مبلغین و مربیان عزیز! درس طرح شده با محتوای عالی برای بیان معارف دین به شرح زیر می باشد.
نام درس: راهگشای بهشت
موضوع:احکام
هدف کلی: دانشآموزان در این درس با آثار نماز و چگونگی انجام وضو آشنا میشوند.
اهداف جزیی: دانشآموزان در این درس با موارد زیر آشنا میشوند:
- روش صحیح وضو ساختن؛
- واجبات نماز؛
- برخی از آثار نماز؛
- سفارش پیامبر به اقامه نماز جماعت.
هدف رفتاری: امید است دانشآموزان در پایان درس با توجه به آثار نماز در زندگی نمازهای خود را به جماعت و به طور صحیح انجام دهند.
روشهای مناسب تدریس:توضیحی، فعال: (پرسش و پاسخ، شعر، کارت وجدول)
رسانههای آموزشی: تابلو (تخته و گچ)، کارت
شروع ارائه بحث:
به نام خداوند رنــگین کـمان خداوند بخــشنـده مهربان
خداوند زیبایی و عطر و رنگ خداوند پروانههای قشنگ
بچهها سلام! امیدوارم که حال شما دانشآموزان گُل خوب خوب خوب باشد. انشاءالله.
حالا به این شاخهای که در دست من است، توجه کنید که چه اتفاقی افتاد[1].
احسنت به شما که نظر خود را اعلام کردید. حالا به این حکایت دقت کنید.
ابن عباس، میگوید: «روزی با سلمان در زیر درختی نشسته بودیم که ایشان شاخهای از درخت خشک شده را تکان داد و همه برگهای آن شاخه به زمین ریخت. سپس گفت که از من نمیپرسی که چرا چنین کردم؟»
ابن عباس گفت: «خوب چرا این کار را کردی؟»
سلمان گفت: «روزی با پیامبر گرامی زیر این درخت نشسته بودیم. آن حضرت چنین کرد که من انجام دادم.»
من پرسیدم:«یا رسول الله! دلیل این کار شما چه بود؟»
انشاءالله ما هم از کسانی باشیم که به این حکایت عمل کنیم.
حالا در این قسمت از برنامه شعر بسیار زیبایی هست که همه با هم این شعر را زمزمه میکنیم. قبل از این که شعر را با هم بخوانیم، من از یکی از دوستان شما خواهش میکنم که به جلو بیاید و در هنگام خواندن شعر حرکتهای عملی مربوط به شعر را با کمک شما انجام دهد[2].
بـــا نــام خــدا مــیگیــــرم وضـــو نــیــت مــیکــنـــم از بـــــرای او
دســت و پــاهـایم، صــورت و مویم مــیکنــم تمیـز قبــل از وضــویــم
گــردی صــــورت، حـــالا میشویم بـالا بــــه پــاییـن از زیـــر مــویــم
حــالا نوبـت شستـن دســتهاسـت اول کدام دســت، اول دست راست
از روی آرنـــج تــا سـر انــگشـــت میشویـم باآبیک مشت ودومشت
مثــل دسـت راست، دست چـپـم را بـالا بـــــه پـــاییــن میشویم آن را
مــیکــشم یـک بار، مسح ســرم را بــه جـــلــوی ســر، دســت ترم را
بعد از مسح سر، مسح هر دو پاست اول کــدوم پــا، اول پــــای راسـت
جــای مسح پا، انـگشت تا مـچ است پــاییــن بـه بالا، بکش کـف دســت
با دسـت راستـــم روی پـای راسـت این دست چپم پای چپ اینجاسـت
آمــاده هســـتـیم بــــرای نـــمــاز بــــا یـــاد خــدا مـــیکنیــم آغــاز
با تشکر! حالا یکی از شما دانشآموزان بیاید و دو رکعت نماز برای ما بخواند[3].
استفاده از ابزار برای بیان مطلب:
1. حالا برای شما واجبات نماز را به صورت کارت بیان میکنم.[4]
نیت | تکبیره الاحرام | قرائت | قیام | رکوع | سجود | ذکر | تشهد | سلام | ترتیب | موالات |
شما با واجبات نماز آشنا شدید.
آیا میدانید نماز چه آثاری دارد؟
به این حروف که روی تخته مینویسم دقت کنید. [5]
ب د ن
ب) به یاد خدا بودن: انسان با نماز خواندن به یاد خدا و نعمتهای او میافتد.
د) دوری از زشتی: انسان با نماز خواندن از زشتیها، مانند بیاحترامی به دیگران، دروغ، دعوا و … دور میماند.
ن) نزدیکی به خدا: نماز باعث نزدیکی انسان به خدا میشود.
حالا چه کسی میتواند یکی دیگر از آثار نماز مخفی شده بین حرفها را به دست آورد؟
احسنت به شما! با کنار هم گذاشتن حروف (ب، ن، د) کلمه بند به دست میآید که آثار نماز است. به این صورت که شما با نماز خواندن، شیطان را در بند و غل و زنجیر میکنید.
2. حالا نوبت به جدول میرسد. این جدول پیام و رمزی دارد. با پرسیدن چند سؤال از شما و به دست آمدن حرفهای داخل جدول آن پیام به دست میآید.
- مایه حیات و زندگی چیست؟ آب(11 و3)
- به خلاصی،رهایی و رستگاری چه میگویند؟ نجات (20، 17، 16 و5)
- به حرکت هوا چه میگویند؟ باد (12، 13 و14)
- به برادر پدر چه میگویند؟ عمو (18، 8 و6)
- به موادغذایی نپخته چه میگویند؟ خام(19، 10 و4)
- نام دیگر طلا چیست؟ زر (2 و9)
- آن نیست؟ این (15، 7 و1)
خیلی ممنون از شما دانشآموزان!
حالا چه کسی میتواند پیام را به دست آورد؟
پیام جدول ما با رمز 7 به دست میآید. خانه اول را نوشته و 7تا 7تا بشمارید. حدیثی از پیامبر اکرم به دست میآید.
پیامبر گرامی اسلام میفرماید: «نماز را با جماعت بخوانید.»
به این امید که به دستور پیامبر عمل نماییم.
در پایان شعری برایتان میخوانم.
از روی جانمازم
آهسته پر کشیدم
رفتم به سوی باغی
یک باغ سبز و خرم
دیدم که گل در آن باغ
روییده دسته دسته
دیدم کنار گلها
یک شاپرک نشسته
آن شاپرک مرا دید
پر زد به سویم آمد
او با خودش گل آورد
آن را به چادرم زد
گفتم به شاپرک جان
این گل چه خوب و ناز است
او شادمان شد و گفت
این گل، گل نماز است.
توصیه هایی برای مربیان:
[1] در این قسمت مربی باید از قبل شاخه خشکیدهای را آماده کند و به کلاس آورد و آن را تکان دهد تا برگهای آن بریزد و از دانشآموزان در باره این کار نظر بخواهد و به نظرهای آنها توجه کند و بعد داستان را تعریف کند.
[2] مربی قبل از خواندن شعر وضو، حرکات عملی این شعر را با یکی از دانشآموزان هماهنگ نماید و او را توجیه کند تا این حرکات عملی برای دانشآموزان به خوبی و به صورت صحیح انجام شود.
[3] از قبل با یکی از دانشآموزان هماهنگ شود که دو رکعت نماز در سر کلاس بخواند.
[4] برنامه مربی باید از قبل کارتهایی به اندازه 20×10 آماده کند و کلمهها را داخل آن بنویسد. بعد از آن میتواند با همکاری یکی از دانشآموزان به بیان عملی موضوعات این کارتها بپردازد.
[5] مربی سه حرف «ب، د، ن» را بر روی تخته مینویسد.
کانال تبلیغی علمدار
amooakhavan@
سایت عمواخوان
amooakhavan.ir