مربیان فعال فصل اردو فرارسیده….
چگونه اردویی جذاب برگزار کنیم؟
بسم الله الرحمن الرحیم
شباهت دنیا و اردو[1]
اردو و دنیا شبیه به هم هستند. شباهتهای این دو عبارتند از:
- تولد و وفات
- دیدگاه گوناگون
- دل بستن و دلکندن
- غفلت از هدف
- پایان ناگهانی
- جاذبههای مزاحم
- بال نه، وبال
- لذت یا حسرت؟
- تعریف اردو
اردو در لغت به معنای یک حرکت گروهی است. این کلمه در اصل ترکی مغولی است و در اصطلاح به گروهی از سپاهیان میگویند که به مکانی با لوازم سفر آسان اعزام شدهاند. یعنی «اعزام گروهی خاص به مکانی خاص با هدفی خاص»
- تاریخچه اردو
تاریخچه اردو به زمان سلطان محمود غزنوی برمیگردد. در آن زمان، لشکر ایرانیان، ترکان و هندیان با هم زندگی میکردند و زبانشان ترکیبی از زبان این سه قوم بود که در اصطلاح به آن زبان اردو میگفتند. بعدها از این واژه در فرهنگ ایرانی، به معنای اطراق کردن و ساکن شدن در جایی به طور موقت استفاده شد.
مسافرت کردن از منطقهای به منطقه دیگر باعث پختگی انسان میشود.
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی |
|
صوفینشود صافیتا در نکشد جامی[2] |
همان طور که میدانیم در قرآن بارها بر سیر و سیاحت تأکید شده است.خداوند متعال در مورد سفر، سیر و سیاحت در قرآن به موضوعات ذیل اشاره کرده است:
در قرآن کریم سوره نساء آمده است:
إِنَّ الَّذینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَهُ ظالِمی أَنْفُسِهِمْ قالُوا فیمَ کُنْتُمْ قالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفینَ فِی الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَه فَتُهاجِرُوا فیها فَأُولئِکَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصیراً (97)
- تفکر در اسرار خلقت و نشانههای آن
- 2. آشنایی با سرانجام تکذیبکنندگان و وعدههای خدا
- شنیدن حقیقت و درک آن
- 4. عبرت آموختن از عاقبت کار ستمگران
- سیر و سیاحت در قرآن
انگیزه های اردو
- جستجوگری و کنکاش
- دست یابی به یافتههای نو
- نشاط یافتن و لذت بردن
- تنوع طلبی و رهایی از یکنواختی
- تجربه اندوزی و پختگی
- حقیقت یابی و روشن بینی
8 . آشنایی با ایران و جهان
- کشف استعداد و توانایی
نقش اردو در تربیت
- برخورداری از قانون و نظام معین
- ایجاد زمینهای برای نمایش عملی اخلاق اسلامی
- ایجاد فضایی صمیمی در اردو
- اجتماعی شدن و تمرین زندگی
- شناخت خود و دیگران
- تقویت حس درگیری و مبارزه با مشکلات
اهداف اردو
- تربیت اعضا برای رعایت قانون
- تمرین اعتماد به نفس و استقلال فردی
- ایجاد آمادگی برای مقاومت در برابر ناملایمات و مشکلات
- تخلیه فشارهای روانی و هیجانهای روحی
- تقویت و نهادینه کردن ارزشهای اسلامی و القای مفاهیم مذهبی
- ایجاد و تقویت روحیه هم زیستی اجتماعی
- ایجاد فرصت برای مسئولیت پذیری
- برآوردن نیاز معاشرت با گروه همسالان
- پر کردن اوقات فراغت با برنامههای مفید
دستاوردهای اردو
دستاوردهای اردو شامل چهار بخش است :
- شناخت نسبت به خویشتن
- شناخت نسبت به خلق (دیگران)
- شناخت نسبت به خلقت و طبیعت
- شناخت نسبت به خدا
فرق کلاس و اردو
کلاس و اردو از دو جهت با هم تفاوت دارند
الف- فیزیکی ب- معنوی
الف: فیزیکی
- مکان
- ابزار
- روش آموزش
- متن آموزشی و پرورشی
ب- تفاوتهای معنوی
- شیوه آموزش
- انتقال اطلاعات
- معلم و دانشآموز محوری
- روش مستقیم یا غیر مستقیم
مدیریت در اردو
مدیریت در اردو به لحاظ اهمیت و جایگاهی که در اردو و اردوگاه دارد، از مهمترین و بارزترین ارکان اردو است. منظور از مدیریت، برنامهریزیها و دوراندیشیها است که باعث موفقیت یک اردو میشود.
* نام اردو
* تعیین هدف
* انتخاب مکان و مسیر اردو
* برنامهریزی در اردو
* انتخاب همکاران و همراهان
* تقسیم کار، نظارت و ارزشیابی
* آمادگی برای تغییرات ناگهانی
فعالیتهای اجرایی شامل موضوعات زیر است:
- برنامهریزی 2. گروهبندی 3. چارت تشکیلاتی دانشآموزان 4. شرح وظایف اعضای جوخه 5. چارت مسئولین اردو 6. شرح وظایف مسئولین اردو 7. چارت اردوگاه، مربیان و روحانی اردو 8. مشاور در اردوگاه و اردو 9. مقررات اردوگاه 10. پرچم افتخار 11. صبحگاه 12. خاموشی و بیدارباش 13. امانتداری 14. اردوداران نوجوان 15. صدا و سیمای اردو 16. بانک امتیازات 17. اقدامات امنیتی.
برنامهریزی
امام علی(ع) فرمود: «التدّبیرُ قَبْلَ الْعَمَلِ یُؤمِنْکَ مِنَ النَّدَمِ»[3] «چارهجویی (و دوراندیشی) پیش از انجام کار، تو را از پشیمانی میرهاند»
اگر در اردو دوراندیشی و برنامهریزی داشته باشیم، پشیمانی کمتری خواهیم داشت و «ای کاشها» به حداقل میرسد.مثلا هرکه دارد امانتی موجود بسپارد به بنده وقت ورود
نسپارد اگر شود مفقود بنده مسئول آن نخواهم بود
برنامهریزی اجرایی در اردو، چند بخش دارد:
الف) پیش از اردو
- ثبت نام 2.رضایت نامه و برگه سلامت3. جلسه توجیهی 4. سازماندهی
ب)برنامه ریزی در اردوگاه
- پذیرایی و استراحت2. اسکان و تحویل3. توجیه مقررات و اعلام برنامه 4. توزیع کارت و لباس
شرح وظایف مدیر اردو
- تنظیم طرح و پیشبینی زمان، مکان، تهیه امکانات، نظارت، تهیه متونآموزشی و هزینه.
- تنظیم طرح اردو و پیشبینیهای لازم در خصوص مدت زمان برگزاری اردو
- مشخص کردن مکان اردو.
- تهیه امکانات شامل تجهیزات، وسایل و نیازمندیهای اردو
- تهیه جزوات و متون آموزشی، برنامهها، طرح برنامه و درسهای
- مشخص کردنهزینههای اردو را برآورد و محل تأمین اعتبار آنها
6- انتخاب مربی و گزینش معاونین مسئول اردو با توجه به تعداد، جنس و سن دانشآموزان
- شرح و تقسیم وظایف مربیان و معاونین
- برگزاری جلسه هماهنگی با مربی و معاونان و تعیین وظایف معاونان و مربیان همراه و برنامهها
- برگزاری جلسه توجیهی با دانشآموزان و توضیح نکات مهم برای آنها.
- هماهنگی با والدین
- نظرخواهی و تهیه گزارش جامع
اردوی یک روزه
بیشتر اردوهایی که مساجد و مدارس و بعضی از مراکز برگزار میکنند اردوهای یک روزه است
در یک اردوی 50 تا 100 نفره سه مربی میتوانند با همکاری یکدیگر کارها را انجام دهند، برای اداره یک اردوی 100 تا 150 نفره، چهار نفر مورد نیاز است. مسئول، معاون، مدیر اجرایی و معاون فرهنگی
خانوادهها از برنامههای اردو مطلع شوند و عکسالعمل آن برای مسئولان اردو روشن شود.
1- سرجوخه |
نظارت بر حسن انجام کارهای جوخه، هماهنگی برنامه ها و بیان شرح وظایف افراد جوخه، شرکت در جلسات سرجوخه ها، شرکت دادن افراد جوخه خود در برنامه ها و.. |
2- یاور |
یاور و بازوی راهنمای جوخه، کمک در حسن انجام کارهای جوخه، شرکت در جلسات شورای جوخه در غیاب راهنمای جوخه |
3- فرهنگی |
گسترش برنامه های فرهنگی در جوخه، تهیه تراکت و نصب آن در محل اردوگاه، همکاری در برگزاری نماز جماعت، تهیه روزنامه دیواری با همکاری سایر افراد جوخه |
4- بهیار |
کمک به نظافت چادر و ظروف و محیط، رسیدگی به وضع بهداشت افراد، اعزام بیماران به درمانگاه با نظر راهنمای جوخه، رسیدگی به وضع بهداشتی دستشوییها، توالتها، حمام ها و محیط اردوگاه، |
5- خادم |
تحویل تدارکات مورد نیاز افراد جوخه از انبار و محل تدارکات اردوگاه، تحویل تدارکات به راهنمای جوخه، تحویل غذای صبح، ظهر، شام به شهردار جوخه، اعاده ظروف غذا به آشپزخانه |
6- ورزشی
|
آماده سازی افراد جوخه برای شرکت در مسابقات ورزشی، هماهنگی با سرجوخه برای تعیین وقت برای تمرین های ورزشی، تحویل وسایل مورد نیاز مثل توپ، تور و غیره از مسئول تدارکات، اعلام زمان برگزاری مسابقات در جوخه برای تشویق |
فعالیتهای فرهنگی
برنامههای داخل ماشین
- دعای سفر
- جمع آوری صدقه
- پذیرایی
- معارفه برای :
الف ) شناخت دانشآموزان با هم و با مربی
ب ـ شخصیت دادن به دانشآموزان
ج ـ سخت نگذشتن زمان حضور در ماشین
- استراحت
- شیرین کاری نظیر سایه بازی یا بازی فکری
- شعر و سرود
8- مسابقات و سرگرمی
9- قصه و خاطره
10- استراحت
11- مسابقات مکتوب
- حضور و غیاب
طبیعت نوردی
طبیعت نوردی شامل گشت وگذار در جنگل، کوه، بیابان، کنار دریا و جاهای مختلف زمین و طبیعت خدادادی است.
بازیهای جنگل
به این بازیها بازیهای جنگلی میگوییم چون بهترین مکان برای اجرای آنها جنگل است، اما در مناطق دیگر هم قابل اجراست.
راز میوه
در این بازی مخاطبین در موقعیتی قرار داده می شوند تا احساس کنند در محضر خدا بودن یعنی چه و در نبرد عقل و شکم چه خواهند کرد ؟!
جست و جوی گنج
در این برنامه کمک میکنیم تا دانشآموزان به اهمیت و نقش امامت در جامعه و نیاز انسانها به داشتن امام، الگو و راهنما برسند. فضای این برنامه جنگل، باغ یا کوه است.
تصمیم مشکل
تصمیم مشکل یکی از موقعیتهای تجربه عملی و دینی دانشآموزان است
دانشآموزان را در موقعیتی قرار میدهیم که تصمیم بگیرند و این تصمیم مشکلی است، یعنی باید از بین دو راه، یک راه را انتخاب کنند. در حالی که آزاد و مختارند. انتخاب هرکدام از این راهها میتواند پیامدهای خوب یا بدی داشته باشد. برای رسیدن دانشآموزان به شناخت و انتقال مفاهیم دینی باید به جای آموزش مستقیم، آنها را در موقعیت قرار دهیم تا تصمیم بگیرند.
هشدار
هشدار هم یک برنامه عملی و یک تجربه حسی است. در این برنامه دانشآموزان در یک موقعیت قرارمیگیرند تا شناختی نسبت به خودشان پیدا کنند و هر کسی با خودش بیشتر آشنا شود. موضوع این برنامه، همدلی و همدردی نسبت به همراهان و همسفران است
راز چوب
راز چوب برگرفته از یک حکایت تاریخی در زمان امام حسن عسکری(ع) است. به دلیل شرایط خفقانی که در زمان آن حضرت بود، دشمن سعی میکرد امام(ع) را از شیعیان جدا نگه دارد. امام(ع) بعضی از پیامها و برخی از فرمایشات خود را درون کاغذ، چرم یا پوست چرم و … مینوشتند و درون شکاف چوبی که در واقع چهارپاداران از آن برای کنترل حیوانات اسنفاده می کردند، قرار میدادند و از آن طریق پیام را به دوستان و وکلای خود میرساندند
کتاب خوانی
موضوع این برنامه ترویج فرهنگ کتابخوانی در اردو و اردوگاه است. به دلیل اینکه کتاب و کتابخوانی در حوزۀ تعلیم و تربیت جایگاه خاصی دارد. فضای این برنامه کلبه کتاب است.
هم اندیشی
هم اندیشی یکی از برنامههای فرهنگی است که در اردوها با حضور دانشآموزان اجرا می شود. موضوع این برنامه مطالعات علمی و دقت روی بعضی از موضوعات خاص است.
کارگاههای علمی و پرورشی
کارگاههای علمی و پرورشی همان نقش کلاسهای آموزشی را در مدارس بازی میکنند، با این تفاوت که در کلاس از ابزارهای محدود استفاده میکنیم و کلاس معلم محور است. ابزارهای ما تخته سیاه و گچ و… است، اما در کارگاهها که جایگاه کلاس در اردوگاهها را دارند، دانشآموزان یک سری تجربیات را به صورت عملی یاد میگیرند.
بازدید
بازدید از اماکن صنعتی و علمی- بازدید از اماکن تاریخی و باستانی، بازدید از اماکن تفریحی و سیاحتی و سایر مکانهایی که معمولاً در اردوها جزو برنامههای ثابت است.
بازیهای نیرو و نشاط
بازیهایی است که جنبه ورزشی و پرورشی این بازی بیشتر از جنبه فرهنگی است و برای ایجاد نشاط وهیجان و جذابیت در اردو به کار میرود.
- پنالتی چشم بسته
- مجسمه باشی
- سیب خوری
- برش و کاغذ
- بازی دایره
- پیام رسانی
- هفت سنگ
شعر و سرودهای اردویی
بسم الله
نام خدا بسم اللّه مشکل گشا بسم اللّه
ما فرزند اسلامیم گفتار ما بسم اللّه
داریم بر لب خوددر هر کجا بسم اللّه
ورد زبان ما هستدر اردوها بسم اللّه
ما را بود نگهداراز هر بلا بسم اللّه
آقای راننده
آقای راننده اخماتو واکن از توی آینه ما رو نگاه کن
های بارکالله مشتی ماشاالله
آقای راننده خسته نباشی شما برای ماها مثل داداشی
های بارکالله مشتی ماشاالله
آقای راننده بزن رو دنده ماشین جلویی به ما میخنده
های بارکالله مشتی ماشاالله
آقای راننده سرت سلامت اردوی امسال ما عالی درآمد
های بارکالله مشتی ماشاالله
روز های اردو
روزهای شیرینیه روزهای اردو، آره روزهای اردو.
شبای قشنگیه شبهای اردو ، آره شبهای اردو.
بچه ها بچه ها بچه ها شاد شاد باشین همیشه ،شاد شاد باشین همیشه
کلبه های با صفا همسایه هستن ، آره همسایه هستن
دور تا دورش ، بچه ها خندون نشستند، آره خندون نشستن.
بچه ها بچه ها بچه ها شاد شاد باشین همیشه ،شاد شاد باشین همیشه
از دل و جون دوست داریم مربیارو ، آره مربیارو.
از اونا یاد می گیرم مهر صفا رو، آره مهر و صفا رو .
بچه ها بچه ها بچه ها شاد شاد باشین همیشه ،شاد شاد باشین همیشه
شادیها را ثبت کنین تو دفتراتون ، آره تو دفتراتون.
بنویسید همه خاطره هاتون ، آره خاطره هاتون .
بچه ها بچه ها بچه ها شاد شاد باشین همیشه ،شاد شاد باشین همیشه
همگی پیدا کنین دوستای تازه ، آره دوستای تازه .
دوست با وفایی که اهل نمازه ، آره اهل نمازه .
بچه ها بچه ها بچه ها شاد شاد باشین همیشه ،شاد شاد باشین همیشه
صلوات بر محمد(ص)
تو آسمون نوشته، رو بال هر فرشته، صل علی محمد صلوات بر محمد
صلوات را خدا گفت جبرئیل بارها گفت، در مدح مصطفی گفت، صل علی محمد صلوات بر محمد(ص)
عیسی که در فلک بود ، هم صحبت ملک بود ، می خواند این دعا را، والشمس والضحی را ،صل علی محمد صلوات بر محمد (ص)
موسی که زد عصا را بر فرق سنگ خارا، می خواند این دعا را، والشمس والضحی راصل علی محمد صلوات بر محمد(ص)
اباصالح کجایی
ابا صالح دلم سامان ندارد مگر هجران تو پایان ندارد
ابا صالح بیا دردم دوا کن مرا با دیدنت حاجت روا کن
ابا صالح فقیرم من فقیرم بده دستی که دامانت بگیرم
ابا صالح چه خوش زیبنده باشد که آن لعل لبت پر خنده باشد
ابا صالح گدایم من گدایم به جان مادرت بنما نگاهم
اباصالح اباصالح کجایی کجایی یوسف زهرا کجایی
طرح شماره 1
هیاهو
به و به به خوش اومدید شکوفههای با صفا
چشم و دل مــا شــــده فرش قدمهای شما
با هم تو اردو شادی کنیم هیاهو(2)
دوستهای خوب و مهربون خونگرمند و همزبون
قــلــبهای پــر مــهرشون آبــیتــر از آسمـون
با هم تو اردو شادی کنیم هیاهو(2)
وقتی گل خندهرو لبای شما وا میشه
قلب پر از مهرتون بهشت رویا میشه
با هم تو اردو شادی کنیم هیاهو(2)
طرح شماره2
شادی
اردو، اردوی شادی اردوی تلاشه
هر کسی زرنگتره دل ما باهاشه
اخماتو واکن روز، روز شادیه جَـمـعـمون جَـمعه غصه زیادیه
خوش اومدی برادرخـوب من ای که خندونی مثل گل تو چمن
از دیدنت خوشحالم،خوشحالم، خوشحالم
بـه وجــودت مـیبالم، مـیبالم، مـیبالـم
خوب معلومه که تو بهرتــلاشی تـو دل خود بذر امید میپاشی
مشغول نمی شی همیشه به بازی آیندهتو با دست خود میسازی
از تــنــبلی بیزاری، بیزاری، بیزاری
تو زندگی، بیداری ، بیداری، بیداری
تو یه خدای مهربونی داری تـا اونو داری غصهای نداری
از پدر و مــادر مـهربـونتره تو رو به سوی سعادت میبره
اونــو نـکن فـرامـوش، فـرامـوش، فـرامــوش
به دستوراش بکن گوش، بکن گوش، بکن گوش
یه وقت نگی ناتوون و ضعیفم بگو همه سختیها رو حریفم
یه وقت نـیاد ناامیدی سراغت فکر بد خاموش نکنه چراغت
از تــنبلی بیزاری،بیزاری، بیزاری
تو زندگی بیداری، بیداری،بیداری
حتما خوندی تو قرآن این آیه را لیس للانــسان الا مـا سـعی
یعنی هر چه تلاش کنی تو دنیا جایزه شو میگیری تو از خدا
از دست ندی فرصتها، فرصتها، فرصتها
قدر بدون از نعمتها، نــعمـتها، نعمتها
وظیفتو میدونم که میدونی اینه که محکم درساتو بخونی
رفیق بـشی با نماز و نیایش با قـرآن و مـطالعه و ورزش
اردو، اردوی شادی اردوی تلاشه
هر کسی زرنگتره دل ما باهاشـه
امــیدواریــم تو اردو خوش بگذره دوست خوب پیدا کردن یادت نره
با خاطرات خوش از این جا میری گهگاهی هم، سراغ از ما میگیـری
اردو، اردوی شادی اردوی تلاشه
هر کسی زرنگتره دل مـا باهاشه
زندگی یه میدون مـسابقهست از پـا نباید بنشینی یک نفس
ها ماشاالله سبقت بگیر از همه یالله تندتر سرعتت خیلی کمه
طرح شماره 3
عشق سرخ
شین شاد و شور وشعر و شعله و شهر و شتاب
شین شوق و شکّر و شوریدگی صد شهاب
میم مهر و ماه و میم، آن میم مهر مادری
میم موزون ولایت، میم معراج پری
سین سنبل، سین سیب و سین سرخ سجدگاه
سین سبز سعی و سین، سادهی سودای آه
جیم جهد و جویبار و جیم صدجان جوان
جیم جادوی جوانی،جیم جانهای جوان
نون نوروز و نیاز و ناجی و نور و نگاه
نون نارنج و نبات و نام نیک و نغمهگاه
هرچه هست اینجاست ای نور دود یده جوان
شین شکر و میم مهر و عشق سرخ عاشقان
طرح شماره 4
بچه های اردو
ما بچّه ها ی اردو
یاران خوبی داریم
در شادی و در غمها
ما یاور و غمخواریم
هرگز کسی را از خود
نمی دهیم آزاری
ما می کنیم در هر جا
با یکدیگر همکاری
از خورشید محبّت
پر می کشد از دل غم
از عطر مهربانی
گل روید روی لب هم
طرح شماره 5
همکلاسی
اردوهامون با مدرسه هیچی به پاش نمی رسه
محکم می شه دوستیامونهمین برای ما بسه
کم شده غم، غم شده کمتو این روزای موندنی
دوسِت دارم، دوسَم داریتو همکلاسی منی
همکلاسی، همکلاسیبچه ی سال اولی
مربّیای با صفاخاطره های عسلی
با همدیگه تو شهر قمدعای خیر تو جمکرون
فوتبال و برد تو مدرسههمین می شه خاطره مون( 2)
طرح شماره 6
ضامن آهو
رضا رضا جان- رضا رضا جان- رضا رضا جان رضا (2)
ای ایمان به تولایت – هستی خاک کف پایت
می میرم به تمنایت- مولا ضامن آهو
زائرخسته، به تو دل بسته ،ضامن آهو رضا
رضا رضا جان، رضا رضا جان، رضا رضا جان رضا
این دل سوی تو باز آمد- مسکینی به نیازآمد
درکویت به نماز آمد- مولا ضامن آهو
توقبله ی دل، توحل مشکل- پناه عالم رضا
رضا رضا جان، رضا رضا جان، رضا رضا جان رضا
ای مهرتوثواب من- ای قهرتوعذاب من
باشد با توحساب من- مولا ضامن آهو
به روز محشر، مرانم ازدر،که پرگناهم رضا
رضا رضا جان، رضا رضا جان، رضا رضا جان رضا
محتاج آمده ام اینجا- زوارم کرمی مولا
حاجاتم تو روا فرما- مولا ضامن آهو
امام هشتم، امید مردم،تویی مسلم رضا
رضا رضا جان، رضا رضا جان، رضا رضا جان رضا
به حلقه ی گیسویت اسیرم منرضا رضا گویم و بمیرم من
نباشدم غیر اشک خود توشهکرده دل من هوای شش گوشه
رضا رضا جان- رضا رضا جان- رضا رضا جان رضا(2)
سرود وداع
زمان: پایان اردو آهنگ: نوایی نوایی….
کنـــون وقــت اردو به پایان رسیده زمــــان وداع عــزیــــزان رســیـــده
بود بسکه مشکل ز یـــاران بـریدن چه بد شد که وصلت به هجران رسیده
این اردو باشد از کوچک خان نشانه بـــود تـــا ابـــد نــــام او جــــاودانــه
چه گـــویـــم شرح فراق این زمانه جـــدایــــی مـــیــان مــحبان رسـیده
بـــنــازم بــه بزم محبت که این جا بـــه تــعــطیــلی مـکتب و فصل گرما
هـــمــه دانــشآمــوز ممتاز کشور بــه یـــک جـــا ز لطف دبیران رسیده
خدایخوبمنخودشخوبمیدونه تــن مـــن مـــیــره و دل مــن میمونه
چه خوش آن زمانی به اردو رسیدیم چه سازیم که فُرقــت ز یـاران رسیده
نمونه مسابقات مکتوب
امیر المومنین علی (ع) فرمود : “به رگ های درونی انسان پاره گوشتی آویخته شده که شگرف ترین اعضاء درونی اوست،و آن قلب است ،که مواردی از حکمت ، وچیزهایی متفاوت و متضاد با آن ،در او وجود دارد. (حروف در هم ریخته را حدس بزنید و در جای مناسب بنویسید.)
…. می شود . |
در هم ریخته مرتب |
……..شود، |
در هم ریخته
مرتب |
اگر…… |
ردیف |
|
انسان را خوار می کند |
م ع ط |
پدید آید ، |
م د ی ا ی |
اگر در دل |
1 |
|
انسان را تباه می کند. |
ص ح ر |
بر آن هجوم آورد |
ع ط م |
اگر |
2 |
|
او را از پای در می اورد. |
ت س ح ر د رو ن خ |
بر آن چیره شود، |
و ی ن م د ی |
اگر |
3 |
|
او افزایش می یابد وآرام نگیرد. |
ی ه ن ک ت ز و ی |
شود، |
ش م ا ن ک خ |
اگر |
4 |
|
را از یاد می برد. |
ش خ ن و ت ی ا ی د ر |
دست یابد، |
ش و خ ن ی و د |
اگر به |
5 |
|
آن را مشغول می سازد. |
ز ه پ ی ر ن ک د ر |
آن را فرا بگیرد، |
ش و ح ت |
اگر |
6 |
|
زدگی می گردد. |
ت ف ل غ |
برسد،دچار |
ش ش گ ی ای |
اگر به |
7 |
|
او را سر کش می کند.. |
ن ی ت گ و ا ر |
به دست آورد، |
ل ا م ی |
اگر |
8 |
|
او را مشغول می سازد. |
ا ا ل ب |
مبتلا گردد، |
ی ت ه د ت س ی |
اگر به |
9 |
|
او را از پای در می آورد. |
و ن ا ت ی ا ن |
بی تابش کند، |
س ی ر ن گ گ |
اگر |
10 |
|
او را زیان می رساند. |
ی ی ر س |
شود، |
ی ر س |
اگر زیادی |
11 |
|
رسوایش کند. |
|
ا گ ف ر ت ر |
اگر |
12 |
|
|
|
پس هر گونه کند روی، برای آن زیانبار ، و هرگونه تند روی، برای او مخرب و فساد آور است .”
نهج البلاغه حکمت 108
[1]– برداشت آزاد از مقاله «دنیا و اردو» اثر حجت الاسلام جواد محدثی.
[2]– سعدی، ش597.
[3]– منلایحضرهالفقیه جلد 3 ص 130.
تالیف : استاد عبدالکریم صالحی