عمو روحانی | عمو اخوان

بازی های قرآنی

کتاب بازی‎های قرآنی به تألیف استاد حجت الاسلام علیرضا افشاری -استاد مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه‎ی علمیه‎ی قم- به آموزش نحوه‎ی اجرای بازی‎های قرآنی می‎پردازد. مخاطبان این کتاب مربیان کودک و نوجوان، آموزگاران قرآن و والدین می‎باشند.

جهت دانلود کلیک کنید

میتوان آموزش قرآن را در قالب بازی اجرا نمود این بازییها را در زنگهای ورزش واردوها وآنهایی که احتیاج به فعالیتهای بدنی زیاد ندارند را در کلاسهای قرآن و اوقات فراغت سایر کلاسها می توان برگزار نمود .

چند نمونه بازی :

۱-صندلی بازی :

چند صندلی را به صورت دایره کنار هم قرار داده مربی شروع به خواندن یک سوره به صورت شمرده میکند به محض ساکت شدن بچه ها باید بر روی صندلی ها قرار گیرند هرکس بی صندلی ماند فقط در صورتی به بازی بر می گردد که آیه ای که مربی روی آن مکث کرده بخواندوگرنه میسوزد ویک صندلی هم کم میشود نفر آخر ی که می ماند جایزه میگیرد

این بازی با تعداد زیاد هم قابل اجراست اگر تعدا د بچه ها خیلی بیشتر از صندلیها بود فقط در مرحله اول بیش از یک بازنده خواهیم داشت ومیتوان این قانون راگذاشت که هر نفر تنها یکبار با خواندن آیه میتواند به بازی بر گردد این باز ی از سالهای اول دبستان تا آخر راهنمایی جذاب است.

۲-عمو زنجیرباف :

قسمت عملی این بازی دقیقاً مثل بازی معروف عمو زنجیر باف است منتها به جای قسمت گفتاری آن بچه ها همراه مربی یک سوره را میخوانند آنهایی که بهتر تکرار کنند وکمترین خطا رادر بافتن زنجیر داشته باشند پس از اتمام بافتن زنجیر جایزه میگیرند این بازی مخصوص مقطع ابتدایی است ولی راهنماییها را هم یاد بچه گیشان می اندازد وکلی می خندند.

۳-وسطو :

حین انجام بازی معروف وسطو بچه ها ومربی یک سوره را هم خوانی می کنند کسی برنده می شود که خوب تکرار کند .توپ به اوبرخورد نکند ودر آخر سوره تکرار شده را هم از حفظ بخواند .

۴-از کی بپرسم :

به هر نفراز بچه ها که در یک ردیف( یا درهمان جایی که نشسته اند )مرتب شده اند یک شماره اختصاص می دهیم بسته به این که مسابقه حفظ یاروخوانی باشد هرکس که شماره اش خوانده شد یک آیه (حفظ) یا یک کلمه یا عبارت (روخوانی) را می خواند اگر درست خواند می گوید که بقیه را از کی بپرسیم ولی اگر درست نخواند از مسابقه خارج میشود کسی برنده میشود که بقیه را از دور مسابقه خارج کند.

۵-روخوانی استقامت وترجمه :

روخوانی چند آیه توسط مربی آموزش داده می شود هر نفر از بچه ها از ابتدای قسمت خوانده شده شروع میکند وتا جایی ادامه میدهد که اولین غلط را بخواند و یک رکورد به نام خود به جا میگذارد در آخر به بیشترین رکورد بالاترین امتیاز وبه نسبت به بقیه امتیاز کمتری تعلق میگردد

میتوان برای هر نفر ترجمه مقداری را که درست خوانده راگفت ودر دور بعد همان را از اوپرسید ودر صورت درست گفتن به امتیاز او اضافه کرد

۶-مسابقه روخوانی مخصوص اول ودوم ابتدایی

ابتدا شش کلمه را روی تخته می نویسیم وچند بار با بچه ها خواندن آنها را مرور می کنیم وشعرهای مربوط به قواعد روخوانی را که در CDمبین آمده متناسب با کلمات با هم تکرار می کنیم نفر شروع کننده با صدا زدن یکی از بچه هایکی از کلمات یک تا شش را از اومی پرسد اگر درست گفت که به مرحله بعد می رود وهمچنین خودش باید از نفر بعدی سوال کند اگر غلط گفت حذف می شود البته بهتر است حتی المقدور دست خالی هم نرود وجایزه کوچکی بگیرد همین منوال راادامه می دهیم .باقیمانده بچه ها که کلمه سهمیه شان رادرست خوانده اندبه مرحله بعد می روند دراین مرحله یکی از بچه ها باید هر شش کلمه را درست بخواند وبقیه یک فعالیت بدنی مثل ترکاندن بادکنک فقط از طریق باد کردن .چیدن لیوانهای یکبار مصرف روی هم و…را انجام دهند هر کس زودتر کار خود را به اتمام رسانید علاوه بر امتیاز مرحله اول امتیاز مرحله دوم را هم می گیرد.

۷-بازی با سر بطری:

این بازی در زمینه حفظ قرآن انجام می شود .تعدادی سر بطری یک شکل تهیه نمایید طرف داخل سر بطریها نام سوره ها یا صفحات قرآن ویا شماره آیات را بنویسید(بسته به وضعیت حافظان شرکت کننده در مسابقه (در بطریها را طوری که نوشته داخل آنها معلوم نباشد بچینید آغاز گر بازی یک در بطری را بر می دارد دوحالت را می تواند انتخاب کند یا خودش بدون اشتباه مورد نوشته شده را از حفظ بخواند و در بطری را برای خود بردارد یا اینکه از دیگری بپرسد که در این صورت اگر سوال شونده درست خواند در بطری سهم او می شود وگرنه در بطری به سوال کننده می رسد در آخر کسی که در بطریهای بیشتری جمع کرده برنده است این مسابقه را می توان در زمینه روخوانی نیز انجام داد و سوره یا آیه یا صفحه نوشته شده درون در بطری را بدون اشتباه روخوانی نمود.

۸-مسابقه جورچین :(حفظ قرآن با بازی)

این بازی قرآنی شیوه مناسبی است برای شرکت دادن همزمان بچه های پیش دبستانی و مقطع ابتدایی یا راهنمایی.

ابتدا تعدادی از پیش دبستانیها را به تناسب آیه ای که می خواهیم حفظ کنیم جلوی کلاس می آوریم به هرکدام یک کلمه یا یک عبارت از آیه را به عنوان اسمش اختصاص می دهیم مثلاً یکی را آقای “قُل” می نامیم ودیگری را آقای “أعوذُ” وبه همین ترتیب بقیه را هم نام گذاری می کنیم بچه های پیش دبستانی هر کدام که اسمش را یاد گرفت برنده است ویک بادکنک جایزه می گیرد اما بزرگترها :یکی از آنها را روبروی بچه های پیش دبستانی قرار می دهیم بعد از بچه های پیش دبستانی که بر اساس ترتیب کلماتی که اسم هر کدامشان هم می باشد ایستاده اندمی خواهیم به سرعت جایشان راعوض کنند وخومان هم به به هم ریختنشان کمک می کنیم حال از نفر روبرویشان می خواهیم آنها را مرتب کند .از اول صف مرتب شده کوچکترها به نوبت اسمشان(کلمه یا عبارت آیه)را می گویند اگر درست مرتب شده باشند آیه هم صحیح خوانده می شود ونفر روبرو (مرتب کننده)به مرحله آخر می رود.

با آیات بعد سوره این کار را تکرار می کنیم تا نفر ات بعدی مرحله آخرهم مشخص شوند .

در مرحله آخر باید تمام آیات توسط مربی و بچه ها خوانده شود ودر این فاصله نفرات راه یافته به مرحله آخریک فعالیت بدنی مثل ترکاندن بادکنک فقط از طریق باد کردن .چیدن لیوانهای یکبار مصرف روی هم و…را انجام می دهند هر کس زودتر از پایان همخوانی کار خود را به اتمام رسانید علاوه بر امتیاز مرحله اول امتیاز مرحله دوم را هم می گیرد.

۱۰-بازی قرآنی حفظ استقامت:

جمعی از بچه ها را در یک صف یا یک حلقه قرار می دهیم نفر اول اولین کلمه از محلی را که برای حفظ انتخاب کرده ایم از حفظ می خواند نفر دوم علاوه بر کلمه اول کلمه دوم راهم اضافه می کند ونفرات بعدی هم به همین ترتیب کلمات را اضافه می کنند هرکس نتوانست کلمات پیش از خودش یا کلمه ای که خود اضافه می کند را بخواند ازدور خارج می شوند سه نفر آخری که می مانند برنده هستند.

۱۱-بازی قرآنی بر اساس ترجمه کلمات قرآنی:

تعدادی از کلمات قرآنی را روی کارتهایی به صورتی که از فاصله چند متری قابل خواندن باشد می نویسیم وسپس ترجمه همان کلمات را روی کارتهای دیگر مجموع کارتها باید با تعداد بچه های شرکت کننده در مسابقه برابر یا مضربی از آن باشد سپس کارتها را به تعداد مساوی بین بچه ها که یک حلقه را تشکیل داده اند تقسیم می کنیم نفر اول یکی از کارتهایش را انتخاب می کند و آن را خوانده به بقیه نشان می دهد بقیه بچه ها کارتهایشان را به او نشان می دهند و در طی زمانی که بچه ها یک آیه از قرآن را می خوانند یا مثلاً از یک تا ده می شمارند او ترجمه کارت خود را در بین بچه ها پیدا می کند وبا توپ کوچکی که به او داده ایم فرد دارنده کارت هم معنی کارت خودش را می زند اگر هم فرد مورد نظر را درست انتخاب کند وهم توپش به برخورد کند کارتهای هردو تحویل گرفته می شود اگردر ابتدا به هرنفر مثلاً ۳کارت رسیده حداقل سه دور هم کل بچه ها باید این عمل را تکرار کنند در آخر هرکس کارتهای بیشتری را تحویل داده امتیازش هم بیشتر می شود.

۱۲-بازی قرآنی با استفاده ازاشعار قواعد روخوانی قرآن کریم:

با استفاده از اشعار ذیل که از سی دی مُبین جلسه قرآن آستانه حضرت سید علاء الدین حسین (علیه السلام)انتخاب شده است می توان یک بازی قرآنی را ترتیب داد (توضیحات مفصلتر راجع به اشعار در قسمت آموزش روخوانی قرآن کریم همین وبلاگ آمده است).

پس از نوشتن اشعار فرصتی برای حفظ کردن آنها به بچه ها می دهیم سپس شماره ها وعناوین اشعار راباقی گذاشته ومتن اشعار را پاک می کنیم.

اشعار قواعد روخوانی قرآن کریم:

۱-ساکن و تشدید:

ساکن وتشدید دیدی قول بده باحرف قبلی اونوهُل بده

۲-صدای کشیده “آ”:

اگه همزه نباشه ـــَ با الف چی می شه آ ، آ ، آ ،می شه

۳-صدای کشیده” ای”

اگه همزه نباشه ــِ با “ی” چی می شه ای ،ای،ای،می شه

۴-صدای کشیده “او”

(و)که ساکن باشه همزه پیشش نباشه (و) باـــُــ چی می شه او،او،او می شه

۵-همزه وصل:

همزه وصل مهمونه اگه وسط بمونه

طفلی گشنه می مونه کسی اونو نخونه

اگــــــه که اول بیــــــاد صداش چقدرخوب می آد

۶-حروف پایه(صندلی)

همزه والف کوچیکه روصندلی سوارن واو با(ی)صندلی یعنی صدا ندارن

صندلی آی صندلی یه وقت صدایی ندی

۷-وقف(توقف حین خواندن قرآن)

موقع وقف که همه ساکن میشن ( ه ) گرد ( ه )میشه ( آ )میشه تنوین

( بقیه اشعار را در قسمت آموزش روخوانی وبلاگـً )

این مسابقه برای سایر موضوعات درسی نیز قابل اجراست وسطح یادگیری بچه ها را بسیار افزایش می دهد .

نحوه انجام مسابقه:

ابتدا بچه هابه صورت حلقه روی دو زانومی نشینند ویک توپ اسفنجی(که برخورد توپ حادثه ساز نشود) به نفر اول می دهیم او باید یکی از بچه ها را هدف بگیرد ونفر مقابل می تواند به شرطی که زانوهایش تکان نخورد جاخالی دهد اگر توپ به اونخورد پرتاب بعدی نصیب خودش می شود وپرتاب کننده نا موفق از دور مسابقه خارج می گردد اما اگر توپ به نفر مقابل اصابت کرد پرتاب کننده با گفتن یکی از شماره های اشعار از او می خواهد تا شعر مربوطه را از حفظ بخواند چنانچه نتوانست از دور مسابقه کنار می رود به هر کدام از بچه ها که حداقل یک بار شعر پرسیده شده را می خوانند امتیاز یا جایزه تعلق می گیرد وبه سه نفر آخر علاوه بر آن امتیاز یا جایزه بیشتر.

با استفاده از این بازی می توان بچه ها را برای یاد گیری تمام مطالب ارائه شده در کلاس ترغیب نمود به این صورت که بتوانند برای از دور خارج کردن یکدیگر از تمام مطالب کلاس ازهم سؤال کنند.

با قوانین زیر بازی جذاب تر هم می شود:

-اگر نفری که به سوی او توپ پرتاب می شود بتواند توپ را به صورت یک ضرب بدون برخورد به بدنش با دست بگیرد نفر پرتاب کننده حذف وتوپ نصیب خودش می شود.

-اگر پرتاب کننده مثلاً کلمه ای را که معنی آن را سؤال می کند اشتباه خواند در صورتی که نفر مقابلش که مورد سؤال واقع شده غلط او را بگیرد خودش حذف می شود و توپ به نفر مقابل می رسد .

-می توان سطح سؤالات را در دور اول ساده تر وهمچنین نسبت به سن بچه ها طبقه بندی کرد که مثلاً از اول و دوم ابتدایی و پیش دبستانی فقط روخوانی یکی از سه کلمه اول درس را بپرسند .

۱۳-استفاده از نقاشیهای مرحله به مرحله :

مخصوصاً در رده سنی ابتدایی می توان حین حفظ آیات قرآن کریم بچه ها را با کشیدن نقاشی سرگرم نمود و همین طور که آنها مشغول کشیدن نقاشی هستند آیات را برایشان تکرار کرد تا حفظ شوند .نمونه این نقاشی ها در وبلاگ نقاشی قرار داده شده است:

وبلاگ نقاشی

***در تمام فعالیت ها ومسابقات میتوان به جای جایزه دادن مستقیم برگه های امتیاز چاپ کرد ویک شبه مغازه جهت جایزه ها در نظر گرفت تا بچه ها طبق سلیقه و متناسب با امتیازشان جایزه را انتخاب کنند .

***قواعد روخوانی وبرخی از قواعد تجویدی نیز در قسمت آموزش وبلاگ به صورت شعرهای کودکانه آورده شده وبه طور مفصلتر در نرم افزار مُبین جلسه قرآن آستانه سید علاء الدین حسین به صورت تصویری آورده شده است (رجوع شود به صفحه اول وقسمت دانلود)

۱۴-مسابقه پرتاب پنالتی در سبد بسکتبال:

این مسابقه هم مانند بازیهای قبلی در جلسه قرآن آستانه حضرت سید علاء الدین حسین (علیه السلام)اجرا شده و نتیجه خوبی هم بحمدالله داده است وبه این صورت اجرا می گردد که بعد از پایان درس یک سبد بسکتبال کوچک که نمونه آن در شکل نشان داده شده است روی لبه تابلو آویزان می شود تعداد پرتابهایی که یک نفر می تواند انجام دهد بستگی به فعالیت او در کلاس دارد به این ترتیب که اگر معنی کلمات نوشته شده بر روی تخته را می دانست یک پرتاب اگر دو آیه خوانده شده را بدون غلط بخواند نیز دو پرتاب اضافه و اگر آیات را از حفظ هم بخواند باز دو پرتاب دیگر و هرکس هم که به سوالاتی که در حین تدریس پرسیده می شود جواب صحیح بدهد نیز به عنوان جایزه اجازه یک پرتاب اضافه به او داده می شود .هر پرتابی که به ثمر برسد علاوه براین که ۱۰۰۰امتیاز برای پرتاب کننده به همراه دارد یک پرتاب اضافه نیز به او می دهد . می توان سطح سوالات را هم بسته به سن بچه ها طبقه بندی کرد مثلاً کلاس اول و دوم ابتدایی ها و پیش دبستانی ها اگر هر سه کلمه اول درس را درست بخوانند اجازه سه پرتاب را دریافت کنند.

مجموعه ” بازی ها وسرگرمی ها ” ویژه کودکان ونوجوانان

مجموعه بازی های کودک ونوجوان

بازی اندروید دانستنی های دین

بازی در کلاس

بازی و مسابقه

بازی و مسابقه تصویر

مجموعه بازی های نماز محور

موسسه شهید علمدار

amooakhavan.ir

09127482911

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *