طرح درسهای کتاب ره توشه کودک

مجموعه از طرح درسهای اعتقادی ، اخلاقی واحکام باروشهای جذاب کودکانه :شعر،جدول،رازدایره هاو...

جهت دانلود پی دی اف سال 92کلیک کنید

جهت دانلود پی دی اف کتاب سال 96 کلیک کنید

amooakhavan.ir

 

بهشت دنیا


ره توشه ابتدایی تابستان 89


بهشت دنيا

خداوندا تويي پروردگارم همه از توست يا رب هر چه دارم

دانش‌آموزان عزيز سلام! اميدوارم سرحال و با نشاط آماده اجراي برنامه امروز باشيد.

درس امروز را با يك سؤال رياضي شروع مي‌كنيم كه همه شما آن را خوانده‌ايد و بلد هستيد. آماده‌ايد بپرسم؟ به شكلي هندسي كه داراي سه ضلع مساوي و سه زاويه باشد، چه مي‌گويند؟

آفرين بر شما! مثلث، من هم يك مثلث در تابلوي درسمان مي‌كشم. البته لازم است بگويم امروز نمي‌خواهيم در باره رياضي صحبت كنيم، ولي اين مثلث بخشي از شكل مورد نظر ما را تشكيل مي‌دهد براي اين كه به بقية شكل و به موضوع برنامه پي ببريم، چند سؤال از شما دانش‌آموزان زرنگ مي‌پرسم:

1. به جايگاه مخصوص فروش بليط چه مي‌گويند؟ باجه 2. به كشته شدن در راه خدا چه مي‌گويند؟ شهادت

3. به قصه و حكايت چه مي‌گويند؟ داستان كدام صفت از صفات خدا به معناي تنها، بي‌نظير و بي همتا مي‌باشد؟ يكتا

اگر حرف اول و آخر هر پاسخ را كنار هم قرار دهيد به پاسخ خواهيد رسيد. بله، «بهشت دنيا»

211
مي‌خواهيم در باره بهشت دنيا حرف بزنيم. پس اجازه دهيد شكل را كامل‌تر بكشم تا بتوانيد بهشت دنيا را حدس بزنيد[208].

آفرين بر شما! موضوع درس امروز ما، «خانه» است. هر خانه‌اي مي‌تواند يك بهشت زيبا باشد، به شرطي كه تمام اهل خانه و خانواده وظايفشان را به نحو شايسته انجام دهند. مثل[209]:

[208] شكل مورد نظر در چند مرحله تكميل خواهد شد. [209] تلاش كنيد تمام نوشته‌ها درون خانه باشد و با هر مرحله نوشته‌ها از درون خانه پاك شود تا به مرحله بعدي برسيد.

212
براي راهنمايي شما لازم است كه بگويم اين خانواده در شهر پيامبر(ص) زندگي مي‌كردند.

شهر پيامبر(ص) كجا است؟‌ بله، «مدينه» حالا به كمك شما مي‌خواهيم به كلمه مورد نظر برسيم.

اهل بيت، يعني پيامبر و فرزندان و خانواده پيامبر(ص) كه به «اهل كساء» هم معروفند. اهل كساء‌، يعني همان پنج تن آل عبا يا اهل بيت پيامبر(ص) .
213

حالا از شما سؤالي دارم شما مي‌دانيد: اهل بيت چه كساني بودند؟ آيا مي‌توانيد نامشان را بيان كنيد؟

بله، رسول خدا(ص) ، حضرت زهرا(ع) ، اميرالمؤمنين(ع) ، امام حسن(ع) و امام حسين(ع) كه در مجموع چند نفر بودند؟ ‌آفرين، 5 نفر، يعني همان پنج تن آل عبا آن‌هايي كه دوست دارند داستان آل عبا را بشنوند، بايد دو كار انجام دهند:‌

1. براي سلامتي همه بچه‌ها و همه پدران و مادران يك صلوات زيبا بفرستند: «اللهم صل علي محمد و آل محمد» 2. به داستان خوب توجه كنند تا در آخر داستان به سؤال‌هايي كه از داستان پرسيده خواهد شد، جواب دهند.

فاطمه زهرا(ع) داشت كارهاي خانه را انجام مي‌داد. كه صداي در‌آمد، لباسش را مرتب كرد و آمد پشت در ايستاد. پرسيد: «كيست؟» صداي گرم و دلنشين پيامبر خدا(ص) بود:.«سلام فاطمه جان!» فاطمه زهرا(ع) در را گشود و گفت:‌ «سلام اي بهترين پيامبران! پدرجان خوش آمدي. خوشحالمان كردي. بفرماييد.» پيامبر اكرم(ص) وارد خانه شد و پس از احوالپرسي از دخترش فرمود: «دخترم! مي‌خواهم كمي استراحت كنم. آن عباي يماني را برايم بياور تا كمي استراحت كنم.» فاطمه زهرا(ع) فوري رفت و آن عبا را آورد و داد به پدر گرامي‌اش. پيامبر هم عبا را بر سر كشيد و مشغول استراحت شد. حضرت زهرا(ع) هم رفت تا بقيه كارهاي خانه را انجام دهد.

بعد از گذشت ساعتي، امام حسن(ع) آمد. وارد خانه كه شد به سوي مادر رفت و گفت: «سلام مادر جان!» مادر هم به گرمي پاسخش را داد: «سلام بر تو اي نور چشمانم و اي ميوه قلبم!»

امام حسن(ع) گفت: «مادرجان! احساس مي‌كنم پدر بزرگ ميهمان خانه ما است. بويش را حس مي‌كنم. درست است؟» بله، مشغول استراحت است.

214
امام حسن(ع) آرام به سوي پيامبر(ص) رفت. به پدر بزرگ سلام كرد و گفت كه آيا اجازه مي‌دهيد پيش شما باشم؟

پيامبر(ص) فرمود:‌« سلام فرزند من.» جالب بود. خيلي طول نكشيد كه امام حسين(ع) هم مثل امام حسن(ع) وارد خانه شد. فهميد كه پيامبر(ص) مهمان خانه آن‌ها است و با برادرش زير عبا هستند. او نيز آمد و سلام كرد و اجازه گرفت. پيامبر(ص) هم فرمود: «بيا اي شفاعت كننده امّت من!»

سپس امام علي(ع) ‌ و حضرت زهرا(ع) هم نزد آن ها آمدند و همگي در كنار پيامبر نشستند. پيامبر(ص) هم عبا را بر سرشان كشيد و در حقشان دعايي فرمود[210]. من دعا را بي‌نقطه مي‌نويسم تا ببينم كدام يك زودتر مي‌توانيد بخوانيد. پيامبر(ص) دست به آسمان بلند كرد و فرمود: «خداوندا!‌ اينان اهل بيت من و خويشان من هستند. هر كه اينان را بيازارد، مرا آزرده مي‌سازد. من در ستيزم با هر كه با ايشان ستيز كند و دوستم با هر كه با اين‌ها دوستي ورزد!»

حالا كه به قصه خوب توجه كرديد به گلبرگ‌هاي اين گل نگاه كنيد[211] و با حروف پراكنده درون آن‌ها بگوييد كه رفتار امام حسن(ع) و امام حسين(ع) درون خانه چگونه بود؟ [210] جهت كسب اطلاعات بيش‌تر مي‌توانيد به مفاتيح الجنان، دعاي حديث كساء مراجعه فرماييد.

[211] گلي را مانند شكل كشيده و حروف كلمه‌هاي سلام، اجازه، ادب را به صورت پراكنده در گلبرگ‌هاي آن بنويسيد.
215

بله، ديديم كه امام حسن(ع) و امام حسين(ع) ‌ وقتي به مادرشان و پدر بزرگ رسيدند، «سلام» كردند و «اجازه» گرفتند و «ادب» را رعايت كردند . اميدوارم من و شما هم چنين باشيم و در خانه و در گفت و گو با والدين اين گونه رفتار كنيم. راستي يكي از ادب هاي امام حسن(ع) و امام حسين(ع) در رفتارشان اين بود.1100

البته اين يك كلمه است. براي راهنمايي شما لازم است بگويم. عدد 100 به حروف چه مي‌شود؟‌بله، «صد». حالا اگر حرف الف به آخر كلمة «صد» اضافه شود، چه كلمه‌اي درست مي‌شود؟‌بله، «صدا». امام حسن(ع) و امام حسين(ع) در صدا زدن، نهايت ادب را از خود نشان مي‌دادند. آن‌ها تا زماني كه پيامبر(ص) زنده بود، احترام پيامبر(ص) را حفظ مي‌كردند و پيامبر را «پدر» خطاب مي‌كردند. امام حسن(ع) به امام علي(ع) كه پدرش بود «يا ابالحسن» و امام حسين(ع) «يا ابالحسين» مي‌گفتند. پس از رحلت پيامبر(ص) بود كه به امام علي(ع) پدر مي‌گفتند[212].

[212] پژوهشكده باقرالعلوم، فرهنگ سخنان جامع امام حسين7، .ترجمه علي مؤيدي، انتشارات نشر معروف، سال 1385، ص57، ح23.
216

راستي دوستان! آيا شما مي‌دانيد در مقابل تلاش‌هايي كه والدين عزيز و دوست داشتني من و شما، پدران ومادران با محبت ما، براي آسايش و راحتي ما تحمل مي‌كنند، ما چه وظيفه‌اي داريم؟ يكي از راحت‌ترين راه‌ها اين است:‌ فقط يك كلمه است. بله

دعا


يكي از دعاها را خداوند در قرآن به ما آموخته است. بياييد اين دعاي قرآني را كه خداوند در حق والدين به ما ياد داده است را هميشه به ياد داشته باشيم كه مي‌فرمايد: «خدايا! بر آنان رحمت آور، چنان كه...........»

براي رسيدن به ادامة كلام خداوند، بايد اين جدول را با هم پاسخ دهيم تا به پيام قرآني برسيم[213]. اجازه بدهيد تا با نوشتن حرف «ك» در خانه شماره پنج جدول را شروع كنم و بقيه سؤال‌ها را از شما بپرسم.

سؤال‌ها: [213] جدولي را درون خانه كه در ابتداي برنامه داشتيم، طراحي مي‌كنيم تا حروف را درون آن قرار دهيم.

217
لقب معروف پيامبر اكرم(ص) قبل از ظهور اسلام چه بود؟امين (10، 13، 17 و18)

به دعا، سلام، يا رحمت و صلوات چه گفته مي‌شود؟ درود (11، 16، 23 و15) كدام پرنده خانگي است كه داراي منقار پهن است و كه در آب شنا مي‌كند؟ اردك(19، 3، 9 و14)

به غذاي آبكي چه مي‌گويند؟ آش (1 و6) به رنج و ناراحتي يا مرض چه مي‌گويند؟ درد (22، 2 و21)

كدام حشره‌ است كه روي گل‌ها مي‌نشيند و پرهاي زيبايي دارد[214] پروانه (20، 8، 12، 4 و7)

حرف بيست و پنجم الفباي فارسي كدام است؟ ك(5) راستي رمز جدول ما هم به كوچك‌ترين عضو آل عبا اختصاص دارد، بله، امام حسين(ع)

امام حسين(ع) چندمين امام ما است؟‌ بله، سومين امام شما هم حرف اول را بنويسيد. سپس سه تا سه تا شروع به شمارش كنيد تا ادامه كلام قرآني به دست آيد.

«آن‌ها مرا در كودكي پرورش دادند[215].» بله، در قرآن آمده است كه: «خدايا، بر آنان رحمت آور، چنان كه، آن‌ها مرا در كودكي پرورش دادند!»

بله، بايد قدردان زحمات والدينمان باشيم. آن‌هايي كه دوست دارند قصه خوب بشنوند، صلواتي محمدي بفرستند.

مرد عالمي عده‌اي را در خواب ديد كه تمام آن‌ها با خوشحالي در راهي مي‌روند، ولي درميان آنها پيرمردي دلگير و غمناك مي‌رود. از آن پيرمرد سبب حزن و ناراحتي‌اش را پرسيد. پيرمرد جواب داد: «همراهان من كه با شتاب و عجله مي‌روند، بستگان آن‌ها به ياد آنها خيرات و صدقه داده‌اند، ولي هيچ كس از من ياد نمي‌كند.» آن عالم سؤال كرد: «مگر تو كسي را نداري كه براي تو صدقه و خيرات بدهد؟» [214] توجه داشته باشيد كه در خانه 20، دو حرف «پر»‌قرار مي‌گيرد.

[215] بني اسرائيل، آيه 24.
218

پيرمرد گفت: «پسري دارم كه شغل او پارچه‌شويي است و در كنار فلان نهر، كار مي‌كند.» آن عالم ازخواب بيدار شد و به كنار آن نهر رفت. او جواني را ديد كه مشغول پارچه‌شويي است. جلو رفت و به او گفت: «اي جوان !براي خيرات پدرت، چيزي در راه خدا به فقرا بده.» جوان گفت: «من در دنيا مالك چيزي نيستم كه آن را به فقرا بدهم.» مرد عالم دوباره سخنش را تكرار كرد. جوان خشمگين شد و سه مشت آب از داخل نهر به كنارآن ريخت وگفت: «اين هم خيرات پدرم، چيز ديگري ندارم كه بدهم.» چون شب شد، باز آن عالم، پيرمرد را دركمال خوشحالي مشاهده كرد و از احوال او پرسيد. پيرمرد گفت: «آن سه مشت آب كه فرزندم براي من خيرات كرد، مرا از اين رنج رهايي داد. خداوند روزي او را وسيع گرداند.» عالم گفت: «سه مشت آبي كه پسرت به كنار نهر ريخت كه قيمتي ندارد، او آب را هدر داد؟» پيرمرد گفت: «يك ماهي به كنار نهر افتاده بود و نزديك بود كه هلاك شود. از ريختن آن آب به كنار نهر، بچه ماهي خود را به نهر رساند و نجات پيدا كرد. خداوند به واسطة نجات يافتن آن ماهي مرا بخشيد و به من لطف وكرامت نمود.» سپس پدر درحق فرزندش دعاي خير كرد. آن عالم مي‌گويد: «پس از مدتي به بركت دعاي پدر،آن جوان وضع مالي خوبي پيداكرد[216]. [216] منتخب التواريخ، ص759.

219
حالا نوبت يك شعر زيبا است. البته شما هم بايد با ماشاءالله ... ان‌شاءالله مرا همراهي كنيد.

وقـتـي كه بابام از ســر كـار مــي‌ياد ماشاالله خوشحال وخندون مي‌شم و شاد شاد ماشاالله

چـــايــي تـازه دم بــراش مـي‌يـارم ماشاالله تــا خستــگي را از تــنـــش درآرم ماشاالله

دلــم مــي‌خــواد كنــار مــن بشينه ان‌شاالله گــل بــگه، گــل بشنوه، گـل ببينه ان‌شاالله

بخــنــديم و همگي خندون بـاشيم ان‌شاالله از خونمون غصه رو بيــرون كـنيم ان‌شاالله

پس بياييد با هم دعا كنيم: خدايا، خانه‌هاي ما را پر از شادي و شادماني كن!

خدايا،‌ پدران و مادران دنيا را از بهترين دوستانت قرار بده! خدايا، به ما كمك كن تا قدردان زحمات پدران و مادرانمان باشيم!

220

ما و ديگران

به نام خدا

به نام خدايي كه او به خورشيد گفته بتاب چهان را پر از نور كن زمين را پر از آفتاب

دوستان من سلام! حال شما چطور است؟ تعطيلات تابستان خوش مي‌گذرد؟

ان‌شاءالله كه خوب و سرحال باشيد و بتوانيد از اين تعطيلات به طور صحيح استفاده نماييد. بچه‌هاي گُلم! اگر آماده باشيد، برنامه امروز را با چند سؤال آغاز مي‌كنيم. آن‌هايي كه آماده هستند، بلند بگويند: «يا الله»

كدام سوره‌ در قرآن به نام يك زن است؟ مريم كدام پيامبر الهي كه لقبش روح الله بود و از معجزاتش زنده كردن مردگان بود؟

عيسي اولين كلمه‌اي كه بعد از بسم الله الرحمن الرحيم بر پيامبر اكرم(ص) نازل شد؟ اقرا

كدام سوره‌ از قرآن در باره مشورت كردن سخن مي‌گويد؟ شوري كدام صفت از صفت‌هاي خداوند به معناي بخشنده است؟ رحمان

221
به سپاسگزاري چه مي‌گويند كه معادل حمد و ستايش است؟ تشكر

حالا اگر حرف اول پاسخ‌ها را به ترتيب كنار هم قرار دهيد، موضوع برنامه امروز مشخص خواهد شد. «معاشرت»

دوستان عزيز! ما در زندگي اجتماعي و رفتارهاي خود با ديگران بايد چيزهايي را بلد باشيم و رعايت كنيم. امروز مي‌خواهيم با آن‌ها بهتر آشنا شويم. پس بايد بفهميم آداب معاشرت چيست؟

براي اين كه با اولين ادب آشنا شويم، من از شما يك معما مي‌پرسم. آن چيست كه زودتراز بچة با ادب وارد مي‌شود؟

بله؛ «سلام» ما بايد در برخورد با ديگران، به ويژه بزرگ‌ترها و دوستان هيچ‌گاه «سلام» را فراموش نكنيم. چرا[217]؟

به اين تساوي رياضي خوب دقت كنيدو آن را حل كنيد. = 1+69 70= 1+69

بله، امام علي(ع) مي‌فرمايند: «سلام دهنده 69 ثواب و پاسخ دهند، تنها يك ثواب مي‌برند كه در مجموع هر سلامي، 70 ثواب دارد[218]. براي همين پيامبر اكرم(ص) هميشه در سلام كردن به ديگران پيشي مي‌گرفت و به اين كار خيلي علاقه داشت.

ســلام نشــانه ادبــه فــرشتة روز و شبه به هر كه كردي سلام مي‌گه چقدر با ادبه

ســلام را خــدا داده خـاتـم انـبيـا داده ســــلام بــر محمد صـلوات بـر محمد

[217] مربي ابتدا پاسخ‌ها را بشنود. سپس حديث امام علي7 را بيان كند. [218] محمد محمدي ري شهري، منتخب ميزان الحكمه، انتشارات دارالحديث، سال 1383، ص 280، ح 3106.

222
من در باره آداب سلام كلمه‌هايي را روي تابلو مي‌نويسم[219]. خوب دقت كنيد تا به كمك هم بگوييم كه كدام به كدام يك مربوط است و آن‌ها را با خطي به هم متصل كنيم[220].

سلام كردن جواب سلام دادن پياده نشسته

كوچك‌ترها يك نفر واجب سواره

دو نفر بزرگ‌ترها ايستاده مستحب

پس خوب است كه بدانيم سلام كردن مستحب است و كار خوب و پسنديده‌اي است، ولي پاسخ آن «واجب» است. بهتر است انساني كه ايستاده به نشسته سلام كند.

بهتر است انساني كه سواره است به پياده سلام كند. بهتر است كوچك‌ترها به بزرگ‌ترها سلام كنند.

بهتر است كسي كه وارد جمعي مي‌شود، سلام كند (يك نفر به دو يا بيش‌تر) ســلام بكـن هميشه يه وقت نگي نميشه

حــالا بــيـا تـماشــا بـدي‌هـا پر مي‌كشه وقتي بگويـم ســلام گل مـي‌ريزه از لبام

مي‌آره دوستي‌ها رو گلـي بـه نـام سـلام نوبت هم باشد نوبت دومين مورد از آداب معاشرت است.

به اين تصوير نگاه كنيد. چه مي‌بينيد[221]؟ [219] همان، ص 281، احاديث 3109 تا 3112.

[220] كه ابتدا اجازه دهيد دانش‌آموزان حدس بزنند. سپس خطوط را متصل كنيد و توضيح دهيد. [221] تصوير را در صورت امكان روي يك مقوا طراحي كنيد و در كلاس نشان دهيد.

223
بله، دو نفر وقتي به هم مي‌رسند به همديگر سلام مي‌كنند و به علامت دوستي و محبت، دستان همديگر را مي‌فشارند.

راستي مي‌دانيد امام صادق(ع) در باره دست دادن دو مؤمن با همديگر چه مي‌فرمايد؟ من با ريختن اين برگ‌ها آن را نشان دادم. چه كسي مي‌تواند حدس بزند؟

امام صادق(ع) مي‌فرمايد كه هر گاه دو مؤمن با هم دست مي‌دهند............آن مي‌ريزد، همان طور كه ......... از.... مي‌ريزد[222]. اين سه كلمه را چه كسي مي‌تواند حدس بزند و جاهاي خالي را پر كند؟

با چند سؤال همه متوجه خواهيد شد. جمع گناه چه مي‌شود؟ گناهان

چه چيزي از جوانه‌ها روي شاخه پديد مي‌آيد؟ برگ آن چيست كه وجودش براي زمين مفيد است و داراي ريشه و ساقه و شاخه است ‌و از تجمع آن‌ها جنگل به وجود مي‌آيد؟ درخت

بله، امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «هر گاه دو مؤمن با يكديگر دست مي‌دهند، گناهان آن ‌دو مي‌ريزد. همان طور كه برگ از درختان مي‌ريزد.» حالا شما همگي هر دو نفر با هم دست بدهيد و به همديگر سلام كنيد. راستي وقتي با دوست كناري خود اين كار را انجام دهيد، چه احساسي به شما دست مي‌دهد؟ احساس محبت

سومين ادب در معاشرت كه بايد ياد بگيريم، در اين كلام پيامبر(ص) است: «هر گاه يكي از شما با ديگري دوست شد[223]، نامش را بپرسد و از خانواده‌اش احوالپرسي كند، چرا كه اين كار موجب محبت و دوستي مي‌شود.» بچه‌ها به اين كار مي‌گويند[224] م ر ف ع ي معرفي

[222] اصول كافي، ج1، ص179. [223] اصول كافي، ج2، ص671.

[224] يك طرف كارت كلمه «معرفي» و طرف ديگرش حروف درهم ريخته همان كلمه نوشته شود و به بچه‌ها نشان داده ‌شود.
224

بله، بچه‌ها ياد مي‌گيريم وقتي به يكي از دوستان، آشنايان و همسايه‌ها رسيديم، اگر اسم ما را نمي‌دانست، يا فراموش كرده بود، خود را معرفي كنيم. از آن مهم‌تر دوستمان را با اسم زيبايش صدا بزنيم كه روان‌شناس‌ها مي‌گويند: «صدا كردن دوستان با اسمشان موجب محكم شدن رشته دوستي مي‌شود، محبت را زياد مي‌كند و صميميت ايجاد مي‌كند.» به اين كارت خوب دقت كنيد. از روي تصوير روي آن حدس بزنيد كه چهارمين مورد از آداب معاشرت چيست؟

بله، خوشرويي [225] همه ما مسلمانيم و دين اسلام به ما دستور مي‌دهد كه در برخورد با ديگران با اخلاق نيك و خوشرويي روبه‌رو شويم چرا كه امام علي(ع) حديثي زيبايي دارد كه آن جمله را به صورت بي نقطه درون كارتي نوشته‌ام و از يكي از شما مي‌خواهم بيايد و آن را بخواند.

امام علي(ع) مي‌فرمايد: «بهترين وسيله‌اي كه مردم با آن، دل‌هاي دوستان خود را به دست مي‌آورند و كينه‌ها را از دل‌هاي دشمنانشان مي‌زدايند، خوشرويي در هنگام برخورد با آنان است. همچنين جوياي احوال آنان شدن در غيابشان وگشاده‌رويي با آنان در حضورشان است[226].» با تشكر از دوستتان كه سخن امام علي(ع) را خواندند. پس از حديث ياد گرفتيم كه:

[225] يك طرف كارت تصوير و طرف ديگر آن كلمه خوشرويي نوشته شود. [226] محمد محمدي ري شهري، منتخب ميزان الحكمه، انتشارات دارالحديث، سال 1383، ص73، ح779.

225
بهترين وسيله براي به دست آوردن دل دوستان و زدودن كينه‌ها چيست؟ خوشرويي

نحوه برخورد در غيابشان چگونه بايد باشد؟ جوياي احوال در حضورشان چگونه بايد برخورد كنيم؟ گشاده رو

بله دوستان! به همين جهت است كه امام علي(ع) در اين زمينه كلامي گهر بار دارند كه در جدولي آن را به كمك شما به دست مي‌آوريم. سؤال‌ها:

محل تولد بنيان‌گذار انقلاب اسلامي ايران در كدام شهر بود؟ خمين(1، 20، 19 و17)

كدام نوشيدني سفيد رنگي است كه براي بدن شما بچه‌ها مفيد مي‌باشد؟ شير(7، 5 و2)

226
به محل رفتن و راه چه مي‌گويند؟ مسير(11، 8، 16 و10)

چه چيزي در دستان داور است؟ سوت(15، 13 و9) اولين زن در روي زمين كه بود؟ حوا(3، 4 و12)

يك بازي را نام ببريد كه مورد علاقه بچه‌ها در پارك‌ها است و به معناي پيچ و خم افتادن مي‌باشد؟ تاب(18، 14 و6) رمز جدول ما به امام حسين نسبت دارد، يعني امام حسين(ع) امام چندم ما است؟ «سوم» پس رمز ما عدد 3 مي‌باشد. شما هم حرف اول را بنويسيد و سه تا سه تا بشماريد تا كلام گهر بار امام علي(ع) را به دست آوريد.

بله، امام علي(ع) مي‌فرمايد: «خوشرويي ريسمان محبت است[227].» من متن عربي حديث را در دو قسمت مي‌نويسم. قسمت اول را يك بخش كلاس و قسمت دوم را بخش ديگر كلاس همخواني ‌كنند.

البشاشة حبالة المودة خوشرويي ريسمان محبت

بله، ما وقتي با دوستان و آشنايان دوست شويم و نسبت به آن‌ها با محبت رفتار كنيم، اين پيوند محكم مي‌شود و دل‌ها را به هم نزديك مي‌سازد كه موجب ايجاد دوستي‌ها و رشته‌هاي مهر و عاطفه مي‌شود. تا به حال با افرادي برخورد كرده‌ايد كه رفتار شايسته‌اي با شما نداشتند، چه عكس‌العملي نشان مي‌دهيد؟ براي اين كه رفتار صحيح را بدانيم چيست، خوب است كه به اين داستان توجه كنيد.

امام سجاد(ع) با جمعي از دوستانشان گرد هم نشسته بودند. مردي از بستگان آن حضرت آمد و كنار آن‌ها ايستاد و با صداي بلند زبان به بدگويي امام گشود. وي به امام سجاد(ع) ناسزا گفت و از مجلس خارج شد و رفت. [227] محمد محمدي ري شهري، منتخب ميزان الحكمه، ص72، ح773، انتشارات دارالحديث، 1383.

227
امام سجاد(ع) به اطرافيانش فرمود: «شما سخنان اين مرد را شنيديد. ميل دارم با من بياييد و پاسخ مرا نيز به اين مرد بشنويد.» همه موافقت كردند. از جا برخاستند و همراه امام راهي منزل آن مرد گستاخ شدند.

بين راه متوجه شدندكه امام سجاد(ع) اين آيه را مي‌خواند: «والكاظيمن الغيظ والعافين عن الناس» چون به در خانه مرد نامهربان رسيدند، امام با صداي بلند او را فرا خواند.

مرد به خيال اين كه امام(ع) براي دعوا آمده است خود را براي مقابله آماده كرد و بيرون آمد، ولي ديد امام سجاد(ع) با خوشرويي ايستاده است. تا نگاهش به آن مرد افتاد، آن مرد از خجالت سلام كرد. امام پاسخ داد و فرمود: «تو روي من ايستادي و
228

سخنان ناروا و نادرستي به من گفتي. اگر آن چه تو به من نسبت دادي، درست باشد از خداوند مي‌خواهم مرا ببخشد و اگر آن چه گفتي در من نيست، خدا تو را ببخشد.» مرد از اين همه خوشرويي امام در برخورد با رفتار ناجوانمردانه‌اش خجالت كشيد و سرش را با خجالت پايين انداخت.

بله دوستان! ما هم بايد به سفارش امام علي(ع) با دوستان خويش هميشه با خوشرويي برخورد كنيم تا رشته‌هاي دوستي خود را محكم كنيم تا خداي ناكرده دوستان خويش را از خود دور نكنيم و از دست ما رنجيده خاطر نشوند. در پايان برنامه چند دعا كنيم.

خدايا،‌ بين ما و امامان، به ويژه امام عصر(عج)‌ رشته‌هاي محبت و دوستي را محكم‌تر قرار بده! خدايا، ما و دوستان ما را به راه راست هدايت بفرما!

خدايا، راه محبت ورزيدن و دوستي با خويشان و نزديكان به ما عنايت بفرما! براي سلامتي همه دوستانمان، به ويژه پدر و مادر وامام عصر(عج) صلوات:

اللّهم صلّ علي محمد و آل محمد
229


‌مشاغل

به نام آن كه هستي نام از او يافت فلك جنبش، زمين آرام از او يافت

دوستان من سلام! حالتان خوب است؟ اميدوارم كه هر روزتان بهتر از ديروز باشد. بچه‌ها مي‌خواهم امروز بدون مقدمه سراغ اجراي چند پانتوميم[228] توسط دوستانتان برويم. آماده‌آيد؟ خوب بچه‌ها! اميدوارم بعد از ديدن و اجراي اين پانتوميم‌ها بتوانيد موضوع درس ما را حدس بزنيد. بله، اولي نقش يك معلم را بازي كرد. دومي نقش يك رفتگر را بازي كرد و سومي در نقش يك دكتر بازي كرد؛ يعني هر كدام از اين‌ها يك شغل مناسب داشتند. حالا با توجه به اين شغل‌ها فكر مي‌كنيد موضوع درس ما چيست؟‌ بله، مشاغل

همان طور كه مي‌دانيد هر كسي در زندگي خودش براي گذران زندگي و كمك به ديگران در جامعه نياز به يك شغل دارد. هر كدام از شما نيز از هم اكنون براي آينده شغلي را در نظر گرفته‌ايد. اما براي رسيدن به اين مشاغل بايد تلاش و كوشش كرد و براي دستيابي به آن به چند مورد توجه كرد. يكي از اين موارد، پيام جدول ما است[229]. بچه‌ها! جدول ما سه ستون عمودي و هشت ستون افقي دارد. جالب اين كه تمام حروف ستون دوم جدول، حرف واو است و پيام جدول ما ستون اول و يا ستون آخر است حالا با هم اين جدول را حل كنيم تا به پيام جدول برسيم.

[228] مربي قبل از شروع كلاس با سه نفر از بچه‌ها در مورد اجراي پانتوميم مشاغل صحبت و تمرين كند و آن‌ها را آماده اجرا كند. [229] مربي بايد ضمن توضيح دادن، جدول را بكشد.

230
ميوه شيرين كوچك چه نام دارد؟ توت

پيامبري كه كشتي ساخت، چه نام داشت؟ نوح غواص بي الف را چه مي‌گويند؟ غوص

به كوچه چه مي‌گويند؟ كوي با چه چيزي كالا را خريدو فروش مي‌كنند؟ پول

مفرد انواع چيست؟ نوع به ترس چه مي‌گويند؟ هول

چه چيزي همراه عسل است؟ موم بله‌ بچه‌ها! براي رسيدن به يك شغل خوب بايد به تحصيل علم پرداخت و خوب درس خواند. به طور مثال يك مهندس معدن بايد با علم زمين‌شناسي و جغرافيا و

231
علوم ديگري آشنا باشد تا بتواند يك مهندس معدن موفق باشد و بايد براي تحصيل اين علوم به دانشگاه برود و خوب درس بخواند، اما كسي كه دانش مربوط به شغلش را خوب نياموخته باشد، در كار خود موفق نخواهد بود. مثل يك مهندس ساختمان كه اگر خوب درس نخوانده باشد، وقتي ساختماني مي‌سازد با يك زلزله كوچك فرو خواهد ريخت.

خوب بچه‌ها! يكي ديگر از چيزهايي كه براي انتخاب يك شغل موفق لازم است، چيست؟ من مي‌خواهم اين مورد با يك آچار و دو پيچ گوشتي و يك چكش و دو مهره و يك آچار چرخ به شما نشان دهم، حدس بزنيد چه كلمه‌اي است؟‌ بله، علاقه. عزيزان من! اگر كسي به كار بي علاقه باشد، چون انگيزه ندارد نمي‌تواند به درستي از عهدة ‌شغلش برآيد و شور و شوق براي انجام كار روزانه‌اش ندارد. به طور نمونه كسي كه از كوچكي به آچار و چكش و پيچ‌گوشتي علاقه دارد و دايم به وسيله آن‌ها چيزي مي‌سازد، شايد در آينده به يك شغل فني خوبي دست پيدا كند. به طور مثال مكانيك موفقي بشود.

دوستان من! گاليله در كودكي به ساختن ماشين آلات كودكانه علاقه داشت. پدرش بر خلاف ميل او وادارش كرد علم پزشكي بخواند، ولي او در اين راه پيشرفت نكرد. پس به آموختن رياضيات و فيزيك پرداخت و نبوغ خود را در نجوم آشكار
232

ساخت. گاليله نخستين كسي بود كه اثبات كرد زمين به دور خورشيد مي‌چرخد و نخستين كسي بودكه پاندول ساعت را ساخت[230]. همچنين شكسپير پدرش قصاب بود. خودش در كودكي پشم، شانه مي‌زد. بعدها در يكي از مدارس، ابتدا مستخدم و سپس منشي شد، اما با علاقه فراواني كه به ادبيات داشت به جايي رسيد كه قطعات زيبايي نوشت كه هنوز هم از شاهكارهاي ادبيات جهان به شمار مي‌آيد[231].

مرحوم آيت الله العظمي بروجردي آن‌قدر به مطالعه و تحصيل علم علاقه داشت كه در مورد يكي از خاطره‌هايش به شاگردانش چنين گفته بود:‌«يك شب كه در باره يكي از مسايل فكر مي‌كردم و مي‌نوشتم، چنان سرگرم مطالعه و فكر و نوشتن بودم كه رنج بي‌خوابي را متوجه نشدم. يك مرتبه صداي مؤذن به گوشم رسيد. تازه متوجه شدم كه هوا در حال روشن شدن است و من از آغاز تا پايان شب سرگرم كار بوده‌ام[232].» خوب عزيزان من! مي‌خواهيم يك بازي با كلمات انجام دهيم تا مورد بعدي مشخص شود. آماده‌ايد؟

حرف دوازدهم حرف الفبا چه حرفي است؟ ر به ناشنوا چه مي‌گويند؟ كر

شعار مؤمن چيست؟ كار كاميون چه چيزي عمل مي‌كند؟ بار

عرب به آتش چه مي‌گويد؟ نار سگ عصباني را چه مي‌گويند؟ هار

فصل زيبايي‌ها چه فصلي است؟ بهار [230] جعفر سبحاني، رمز پيروزي مردان بزرگ، قم، انتشارات نسل جوان، 1375، ص13.

[231] اعتماد به نفس، ساموئل اسايلز، ترجمه علي دشتي، تهران، انتشارات جاويدان، 1350، ص 27. [232] همان، ص 21. رمز پيروزي.... .

233
كنترل كردن را چه مي‌گويند؟ مهار

اگر «ت» آخر آن بگذاريم، چه مي‌شود؟ مهارت بله بچه‌ها! هر شغلي علاوه بر مواردي كه شمرديم، احتياج به مهارت و توانايي دارد. به طور مثال يك سفالگر بايد در كار خود ماهر باشد. اگر ماهر نباشد با كوچك‌ترين حركت دستش، كوزه و يا ظرف سفالي به يك گِل مچاله شده تبديل مي‌شود و يا زيبايي و ظرافت ظرف از بين خواهد رفت.[233] علاوه بر مهارت در هر كاري، توانايي نيز لازم است. به طور مثال اگر كسي دكتر شود، ولي از چاقوي جراحي بترسد و يا پليس شود و از سوسك بترسد، نشان دهنده اين است كه توانايي انجام اين شغل را ندارد.

دوستان من! مورد آخر را بايد از بين اين حروف به هم ريخته كه روي تخته مي‌نويسم، پيدا كنيد و حدس بزنيد. ج ه ب ت ر

احسنت، يكي از عوامل موفقيت در هر شغلي داشتن «تجربه كافي» است در آن كار است. به عنوان مثال كسي كه گواهينامه رانندگي مي‌گيرد، تمام قواعد راهنمايي و رانندگي را مي‌داند، اما تا يكسال حق رانندگي در جاده را ندارد و يا اگر تصادف كرد، گواهينامه او باطل مي‌شود. چرا؟ چون تجربه عملي براي رانندگي ندارد. بنابراين بايد تا يكسال آن‌قدر با ملاحظه و احتياط رانندگي كند تا تجربه كافي پيدا كند. پس براي هر شغلي، مدتي نياز است تا شخص با تجربه شود و به آن كار مسلط گردد. خوب بچه‌ها! قبل ازاين كه وارد بخش بعدي برنامه بشويم، چند كلمه روي تخته مي‌نويسم كه در بخش بعدي به درد ما مي‌خورد. كلمه‌هاي

عزيزان من! حالا مي‌خواهيم ببينيم در اسلام چه مشاغلي سفارش شده است. به اين عكس‌ها توجه كنيد.‌ ياد چه شغلي مي‌افتيد؟‌

[233] مربي مي‌تواند گِل‌هاي رسي كه در بازار موجود است به تعداد دانش‌آموزان خريداري كند و در اختيار آنان قرار دهد و بگويد آيا مي‌توانند يك ظرف كوچك ظريف و قشنگ درست كنند تا اين واقعيت براي آن‌ها ملموس شود.
234

بله، احسنت، شغل كشاورزي. بچه‌ها چه كسي مي‌داند كه كشاورزي چه سودي دارد؟‌ آفرين، ميوه‌ها، حبوبات، پنبه، روغن‌هاي گياهي همه از كشاورزي به دست مي‌آيد. به عبارتي بيش‌ترين نيازهاي تغذيه‌اي انسان از كشاورزي تأمين مي‌شود. دوستان من! به تخته توجه كنيد. امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «كشاورزان....... مردمند. بذر پاكيزه‌اي را مي‌كارند كه خدا خلق كرده است. مقام آنان در روز قيامت از همگان بهتر و منزلتشان از همه بيش‌تر است. [234]» در جاي خالي چه كلمه‌اي قرار دهيم؟ براي اين كه جواب را پيدا كنيم، بايد به كلمه‌هايي كه از قبل روي تخته نوشته‌ايم، مراجعه كنيم.

بله، اولين كلمه يعني كلمه «گنج‌هاي» اين‌جا قرار مي‌گيرد. حالا به اين عكس‌ها دقت كنيد.

[234] محمد محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، ج5، انتشارات دارالحديث، 1384، ص 2176.
235

اين عكس‌ها چه شغلي را ياد شما مي‌اندازد؟ خريد و فروش اجناس، يا به عبارتي تجارت. بچه‌ها مي‌دانيد تجارت چه ثمراتي دارد؟ ‌به تخته توجه كنيد:‌ امام علي(ع) مي‌فرمايد: «به كارهاي.......... بپردازيد. چرا كه تجارت شما را از مال ديگران بي‌نياز مي‌كند و خدا تاجر درستكار را دوست دارد. [235]» چه كلمه‌اي را در جاي خالي قرار دهيم؟ بله «تجاري» بچه‌ها! اگر ما به تجارت اهميت بدهيم، ديگر كشور ما محتاج ديگران نخواهد شد.

حالا سراغ دو عكس ديگر برويم تا اين مشاغل را نيز حدس بزنيد. [235] همان، ج 2، ص610.

236
بله بچه‌ها! يكي ديگر از كارهايي كه در اسلام به آن سفارش شده است، صنايع و فنون است. به تخته توجه كنيد. ‌در حديثي كه از امام صادق(ع) ‌نقل شده است با نام صنعت و فن به مشاغلي همچون.....،‌زرگري، بنايي، ......، نقاشي، ساخت ابزار، سفارش شده است[236].

بچه‌ها فايده اين امور، هم داشتن شغل مناسب است وهم كارگشايي كردن از نيازهاي مردم است. خوب عزيزان من! حالا يك سري از نيازهاي مردم را روي تخته مي‌نويسم. شما بايد به من بگوييد براي هر كدام به چه كسي بايد مراجعه كرد.

ساخت خانه مهندس درمان بيماري دكتر

[236] همان، ج11، ص5170.
237

تعمير ماشين مكانيك تهيه نان نانوا

يادگيري علم معلم دوستان من! حالا براي ياد گرفتن مسايل شرعي و احكام و درمان بيماري‌هاي اخلاقي به چه كسي بايد مراجعه كنيم؟‌ بله، روحاني، يعني كارشناس دين

به تخته توجه كنيد. رسول گرامي اسلام(ص) مي‌فرمايد: «هر گاه خداوند خوبي بنده‌اي را بخواهد، او را در دين........ گرداند و راه درست را به او مي‌شناساند. [237]» جاي خالي كلمه آخر قرار دارد، يعني فقيه بچه‌ها! به چه كسي فقيه مي‌گويند؟ به كارشناس دين، فقيه مي‌گويند.

خوب دوستان! وقت برنامه ما تمام شد. اميدوارم با اين آگاهي كه امروز پيدا كرديد بتوانيد شغل مناسبي براي خودتان در آينده انتخاب نماييد. دست‌ها آماده براي دعا باشد.

خدايا، من را در انتخاب شغلي كه رضاي تو در آن باشد راهنمايي بفرما! خدايا، هر كسي در هر شغلي به مردم خدمت مي‌كند و ياري دين تو مي‌كند از او محافظت بفرما!

آمين يا رب العالمين

[237] همان، ج 10، ص 4688.
238

239

خانه محبت


چون نور چراغ راه ما الله است آغاز سخن هميشه بسم الله است سلام بچه‌ها! حالتان خوب است؟ الحمدلله خيلي خوشحالم كه در خدمت شما عزيزان هستم.

اگرگفتيد نامة حضرت سليمان به بلقيس، ملكه مردم خورشيد پرست سبا با چه كلمه‌اي شروع شد؟ آفرين، بسم الله الرحمن الرحيم[238] اول هر كاري را با نام خدا شروع مي‌كنيم.

نام خدا... بسم الله مشكل گشا بسم الله اول كار بسم الله قبل از غذا بسم الله

بعد از غذا چي؟ بسم الله بعد از غذا شما چه مي‌گوييد. آفرين، الحمدلله رب العالمين. حالا كه حواستان جمع است، عنوان برنامه را به صورت ناقص روي تابلو مي‌كشم.امّا چهار سؤال قرآني مي‌پرسم تا توسط شما اين طرح كامل شود. [238] مربي اجازه دهد بچه‌ها اندكي فكر كنند و كم كم آن‌ها را راهنمايي كند.

240
كدام سوره قرآن به معناي فرمانروايي و پادشاهي است؟ ملك

كدام سوره همنام يكي از اركان نماز است؟ سجده كدام سوره به معناي سپيده دم است (در روايات اين سوره را مخصوص امام حسين(ع) مي‌دانند)؟ فجر

كدام سوره به معناي آهن مي‌باشد؟ حديد حالا اگر از دو پاسخ اول، حرف اولشان و از دو پاسخ آخر، حرف دومشان را كنار هم قرار دهيد، موضوع برنامه مشخص مي‌شود. آري، «مسجد»

حالا يكي از شما بيايد و مسجد را از اين اشكال به دست آورد. براي اين كه با اهميت برنامه بيش‌تر آشنا شويد، مسابقه‌اي براي شما اجرا مي‌كنم. آماده‌ايد؟ شش نفر از شما را انتخاب مي‌كنم كه اين به سه گروه دو نفره تقسيم مي‌شوند. افراد هر گروه، اسمي براي گروه خود انتخاب كنند.

مسابقه سه مرحله دارد. مرحله اول: ‌از هر گروه دو سؤال مي‌پرسم كه با مشورت جواب را انتخاب مي‌كنند.

241
گروه اول:‌ از حروف درهم ريخته روي تابلو جنبه‌هاي مختلف مسجد را پيدا كنيد و براي هر كدام يك مثال بزنيد.

ع ا ب ي د

ف ن ر هـ ي گ

آفرين، عبادي مثل نماز و دعا گلبرگ دومي: فرهنگي مثل كلاس درس برگزاري جشن تكليف

30 يا 30 حالا گروه دوم:

ظ ا م ن ي

درود بر شما نظامي، مثل پايگاه بسيج . سياسي مثل انتخابات ، رأي گيري ج م ا ع ت

ا ي گروه سوم:

آفرين، اجتماعي. مثل برگزاري اردو براي گروه سوم يك متن بدون نقطه در نظر گرفتيم كه بايد آن را بخوانند. قبل از آن به اين شعر توجه كنيد.

باهر تپش كه در دل آگاه است يــك نـغـمـه لا اله الا الله اســت. هر شهـيد اسـت جـامع بركات بر سجدة هر نماز مهدي صلوات

242
در مسجد، مسلمانان يكديگر را ملاقات مي‌كنند و جوياي حال همديگر مي‌شوند. آنان از ناراحتي‌ها، گرفتاري‌ها و علت حاضر نشدن همديگر و مشكلاتي كه دارند باخبر مي‌شوند و براي رفع گرفتاري‌ها هم تصميم‌گيري مي‌كنند.

متشكريم از اين سه گروه. حالا با اين شعار تشويق كنيد. آ آ آفرين ماشا الله چشم نخوري ايشاالله

بچه‌هاي گل و نازنين! تا اين‌جا آموختيم كه بايد آگاه از احوال همديگر باشيم و تلاش كنيم مشكلات يكديگر را حل كنيم. مرحله دوم: ‌در اين قسمت ابتدا بايد حدس بزنيد حروف پراكنده‌اي كه مي‌نويسم چه كلمه‌‌اي است. بعد كارهاي مشتركي را كه در آن‌ها اتفاق مي‌افتد،‌ توضيح دهيد.

ج د س س ر د هـ

م ل ح هـ

ل ن ز احسنت، كلمه اول مسجد شد كه در باره‌ آن توضيح داديم. حالا هر گروه در باره كلمه به دست آمده توضيح بدهد.

همه آن‌ها مكان كسب تجربه و انتقال فرهنگ هستند. همة آن‌ها مكان آرامش هستند.

در همه آن‌ها مقررات رعايت شود، پرحرفي و خودنمايي نكنيم و پُر توقع نباشيم. مي‌توانيم دوست خوب پيدا كنيم.

همكاري و تعاون را مي‌آموزيم. در همه آن‌ها پاكيزگي و نظافت ارزش است.

با تشكر از هر سه گروه، من شعري در باره پاكيزگي مي‌خوانم. دايم در اين انگيزه باش پـاكيزه باش، پاكيزه باش

243
نـزد خـداونـد عـزيــز باشي چو گل پاك و تميز[239]

يك كار ديگر هم در اين مكان‌ها انجام مي‌شود كه در قالب «بازي با كلمات» با هم پيدا مي‌كنيم. اين چه حرفي است؟ «ب» يك الف اضافه كنيد، «آب» مي‌شود، حرف نون را به اول كلمه اضافه كنيد «ناب»مي‌شود، ‌يك نقطه به ن اضافه كنيد، «تاب» مي‌شود. ك اضافه كنيد، «كتاب» مي‌شود. يك نقطه را پايين بياوريد، «كباب» مي‌شود. بعضي خيلي شكمو هستند. آنان براي لاغر شدن، گشنه پلو با خورش دل ضعفه بخورند. الف را حذف كنيد ك را به جاي ب بگذاريد، «كبك» مي‌شود. نقطه بگذاريد، «كيك» مي‌شود. نقطه‌ها را بالا ببريد،‌ «كتك» مي‌شود. ل اضافه كنيد، «كلك» مي‌شود. به جاي ل، ميم بگذاريد كمك مي‌شود..

آفرين، كمك بايد در فعاليت‌هاي مسجد، منزل،‌ محله و مدرسه صورت بگيرد، مانند تميزي و نظافت. با تشكر، حالا نوبت مرحله سوم است.

براي ايجاد پيوند بين مدرسه و مسجد و منزل چه كارهايي را پيشنهاد مي‌كنيد[240]. حد و مرز شوخي را رعايت كنيم، چون انسان‌ها از نظر تحمل شوخي يكسان نيستند.

ز شوخي بپرهيز اي با خرد كه شوخي تو را آبرو مي‌برد به نوبت در فعاليت‌هاي مدرسه و مسجد مشاركت كنيم، مثل مكبر، مؤذن وخادم افتخاري شدن. همچنين در انتشار نشريه ديواري، برپايي اردوها و انجام امور آموزشي به طور فعال شركت كنيم.

پدر، مادر و بزرگ‌تر ها در هفته حداقل يك روز دسته جمعي و با هم به مسجد محله بروند. [239] عزيز الله هاشمي،‌نغمه‌هاي ديني كودكان، قم، انتشارات عصمت، 1382،‌ ص 79.

[240] مربي ديدگاه‌هاي هر كدام از دانش‌آموزان را به صورت تيتر بر روي تخته مي‌نويسد.
244

امام جماعت مسجد محل در مدارس نزديك حضور پيدا كند و با دانش‌آموزان ارتباط عاطفي چهره به چهره پيدا نمايد. در مراسم شادي و عزا با بلندگو و سروصدا سلب آسايش از ديگران نكنيم. دوچرخه خود را در جاي مناسب پارك كنيم.

با تشكر از هر سه گروه برنامه را با يك دعا به پايان مي‌بريم. اي خدايي كه گل‌هاي سرخ و محمدي را عطر‌اگين آفريدي، ما را با عطر خوبي‌ها خوشبو كن!

خدايا، مرا به عمل صالح خالصي كه تو بپسندي، موفق بدار! بر روي زمين و آسمان‌ها و كرات

در بين مناجات و تمام كلمات زيباتر از اين دعا نديده است كس

بر خاتم انبيا محمد صلوات «اللهم صل علي محمد و آل محمد»

پاورپوینت گناه زبان دروغ

به نام خدا

یاورپوینت بسیار جالب ودیدنی مضرات دروغ

طرح درس تصویری مقطع ابتدایی

کاری از استاد قدوسی

زبان 190 گناه میکند یکی از آنها دروغ است

جهت دانلود کلیک کنید

طرح درس عید فطر

بنام خدا

طرح درس:عید فطر

بچه ها سلام. حال شما خوبه؟ خوب بود بهتر شد؟ آماده هستید تا یک برنامه قشنگ اجرا کنیم؟

برای اینکه به موضوع برنامه پی ببرید،به جواب این سوالات دقت کنید.

1)همیشه همراه وعده می آید؟                                         وعید

2)به کسی که در راه خدا کشته می شود،چه می گویند؟            شهید

3)به معنای خوشبخت است؟                                          سعید

4)اگر س سعید را برداریم چه می شود؟                            عید

آفرین، عید.  

بچه های خوب ،ما مسلمانها چند تا عید داریم؟

من یک پروانه زیبا می کشم ،باکمک شما نام اعیاد مسلمانها را روی بالهای این پروانه می نویسم.

عید غدیر

عید قربان

عید جمعه

عید فطر

آفرین ،چهارتا عید بزرگ مخصوص ما مسلمانها است.

دانش آموز:آقا اجازه عید نوروز هم بنویسید.

سرگره:عید نوروز عید کشورهای فارسی زبان است،که معروف است به عید باستان.(ایران- افغانستان- تاجیکستان)

بچه ها پس برنامه امروز ما در مورد عید است،اما کدام عید؟

عیدی که بعد از یک ماه روزه گرفتن و اتمام ماه رمضان ،به استقبال آن می رویم،اگه گفتید منظورم کدام عید است؟آفرین عید فطر.

بچها معنای کلمه عید یعنی برگشتن و معنای کلمه فطر هم ،یعنی فطرت پاک انسانی.چون ما یک ماه روزه می گیریم و عبادت می کنیم،و این نماز و روزه و اعمال شبهای قدر در ماه رمضان،همه گناهان ما را پاک کرده و با آمدن عید فطر، به فطرت پاک خود برمی گردیم.

عید فطر یعنی عید جایزه گرفتن.

جایزه برای چه کاری؟ آفرین ،برای یک ماه عبات

حالا از چه کسی جایزه می گیریم؟ آفرین،از خدا مهربان

بچه های عزیز،عید به این قشنگی اعمال و مستحباتی هم دارد؛که به آن اشاره میشود.

1)غسل- یعنی شستن بدن با آب و شستن دل ها از گناه ؛زمان غسل قبل از غروب شب عید فطر یا آخر شب عید.(الاقبال ج1ص457)

2)لباس تمیز پوشیدن- در روز عید فطر بهترین لباس را بپوش.(بهارالانوارج 90ص373ح27)

3)خواندن نماز عید فطر

4)زیارت امام حسین (ع)- هر کس در شب عید فطر امام حسین (ع)را زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد.(امام صادق(ع)- تهذیب الاحکام ج6ص 49ح112)

 

بچه های خوب در همین به حدیثی از حضرت علی (ع)توجه کنید.

حضرت فرمودند: ای مردم ! این روز ،روزی است که نیکوکاران پاداش می گیرند و گنهکاران مایوس و نا امید می گردند و این روز شباهت زیادی به روز قیامت دارد؛یعنی وقتی از منازلتان برای خواندن نماز عید خارج می شوید ،به یاد آورید زمانی که از قبر ها خارج می شوید وبه سوی پروردگارتان می روید.

با ایستادن در جایگاه نماز ،به یاد آورید زمانی را که در پیشگاه عدل الهی هستید و از شما حسابرسی میشود ؛با بازگشت به سوی منازل خود ؛به یاد آورید زمانی را که به منازل خود در بهشت می روید .کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار، داده می شود؛این است که گناهان گذشته او بخشیده می شود؛پس به فکر آینده خود باشید که مبادا گناه نکنید.( نهج البلاغه خطبه 78)

حالا با هم یک شعر قشنگ بخوانیم:

                                   عید آمد و عید آمد                       با روی سفید آمد

                                   رمضان مبارک رفت                   این عید سعی آمد

                                    دنیا شده یکسر گل                     هر گوشه پر از بلبل

                                   هر خاک شده بستان                     چون نور امید آمد

پاورپوینت بالن خوبی ها وبدی ها

پاورپوینت جذاب مسابقه ای خوبی وبدی

مقطع ابتدایی آشنایی با اخلاق اسلامی وآداب زندگی

 

این بالن میخواد پرواز کند ولی..
اول باید خوبیها را پیدا کند..
دوم باید بدیها را از خود جدا کند..

جهت دانلود کلیک کنید

احترام به والدین

باسلام

واحترام به مربیان عزیز که در مدارس یا مساجد و یا ارگان هایی دیگر که می خواهند در ماه مبارک رمضان موضوع احترام به والدين را مطرح کنند این محتوای درسی همان محتوایی هست که می توانند مطرح کنند

.................................................................................................
موضوع درس: اخلاق
هدف كلي: بيان اهميت و آثار احترام والدين
روش‌هاي انتقال مفاهيم ديني: داستاني، شعري، مسابقه‌اي، كارتي.

.....................................................................................
شعر شروع
به‌نام آنكه باشد مهربان‌تر
براي ما ز بابا و ز مادر
دهم پندي بكن آويزه‌ گوش
مكن هرگز خدايت را فراموش

....................................................................................
ايجاد انگيزه
نزديک غروب بود. هر روز پدر اين موقع به خانه مي‌آمد. اما آن روز پدر دير كرده بود. فاطمه نگران شده بود. آهي کشيد. از زير سايه‌ي درخت برخاست. به طرف دَر رفت؛ زيرا پدر دشمنان زيادي داشت. فاطمه چند لحظه کنار در ايستاد. کاش مي‌دانست پدرش کجاست. اگر پسر عمويش علي بود، مي‌رفت خبري مي‌آورد.
فاطمه، پدر را خيلي دوست داشت. هر وقت پدر او را در آغوش مي‌گرفت و مي‌بوسيد، خستگي‌ از تنش بيرون مي‌رفت و اذيت و آزار مردم را فراموش مي‌كرد.
سبد ظرف را برداشت تا به اتاق ببرد. اما در همين لحظه صداي پاي پدر را پشت در شناخت. به طرف پدر دويد. حال پدر خوب نبود. آهسته قدم برمي‌داشت. پدر به ديوار تکيه داد. فاطمه با ديدن او جا خورد. پاهاي پدر زخمي و خونين بود. لباس‌هاي سفيدش، خاک‌آلود و کثيف شده بود. موهايش پر از خاشاک بود. باز بت‌پرستان پدر را اذيت کرده بودند. فوري به اتاق رفت. پارچه تميزي آورد و دستان زخمي پدر را پاک کرد.
پدر نيز دست‌هاي دخترش را نوازش کرد و بوسيد. اشک‌هاي فاطمه ريخت. پدر اشک او را پاک کرد و با محبت، دستي به صورت او کشيد و از او خواست تا ناراحت نباشد. صداي گريه فاطمه بلند شد. پدر، دختر کوچکش را در آغوش گرفت و گفت که چيزي نشده است. فاطمه از پدر خواست، کنار درخت بنشيند و ظرف آبي را آورد تا پدر دست و صورتش را بشويد.
فاطمه مانند مادر مهرباني با دستان كوچكش، خار و خاشاک را از سر و صورت پدر پاك كرد. پيامبر نگاهي به چهره‌ي خسته دخترش کرد. به ياد محبت مادرش آمنه افتاد. نزد او آمد و در مقابلش زانو زد. بازوهايش را گرفت و پيشاني‌اش را بوسيد. او را به سينه چسبانيد. پيامبر چشمانش را بست و با مهرباني گفت: «مادر بابا» به راستي چقدر اين دختر نسبت به پدر مهربان بود. درست مثل فرشته‌ها.
متن و محتوا
كدام يک از لقب‌هاي حضرت فاطمه(س) مربوط به مهرباني و احترام ايشان نسبت به پدر بزرگوارشان است؟
بله، «امّ ابيها» يعني مادر بابا، چون او براي پدرش مثل مادري مهربان و دلسوز بود و به ايشان احترام فراواني مي‌گذاشت. ما نيز بايد از حضرت زهرا(س) ياد بگيريم تا به پدر و مادر خود احترام بگذاريم.


احترام به پدر و مادر آدابي دارد. براي آشنايي بيشتر با اين آداب، جاهاي خالي را پر كنيد و در جدول قرار دهيد.
1- قرآن كريم مي‌فرمايد: «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا؛ و به پدر و مادرتان ........ كنيد.»
2- امام رضا(ع) فرمودند: «عَلَيْكَ‏ بِطَاعَةِ الْأَبِ ؛ بر تو باد به ............ از پدرت.»
3- قرآن كريم مي‌فرمايد: «فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ ؛ به آنها [حتى‏] .......... مگو.»
4- قرآن كريم مي‌فرمايد: «وَ لا تَنْهَرْهُما ؛ و به آنان ................ مكن.»
5- قرآن كريم مي‌فرمايد: «وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً و با آن‌ها سخنى ....... بگوى.»
6- .................. يكي از وظايف فرزندان نسبت به پدر و مادر است.
7-قرآن كريم مي‌فرمايد: «أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ‏ ؛ [آرى، به او سفارش كرديم‏] كه ............ من و پدر و مادرت باش.»
8- مردى از پيامبر, پرسيد: «حق پدر بر فرزندش چيست؟» حضرت فرمودند: «................... از او راه نرود و زودتر از او ننشيند.»
10- امام صادق(ع) فرمودند: «لَا تَرْفَعْ‏ صَوْتَكَ‏ فَوْقَ أَصْوَاتِهِمَا ؛ .................. را بالاتر از صداي آنان نبر.»
11- به دست آوردن ............. پدر و مادر، واجب است.


فايده‌هاي احترام به پدر و مادر
1- يكى از ياران امام صادق(ع) مى¬گويد: پيش امام صادق(ع) گفتم: پسرم اسماعيل، نسبت به من خوش‌رفتار است. حضرت فرمودند: من اسماعيل را دوست داشتم ، اما الآن به خاطر اين‌كه نسبت به پدرش، خوش‌رفتارى مى¬كند، او را بيشتر از قبل د ت س و دارم.
2. پيامبر, فرمودند: «نَظَرُ الْوَلَدِ إِلَى وَالِدَيْهِ حُبّاً لَهُمَا عِبَادَة ؛ نگاه فرزند به پدر و مادرش از روي مهر و محبت ع ت ب ا د است».
3-پيامبر, فرمودند: «رضايت خداوند با ش ن خ و و د ي پدر و مادر است و خشم خداوند به همراه خشم پدر و مادر است.»
4- پيامبر, فرمودند: خداوند دو فرشته دارد كه يكي از آن‌ها مي‌گويد: «خدايا! نيكي كننده به پدر و مادر را، از هر شر و بدي ح ن ظ ف ک .»
تنوع


مادرم، پدرم
مثل يك صبح بهار
خنده¬هايش زيباست
مادرم دشت گل است
مادر من درياست
* * * * *
حرف¬هاي پدرم
مثل عطري خوشبوست
پدرم خورشيد است
روشني¬ها از اوست
* * * * *
خانه‌ي ما باغي است
بچه¬ها جاي گل¬اند
پدر و مادر من
باغبان¬هاي گل¬اند
* * * * *
گرمي خانه ما
خنده و مهر و وفاست
زندگاني آرام
زندگاني زيباست.

من مي‌توانم
امشب به خاطر قدرداني از پدر و مادرم، دستان آن‌ها را ببوسم.
با همکاري بزرگترها آيه¬اي از قرآن در مورد احترام به پدر و مادر پيدا کنم.
زمزمه‌ آسماني
امام سجاد(ع) درباره نيكي به والدين اين‌گونه دعا مي‌كنند:
خدايا صداي مرا بلندتر از پدر و مادر قرار مده! سخنم را دلنشين و قلبم را مهربان و مرا با آن‌ها خوش رفتار قرار بده! و مرا از کساني که با پدران و مادران بد رفتاري مي‌کنند، قرار مده.

عمو روحانی حجت السلام امیر اخوان

مجری و طراح کار با کودک و نوجوان و جنگ های شادی

amooakhavan

09127482911