدا کم اضافه کنید و کم کم مقدارش رو زیاد کنید تا به رنگ دلخواهتون برسید. ممکنه که در ابتدا با دیدن مایع داخل قابلمه احساس کنید چیزی رو اشتباه کردید، چون هیچ شباهتی به خمیر بازی نداره. ولی شما به هم زدن ادامه بدید. اونقدری که مواد کم کم ببنده و به شکل یک توپ خمیری در گوشه قابلمه جمع بشه. حالا خمیر رو داخل ظرفی بذارید تا کمی خنک بشه. بعد هم حدود 5 دقیقه خمیر رو کاملا ورز بدید. حالا خمیر بازی شما آماده است.
 
225
 
بازی سی و هفتم(خاک بازی)
اهمیت خاک بازی: کودک در خاک بازی متوجه می شود که از بی ارزشترین چیزها هم می توان لذت برد. اینکه همه چیزها نباید الزاما ارزش مادی داشته باشند تا ما را خوشحال کنند. دنیا در دستان ماست و به دست خود ما ساخته می شود. به علاوه در خاک، باکتری‌های خاصی وجود دارند که باعث فعال شدن قسمت‌های خاصی از مغز می شوند. این قسمت‌ها مسئول تولید یک ماده شیمیایی به نام «سروتونین» هستند که خواص ضد‌افسردگی دارند.
والدین محترم در بازار بسته های گل، سفال گری اماده با قیمت ارزان هست به جای خمیر های شیمیایی حتماً از خاک رس بهداشتی استفاده کنید و ببینید چقدر فرزندتان تخلیه روحی روانی میشوند.
بازی سی و هشتم
بازی کی از چی خجالت می کشد؟
هدف: جرأت آموزی، رفع خجالت، حساسیت زدایی
مخاطب سنی: قابل اجرا از ۵ سالگی
هر یک از کودکان بیان می کند که از چه چیزی یا در چه موقعیت هایی خجالت می کشد، نوع خجالت هر یک از کودکان روی تابلو نوشته و به بحث گذاشته می شود و هر کودک با توجه به نوع خجالت در موقعیت نمایشی قرار می گیرد و تشویق می شود تا با خجالت خود مبارزه و بر آن غلبه کند.
بازی سی و نهم (انتخاب شغل)
هدف: بررسی علائق و استعدادهای کودک، آینده نگری
مخاطب سنی: قابل اجرا از ۵ سالگی
کودکان می گویند که دوست دارند در آینده چه کاره شوند و درباره علت انتخاب خود و خود شغل اطلاعاتی را به کودکان دیگر می دهند.
بازی چهلم (دوست داشتن غذاها)
هدف: تغییر ذائقه کودکان و گرایش آن ها به غذاهای مقوی
مخاطب سنی: قابل اجرا از ۳ سالگی
هر یک از کودکان مطرح می کند که کدام یک از غذاها را بیشتر دوست دارد و از کدام غذا بدش می آید و یا این که آن غذا را نمی خورد.
تمامی موارد ثبت می شود و سپس درباره خواص غذاهای مقوی، سبزیجات و لبنیات برای کودکان توضیح داده می شود و مثلاً می گوییم هر کی دوست دارد قوی و زیبا بشود باید این غذا را بخورد، مثل قهرمان کارتون ملوان زبل که با خوردن اسفناج قوی می شود.
بازی چهلم (مهارت های زندگی)
هدف: آموزش مسائل مختلف، تقویت حافظه، دقت
مخاطب سنی: قابل اجرا از ۵ سالگی
این بازی را می توان به دو صورت گروهی و انفرادی اجرا کرد . می توان از وسایل پلاستیکی و اسباب بازی برای تقریب بیشتر ذهنی استفاده کرد.
کودکان، مهارت هایی مثل آشپزی، بچه داری، باغبانی، خیاطی، ظرف شویی، خانه داری، خرید کردن از مغازه و مواردی از این قبیل را به شکل نمایشی بازی می کنند. مثلاً یکی نقش آشپز را بازی می کند و نحوه درست کردن ماکارونی را آموزش می دهد. هدایت به وسیله افراد گروه و راهنما انجام می پذیرد.

بازی چهل و یکم (دوست داشتن)
هدف: محبت به دیگران، آموزش مسائل اجتماعی، پرهیز از کینه ورزی
مخاطب سنی: قابل اجرا از ۳ سالگی
از کودکان می خواهیم بگویند که چه کسی را بیشتر از همه و چه کسی را کمتر دوست دارند و علت آن را نیز مطرح کنند. موارد ثبت می شود و سپس در رابطه با دوست داشتن دیگران و محبت کردن صحبت می شود و دیدگاه منفی کودکان را در رابطه با دیگران تغییر می دهیم.

بازی چهل و دوم(بازی با عروسک)
هدف: بازی های خلاق، برون فکنی
مخاطب سنی: قابل اجرا از ۳ سالگی
 به کودکان دختر عروسک و به کودکان پسر آدمک های عروسکی مختلف داده و از آن ها خواسته می شود که با عروسک ها به صورت جداگانه هر بازی که دلشان می خواهد انجام دهند و یا هر حرفی که دلشان می خواهد به عروسک خود بگویند. حرکات، حالات و محتوای ارتباطات کلامی ثبت و در جلسه بررسی می شود.
 
بازی چهل و سوم(بازی دزد و پلیس)
هدف:
 آموزش مسائل اجتماعی، آموزش نقش، تحرک، حساسیت زدایی
مخاطب سنی: قابل اجرا از ۵ سالگی
یکی از بچه ها نقش دزد را بازی می کند و دیگری نقش پلیس. این بازی به خصوص برای کودکانی که از دزد می ترسند مناسب است.
دزدی، کار بدی است و دزد، خیلی ترسو است . کسی که نقش پلیس را بازی می کند باید هدف از وظیفه خود را بیان کند. می توان برای ایجاد نشاط بیشتر در این بازی از وسایلی مانند چشم بند، دستبند و هفت تیر پلاستیکی استفاده کرد.
 
بازی چهل و چهارم (بازی کشف تغییرات)
هدف:
افزایش دقت و حافظه
مخاطب سنی: قابل اجرا از ۳ سالگی
از کودکان می خواهیم وسایل داخل اتاق را به دقت زیر نظر بگیرند و سپس به یکی از بچه ها می گوییم از اتاق بیرون برود و جای یکی از اشیای اتاق را تغییر می دهیم .
فرد مورد نظر باید تغییر ایجاد شده را در زمان مقرر حدس بزند این کار می تواند به صورت گروهی نیز انجام شود به این ترتیب که بچه ها رو به دیوار می ایستند و تغییر ایجاد می شود و سپس هر کدام از بچه ها زودتر تغییر ایجاد شده را حدس بزند برنده بازی است.
 
بازی چهل و پنجم (بازی حدس بزن کجاست)
هدف:
 افزایش دقت، سرعت عمل
مخاطب سنی:  قابل اجرا از ۳ سالگی
یک شیء به کودکان نشان داده می شود مثل یک مهره کوچک که در دست جای می گیرد و سپس از بچه ها می خواهیم که رو به دیوار بایستند و مهره را در یک قسمت از اتاق پنهان می کنیم و هرکس زودتر جای آن را پیدا کرد برنده است این بازی می تواند به صورت انفرادی و با احتساب زمان نیز اجرا شود.
بازی چهل و ششم(ضرب المثل)
موضوع: ضرب المثل های قرآنی
گروه سنی: نوجوان، جوان،بزرگسال
چند تا گروه دو نفره را تشکیل می دهیم. (دو دوست. پسر و پدر. مادر و دختر یا زن و شوهر) آیه مربوطه را می خوانیم یا پخش می کنیم با صوت زیبا و از گروه مورد نظر می خواهیم با دقت به آن گوش فرا دهند یکی از اعضا گروه را به سمتی و دیگری را با فاصله قابل توجهی به سمت دیگر قرار می دهیم به گونه ای مقابل یکدیگر ایستاده باشند بعد از پخش آیه ضرب المثل معادل فارسی آن آیه را روی برگه ای یاداشت شده به فرد دیگر نشان میدهیم و از او می خواهیم در تایم مورد نظر ضرب المثل را به صورت پانتومیم برای هم گروه خود اجرا کند. مجری در این بین مدام آیه و ترجمه را تکرار می کند اگر در زمان مشخص شده طرف مقابل ضرب المثل را حدس زد به او امتیاز داده و با گروه بعدی مسابقه را ادامه می دهیم
نمونه های از آیات برای اجرا:
1. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ»؛
چرا سخنی می گویید که به آن عمل نمی کنید.» (سوره ی صف، آیه ی 2)
به عمل کار برآید، به سخن دانی نیست. 
 
2. «وَما عَلَی الرَّسُولِ إلاّ الْبلاغُ؛
پیامبر وظیفه ای جز رسانیدن پیام (الهی) ندارد.» (سوره ی مائده، آیه ی 99)
گر نیاید به گوش رغبت کس 
بر رسـولان پیام بـاشد و بس 
از ما گفتن بود.
 
3. «لِکُلِّ نَبأٍ مُسْتَقَر». 
هر خبری را وقت معینی است.» (سوره ی انعام، آیه ی 67)
هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. 
 
4. «ما عَلَی الْمُحْسِنین مِنْ سَبِیل؛ 
بر نیکوکاران باکی نیست.» (سوره ی توبه، آیه ی 91)
آن را که حساب پاک است از محاسبه چـه باک است. 
 
5. «قُلْ کُلّ یعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ؛ 
بگو هر کس بر حَسَب شکل گیری شخصیتش، عمل می کند.» (سوره ی اسراء، آیه ی 84)
از کوزه همان برون تراود که در اوست. 
 
6. «ألَیسَ الصُّبْحُ بِقَریبٍ؛ 
مگر نه این است که صبح امید (پیروزی) نزدیک است؟» (سوره ی هود، آیه ی 81)
در نا امیدی بسی امید است پـایان شب سیه سپید است 
(نظامی) 
 
7. «عَسی أنْ تَکْرَهُوا شَیئاً وهُوَ خَیر لَکُمْ؛ 
و شاید چیزی را خوش ندارید و حال آن که خیر شما در آن است.» (سوره ی بقره، آیه ی 261)
دردا که طبیب صـبر* می فـرماید وین نفس حریص را شکر می باید. 
* صبر: نوعی گیاهی دارویی و بسیار تلخ.
 
8 ـ «فإنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرا؛ 
پس به یقین بعد از هر سختی، آسانی است.» (سوره ی انشراح، آیه ی 5)
از پَسِ هرگریه آخر خنده ای است. 
 
9. «اللّهُ یرزُقُها وإیاکُمْ؛ 
خداوند، او و شما را روزی می دهد.» (سوره ی عنکبوت، آیه ی 60)
هر آن کس که دندان دهد، نان دهد. 
 
10. «وَلا تَجْعَلْ یدَکَ مَغْلُولَهً إلی عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ؛ 
وهرگز دستت را برگردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش مکن) و بیش از حدّ (نیز) دست خود را مگشا.» (سوره ی اسراء، آیه ی 29)
اندازه نگه دار که اندازه نکوست. 
 
11. «وَلا یحِیقُ الْمَکْرُ السَّیءُ إلاّ بِأهْلِهِ؛ 
و اندیشه ی بد، جز اهلش را فرا نگیرد.» (سوره ی فاطر، آیه ی 43)
هر آن کس که اندیشه ی بد کند بـه فرجام بـد تـا تـن خـود کند 
(فردوسی)
 
12. «وَمَنْ أساءَ فَعَلَیها؛ 
وهر کس بد کند (به زیان) خود اوست.» (سوره ی جاثیه، آیه ی 15)
هر که بدی کـرد و به بد یارش هم به بد خـویش گـرفتار شد 
 
13. «وَجَزاءُ سَیئَه سَیئه مِثْلُها؛ 
و جزای بدی، بدی است مانند آن.» (سوره ی شوری، آیه ی 40)
کلوخ انداز را پاداش سنگ است. (سعدی)
 
14. «وَلِکُلِّ أمّهٍ أجَل…؛ 
و برای هر اُمّتی اجلی است…» (سوره ی اعراف، آیه ی 34)
که کار خدای نه کاری است خرد قـضـای نبشتـه نشـایــد سـِتُـرد ب
(فردوسی)
قضـا کشتی آن جا که خـواهد بَرد و گـر نا خـدا جـامعه بـر تن دَرَد 
(سعدی)
 
15. «وأنَّ لَیسَ للإنْسانِ إلاّ ما سَعی؛ 
و انسان را نیست جز آنچه کوشش کند.» (سوره ی نجم، آیه ی 39)
به جز از کشته خویش نَدرَوی.
نا بـرده رنـج گنج میسّر نـمـی شـود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد 
(سعدی)
 
16. «یعرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسیماهُمْ…؛ 
گناهکاران به چهره و سیمایشان شناخته شوند.» (سوره ی الرحمن، آیه ی 41)
رنگ رخسار خبر می دهد از سرّ ضمیر 
(سعدی)
 
17. «أولئِکَ الّذینَ اشْتَروا الضَّلالَهَ بِالْهُدی فَمَا رَبِحَتْ تِجارتُهُمْ وَما کانُوا مُهْتَدِین؛ 
آنانند که گمراهی را به بهای هدایت خریدند، پس تجارتشان سودی نکرد و از هدایت یافتگان نبودند.» (سوره ی بقره، آیه ی 16)
دین به دنیا فـروشان خـرند یوسف فروشند تا چه خرند 
 
18. «واعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جِمیعاً ولا تَفَرّقوا؛ 
وهمگی به ریسمان الهی دست زنید و پراکنده نشوید.» (سوره ی آل عمران، آیه ی 103)
یک دست صدا ندارد. 
 
19. «إنّی أری ما لا تَروْنَ؛ 
همانا من آن می بینم که شما نمی بینید.» (سوره ی انفال، آیه ی 48)
تو مو می بینی و من پیچش مو. 
 
20. «واجْعَلْ لِی وَزِیراً مِنْ أهْلِی، هارونُ أخِی اُشْدُدْ بِهِ أزْرِی؛
و از اهل من برایم وزیری قرار بده. هارون برادرم را، پشت من بدو استوار کن.» (سوره ی طه، آیه ی 29)
اگر دو برادر دهد پشت به پشت تـن کـوه را بـاد مـانـد بـه مشت (فردوسی)
برادر پشت برادر است. 
21. «قالَ یا نُوحُ إنَّهُ لَیسَ مِنْ أهْلِکَ إنَّهُ عَمل غَیرُ صالِح؛
ای نوح بی گمان او از اهل تو نیست او [صاحب] کرداری نا شایست است.» (سوره ی هود، آیه ی 46)
پسر نوح با بدان بنشست آثـار نـبـوتـش گـم شـد (سعدی)
 
22. «لَوْ کانَ فِیهما آلِهَه إلاّ اللّه لَفَسَدَتا؛ 
اگر در آن دو (آسمان و زمین) معبودانی جز خدای بودند، البته [هر دو] تباه می شدند.» (سوره ی انبیاء، آیه ی 22)
دو پادشاه در اقلیمی نگجند. ب
 
23. «وإذا مَرّوا بِاللّغْوِ مَرّوا کِراماً؛ 
و چون به بیهوده ای بگذرند، کریم وار در می گذرند.» (سوره ی فرقان، آیه ی72)
شتر دیدی، ندیدی. ب
 
24. «خَسِرَ الدُّنْیا وَالآخِرَه…؛ 
در دنیا و آخرت زیان کار شد.» (سوره ی حج، آیه ی 11)
از آن جا رانده، از این جا مانده. 
 
25. «کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیهِمْ فَرْحُونَ؛ 
هر گروهی بدان چه نزد آنهاست، شادمانند.» (سوره ی مؤمنون، آیه ی53)
هر کسی را به کار خویش خوش است کس نگـوید کـه دوغ مـن تُـرش است 
 
26. «واتَّقُوا فِتْنَهً لاتُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خاصّهً واعْلَمُوا إنَّ اللّهَ شَدیدُ الْعِقابِ؛ 
و بپرهیزید از فتنه ای که تنها به کسانی از شما که ستم کردند، نمی رسد و بدانید که خداوند سخت عقوبت می کند.» (سوره ی انفال، آیه ی 35)
آتش که گرفت خشک و تر می سوزد. 
 
27. «إنّ الإنْسانَ لَیطْغی أنْ رآهُ اسْتَغْنی؛ 
انسان چون خود را بی نیاز بیند، سرکشی کند.» (سوره ی علق، آیه ی6 و7)
گر به دولت برسی مست نگردی، مردی 
 
28. «کانَ الإنْسانُ کفوراً؛ 
انسان ناسپاس است.» (سوره ی اسرا، آیه ی6 و7)
نمک خوردن و نمکدان شکستن. 
 
29. «والّذی جاءَ بِالصّدْقِ وصَدَّقَ بِهِ اولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ؛ 
و آن کسی که راستی آورد و آن را راست شمرد، آن گروهی هستند که ایشان پرهیزگارانند.» (سوره ی زمر، آیه ی33)
راستی کـن که راستان رستند در جهان راستان قوی دستند 
 
30. «فإذا عَزَمْتَ فَتَوکَّلْ عَلی اللّهِ؛ 
پس چون اراده کاری کردی برخدا توکل کن.» (سوره ی آل عمران، آیه ی)
با توکل زانوی اشتر ببند. 
 
31. «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ؛ 
هر نَفْسی، چشنده ی مرگ است.» (سوره ی آل عمران، آیه ی184)
اگر چـرخ گردون کشد زین تو سرانجام خشت است بالین تو 
 
32. «وَما تُقَدِّمُوا لأنْفُسِکُمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ؛ 
وهر کار خیر که از پیش برای خود بفرستید همان را نزد خدا می یابید.» (سوره ی بقره، آیه ی110)
دنیا مزرعه آخرت است.
برگ عیشی به گور خویش فرست کـس نـیـارد تــو پـیـش فـرسـت 
بـیــا تــا بـرآریــم دسـتـی ز دل کـه نـتــوان بـرآورد فــردا ز گـِل 
(سعدی)
بازی چهل و هفتم (صندلی بازی)
موضوع: قرآنی
عنوان: مسابقه صندلی
چند صندلی را به صورت دایره کنار هم قرار داده مربی شروع به خواندن یک سوره به صورت شمرده می کند، به محض ساکت شدن بچه ها باید بر روی صندلی ها قرار گیرند. هرکس بی صندلی بماند فقط در صورتی به بازی بر می گردد که آیه ای که مربی روی آن مکث کرده بخواند و گرنه میسوزد و یک صندلی هم کم میشود نفر آخری که می ماند جایزه میگیرد.
این بازی با تعداد زیاد هم قابل اجراست اگر تعداد بچه ها خیلی بیشتر از صندلیها بود فقط در مرحله اول بیش از یک بازنده خواهیم داشت و میتوان این قانون راگذاشت که هر نفر تنها یکبار با خواندن آیه می تواند به بازی بر گردد این بازی از سالهای اول دبستان تا آخر راهنمایی جذاب است.

بازی چهل و هشتم(جورچین)
قالب: ترکیبی
موضوع: قرآنی
عنوان: جورچین

هدف: حفظ قرآن با بازی
این بازی قرآنی شیوه مناسبی است برای شرکت دادن همزمان بچه های پیش دبستانی و مقطع ابتدایی یا راهنمایی.
ابتدا تعدادی از پیش دبستانیها را به تناسب آیه ای که می خواهیم حفظ کنیم جلوی کلاس می آوریم به هرکدام یک کلمه یا یک عبارت از آیه را به عنوان اسمش اختصاص می دهیم مثلاً یکی را آقای “قُل” می نامیم و دیگری را آقای “أعوذُ” وبه همین ترتیب بقیه را هم نام گذاری می کنیم بچه های پیش دبستانی هر کدام که اسمش را یاد گرفت برنده است و یک بادکنک جایزه می گیرد
اما بزرگترها: یکی از آنها را روبروی بچه های پیش دبستانی قرار می دهیم بعد از بچه های پیش دبستانی که بر اساس ترتیب کلماتی که اسم هر کدامشان هم می باشد ایستاده اند می خواهیم به سرعت جایشان را عوض کنند و خومان هم برای بهم ریختنشان کمک می کنیم، حال از نفر روبرویشان می خواهیم آنها را مرتب کند. از اول صف مرتب شده کوچکترها به نوبت اسمشان(کلمه یا عبارت آیه) را می گویند اگر درست مرتب شده باشند آیه هم صحیح خوانده می شود ونفر روبرو (مرتب کننده) به مرحله آخر می رود.
با آیات بعد سوره این کار را تکرار می کنیم تا نفرات بعدی مرحله آخر هم مشخص شوند .
در مرحله آخر باید تمام آیات توسط مربی و بچه ها خوانده شود و در این فاصله نفرات راه یافته به مرحله آخر یک فعالیت بدنی مثل ترکاندن بادکنک فقط از طریق باد کردن.چیدن لیوانهای یکبار مصرف روی هم و… را انجام می دهند. هر کس زودتر از پایان همخوانی کار خود را به اتمام رسانید علاوه بر امتیاز مرحله اول امتیاز مرحله دوم را هم می گیرد.
بازی چهل و نهم (عمو زنجیر باف)
موضوع: قرآنی
عنوان: عمو زنجیر باف
سن: ابتدایی
قسمت عملی این بازی دقیقاً مثل بازی معروف عمو زنجیر باف است منتها به جای قسمت گفتاری آن بچه ها همراه مربی یک سوره را میخوانند، آنهایی که بهتر تکرار کنند وکمترین خطا رادر بافتن زنجیر داشته باشند پس از اتمام بافتن زنجیر جایزه میگیرند این بازی مخصوص مقطع ابتدایی است ولی راهنماییها را هم یاد بچه گیشان می اندازد وکلی می خندند
بازی پنجاهم
موضوع: قرآنی
بازی قرآنی بر اساس ترجمه کلمات قرآنی:
تعدادی از کلمات قرآنی را روی کارتهایی به صورتی که از فاصله چند متری قابل خواندن باشد می نویسیم و سپس ترجمه همان کلمات را روی کارتهای دیگر مجموع کارتها باید با تعداد بچه های شرکت کننده در مسابقه برابر یا مضربی از آن باشد. سپس کارتها را به تعداد مساوی بین بچه ها که یک حلقه را تشکیل داده اند تقسیم می کنیم. نفر اول یکی از کارتهایش را انتخاب می کند و آن را خوانده به بقیه نشان می دهد، بقیه بچه ها کارتهایشان را به او نشان می دهند و در طی زمانی که بچه ها یک آیه از قرآن را می خوانند یا مثلاً از یک تا ده می شمارند او ترجمه کارت خود را در بین بچه ها پیدا می کند و با توپ کوچکی که به او داده ایم فرد دارنده کارت هم معنی کارت خودش را می زند اگر هم فرد مورد نظر را درست انتخاب کند و هم توپش به برخورد کند کارتهای هر دو تحویل گرفته می شود. اگر در ابتدا به هر نفر مثلاً ۳ کارت رسیده حداقل سه دور هم کل بچه ها باید این عمل را تکرار کنند. در آخر هرکس کارتهای بیشتری را تحویل داده امتیازش هم بیشتر می شود.
بر گرفته از کانال تلگرامی حجت‌الاسلام مهدی زراعتی
سایت عمو اخوان
amooakhavan.ir

۱۲ پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      مطالب عالی هست

      مربی مدرسه هستم ، برای محتوای برنامه های مدرسه مجاز هستیم از سایت شما استفاده کنیم ؟ چون اونجا دیگه اسم سایت مطرح نمیشه اشکال نداره ؟

  1. سلام و عرض ادب
    بازی ها واقعا متنوع و جذاب و کاربردی هستند ، خداخیرتون بده ، خیلی به این جوربازی ها نیاز داشتم ، عاقبتتون بخیر .عمو اخوان ان شاءالله همیشه سالم و موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *