نماز

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به نام خدوند بخشنده مهربان

 

سلام به مربیان عزیز ممنون از همراهی شما دوستان طرح درسی که برای شما دوستان گذاشته شده محتوایی عالی هست در مورد احکام

ان شاالله که ما رو هم از دعای خیرتان فراموش نکنیدنام درس:‌   

 

                                                       

راه‌گشاي بهشت

 

موضوع:

 

احكام

هدف كلي:

 

دانش‌آموزان در اين درس با آثار نماز و چگونگي انجام وضو آشنا مي‌شوند.

اهداف جزيي:

 

دانش‌آموزان در اين درس با موارد زير آشنا مي‌شوند:

  1. روش صحيح وضو ساختن؛
  2. واجبات نماز؛
  3. برخي از آثار نماز؛
  4. سفارش پيامبرj به اقامه نماز جماعت.

 

هدف رفتاري:

اميد است دانش‌آموزان در پايان درس با توجه به آثار نماز در زندگي نمازهاي خود را به جماعت و به طور صحيح انجام دهند.

روش‌هاي مناسب تدريس:

توضيحي، فعال: (پرسش و پاسخ، شعر، كارت وجدول)

رسانه‌هاي آموزشي:

تابلو (‌تخته و گچ)، كارت

 

 

راه‌گشاي بهشت

به نام خداوند رنــگين كـمان            خداوند بخــشنـده مهربان

خداوند زيبايي و عطر و رنگ  خداوند پروانه‌هاي قشنگ

 

   بچه‌ها سلام! اميدوارم كه حال شما دانش‌آموزان گُل خوب خوب خوب باشد. ان‌شاءالله.

    حالا به اين شاخه‌اي كه در دست من است، توجه كنيد كه چه اتفاقي افتاد[1].

   احسنت به شما كه نظر خود را اعلام كرديد. حالا به اين حكايت دقت كنيد.

 

   ابن عباس، مي‌گويد: «روزي با سلمان در زير درختي نشسته بوديم كه ايشان شاخه‌اي از درخت خشك شده را تكان داد و همه برگ‌هاي آن شاخه به زمين  ريخت. سپس گفت كه از من نمي‌پرسي كه چرا چنين كردم.»

ابن عباس گفت: «‌خوب چرا اين كار را كردي؟»

   سلمان گفت: «روزي با پيامبر گراميj زير اين درخت نشسته بوديم. آن حضرت چنين كرد كه من انجام دادم.»

   من پرسيدم:‌«يا رسول الله! دليل اين كار شما چه بود؟‌»

 

 

ان‌شاءالله ما هم از كساني باشيم كه به اين حكايت عمل كنيم.

   حالا در اين قسمت از برنامه شعر بسيار زيبايي هست كه همه با هم اين شعر را زمزمه‌ مي‌كنيم. قبل از اين كه شعر را با هم بخوانيم، من از يكي از دوستان شما خواهش مي‌كنم كه به جلو بيايد و در هنگام خواندن شعر حركت‌هاي عملي مربوط به شعر را با كمك شما انجام دهد[2].

 

بـــا نــام خــدا مــي‌گيــــرم وضـــو           نــيــت مــي‌كــنـــم از بـــــراي او

دســت و پــاهـايم، صــورت و مويم  مــي‌كنــم تميـز قبــل از وضــويــم

 

گــردي صــــورت، حـــالا مي‌شويم  بـالا بــــه پــاييـن از زيـــر مــويــم

حــالا نوبـت شستـن دســت‌هاسـت اول كدام دســت، اول دست راست

 

از روي آرنـــج تــا سـر انــگشـــت  مي‌شويـم با‌آب‌يك مشت ودومشت

مثــل دسـت راست، دست چـپـم را  بـالا بـــــه پـــاييــن مي‌شويم آن را

 

مــي‌كــشم يـك بار، مسح ســرم را  بــه جـــلــوي ســر، دســت ترم را

بعد از مسح سر، مسح هر دو پاست     اول كــدوم پــا، اول پــــاي راسـت

 

جــاي مسح پا، انـگشت تا مـچ است  پــاييــن بـه بالا، بكش كـف دســت

با دسـت راستـــم روي پـاي راسـت  اين دست چپم پاي چپ اين‌جاسـت

 

آمــاده هســـتـيم بــــراي نـــمــاز بــــا يـــاد خــدا مـــي‌كنيــم آغــاز

  

با تشكر! حالا يكي از شما دانش‌آموزان بيايد و دو ركعت نماز براي ما بخواند[3].

حالا براي شما واجبات نماز را به صورت كارت بيان مي‌كنم.[4]

 

           

نیت تکبیره الاحرام قراعت

                .

          قيام                      ركوع                                 سجود         .

 

          ذكر                     تشهد                                  سلام          .

        ترتيب                    موالات     .  

 

شما با واجبات نماز آشنا شديد.

آيا مي‌دانيد نماز چه آثاري دارد؟

به اين حروف كه روي تخته مي‌نويسم دقت كنيد. [5]      

 

ب        د          ن

 

ب) به ياد خدا بودن:   انسان با نماز خواندن به ياد خدا و نعمت‌هاي او مي‌افتد.

 

د) دوري از زشتي:      انسان با نماز خواندن از زشتي‌ها، مانند بي‌احترامي به ديگران،‌ دروغ،‌ دعوا و ... دور مي‌ماند.

 

ن) نزديكي به خدا:     نماز باعث نزديكي انسان به خدا مي‌شود.

 

حالا چه كسي مي‌تواند يكي ديگر از آثار نماز مخفي شده بين حرف‌ها را به دست آورد؟

 

   احسنت به شما! با كنار هم گذاشتن حروف (ب، ن، د) كلمه‌ بند به دست مي‌آيد كه آثار نماز است. به اين صورت كه شما با نماز خواندن، شيطان را در بند و غل و زنجير مي‌كنيد.

   حالا نوبت به جدول مي‌رسد. اين جدول پيام و رمزي دارد. با پرسيدن چند سؤال از شما و به دست آمدن حرف‌هاي داخل جدول آن پيام به دست مي‌آيد.

 
   

 

 

  1. مايه حيات و زندگي چيست؟ آب(11 و3)
  2. به خلاصي،رهايي و رستگاري چه مي‌گويند؟ نجات (20، 17، 16 و5)
  3. به حركت هوا چه مي‌گويند؟ باد (12، 13 و14)
  4. به برادر پدر چه مي‌گويند؟ عمو (18، 8 و6)
  5. به مواد غذايي نپخته چه مي‌گويند؟ خام(19، 10 و4)
  6. نام ديگر طلا چيست؟ زر (2 و9)
  7. آن نيست؟                                      اين (15، 7 و1)

خيلي ممنون از شما دانش‌آموزان!

حالا چه كسي مي‌تواند پيام را به دست آورد؟

   پيام جدول ما با رمز 7 به دست مي‌آيد. خانه اول را نوشته و 7تا 7تا بشماريد. حديثي از پيامبر اكرمj به دست مي‌آيد.

پيامبر گرامي اسلامj مي‌فرمايد: «نماز را با جماعت بخوانيد.»

به اين اميد كه به دستور پيامبرj عمل نماييم.

در پايان شعري برايتان مي‌خوانم.

 

از روي جانمازم

            آهسته پر كشيدم

                        رفتم به سوي باغي

                                    يك باغ سبز و خرم

ديدم كه گل در آن باغ

               روييده دسته دسته

                           ديدم كنار گل‌ها

                                    يك شاپرك نشسته

آن شاپرك مرا ديد

            پر زد به سويم آمد

                        او با خودش گل‌ آورد

                                        آن را به چادرم زد

گفتم به شاپرك جان

            اين گل چه خوب و ناز است

                                   او شادمان شد و گفت

                                                اين گل، گل نماز است.

 

توصیه هایی برای مربیان

 

 [1] در اين قسمت مربي بايد از قبل شاخه‌ خشكيده‌اي را آماده كند و به كلاس آورد و آن را تكان دهد تا برگ‌هاي آن بريزد و از دانش‌آموزان در بارة اين كار نظر بخواهد و به نظرهاي آن‌ها توجه كند و بعد داستان را تعريف كند.

[2]  مربي قبل از خواندن شعر وضو، حركات عملي اين شعر را با يكي از دانش‌آموزان هماهنگ نمايد و او را توجيه كند تا اين حركات عملي براي دانش‌آموزان به خوبي و به صورت صحيح انجام شود.

[3]  از قبل با يكي از دانش‌آموزان هماهنگ شود كه دو ركعت نماز در سر كلاس بخواند.

[4]  برنامه مربي بايد از قبل كارت‌هايي به اندازه 20×10 آماده كند و كلمه‌ها را داخل آن بنويسد. بعد از آن مي‌تواند با همكاري يكي از دانش‌آموزان به بيان عملي موضوعات اين كارت‌ها بپردازد.

[5]  مربي سه حرف «ب، د، ن» را بر روي تخته مي‌نويسد.

 

 

کانال تبلیغی علمدار

amooakhavan@

سایت عمواخوان

amooakhavan.ir