عمو روحانی | عمو اخوان

گفتگوی صمیمانه درباره تکلیف

گفتگوی صمیمانه مربی با دانش اموزان

درباره جشن تکلیف 

به نام خدا

سلام بر شما گلهای ایران
خوشا به حالتان که شاداب و سالم و تندرست هستید و اهل ایمان و پاکی و علاقمند به نماز و قرآن و اسلامید . از این که توفیق یافته اید که انجام دهنده فرمان خدا باشید و اجرا کننده دستورهای خدای مهربان باشید ، خوشحالیم و تبریک می گوییم
آنچه در این جزوه می خوانید ، مجموعه ای از نکات و یاد آوریها و دانستنی هایی است که شما در آستانهتکلیف خوب است بدانید و به آنها توجه کنید .
« این امید را داریم که دل های شما از نور خداشناسی روشن شود »
تکلیف چیست ؟
وقتی پسر یا دختر به سن معینی رسیدند و بالغ شدند یعنی دختران به سن 9 سال قمری رسیدند به آنها مکلف گفته می شود .
بچه های خوب : کسی که به سن تکلیف می رسد ، باید دستورهای دینی را که خدای مهربان دوست دارد (یعنی واجبات ) را انجام دهد و از آنچه خداوند ممنوع ساخته (یعنی محرمات ) دوری کند .
واجبات چیست ؟
یعنی کار های خوب و نیک را باید انجام داد .
محرمات چیست ؟
یعنی کارهای بد و ناپسند را نباید انجام داد .
و اما این را هم باید بدانیم که آنچه را خداوند بر ما واجب ساخته و از ما خواسته است که عمل کنیم ، کارهای نیک و سودمند و مفید برای ما و جامعه است و آن چه را که حرام دانسته و از آن نهی فرموده است ، کارهای ناشایست و زیان آور است که برای جسم و روح ما ضرر دارد و یک نکته خیلی مهم این که کسی به سعادت می رسد که در انجام فرمان خدا کوشا باشد .
حال برای رفع خستگی و طراوت این متن حدیث زیر را که سخن زیبایی از حضرت محمد (ص) است را مرتب کن و معنای آن را خوب به خاطر بسپارید .

قال رسول ا… (ص) :
پیامبر (ص) فرمودند : نماز ستون دین است .

به نام خدا
در این قسمت ما می خواهیم به وظایف شما ، شکوفه های باغ و بوستان محمدی (ص) که به سن تکلیف رسیده اید اشاره کنیم . خواهرم هر کسی که به سن تکلیف می رسد باید بعضی چیزها را خوب یاد بگیرد مثل یک دانش آموز وقتی که به مدرسه می آید دیگر وظیفه دارد که هر چه معلم به او می گوید گوش کند ودرسها را خوب یاد بگیرد تا با نمره خوب قبول شود ما هم باید حالا که به سن تکلیف رسیده ایم وظایفمان را خوب یاد بگیریم و آنها را خوب انجام دهیم تا خدای مهربان نمره خوبی را به ما بدهد . و اما اولین چیزی که من و تو باید بدانیم این است که :
احکام دین بر دو قسم است که اگر یادتان باشد گفتیم : اصول دین و فروع دین .
ما باید به اصول دین یقین داشته باشیم و نمی توانیم به اصول دین که همان توحید ، عدل ، نبوت ، امامت، معاد از کسی کمک بگیریم و تقلید کنیم مثلاً بگوییم که چون پدرم امامت را قبول دارد من هم قبول دارم . نه ، خود، باید اینها را درک کنیم . خواهر خوب : اما نوع دیگر مسائل همین فروع دین را ما چون خود همه احکام مربوط به آنها را نمی دانیم باید به یک کسی که احکام دین را خوب می داند مراجعه کنیم و به حکمها و فتواهای او عمل کنیم چرا که او یک عمر درس خوانده تحقیق و مطالعه کرده و به درجه اجتهاد رسیده است که چنین فردی را مرجع تقلید می نامند . و همه ی ما برای خود یک مرجع تقلید داشته باشیم تا به دستورات او عمل کنیم که با عمل به دستورات او همگی وارد بهشت شویم . پس « تقلید یعنی مراجعه به کارشناسی در احکام دین که او را مرجع می گویند »و فتوی مساوی است با نظریه و رأی مجتهدی را که در مورد یک مسئله می گویند » و« مسئله مساوی است با هر جوابی که مجتهد به یک سؤالی می دهد . »
در پایان حدیثی برایتان می گوییم و داستانی کوتاه اما شنیدنی !

نماز کلید بهشت است .
امام صادق فرمودند : قرآنی به دریا افتاد امواج دریا آن را بر وسطهای دریا برد به دنبال آن بودند تا آنرا پیدا کردند وقتی که او رایافتند همه اش ازبین رفته بود فقط این جمله باقی مانده بود « اَلا اِلی ا… تصیر الامور » : آگاه باش که همهکارها به سوی خدا باز می گردد .
آری،مرجع و برگشت همه کارها خدا است پس باید همیشه به او توکل کرده و هیچگاه او را فراموش ننمود . اما فروع دین را برخلاف اصول دین چون ما همهاحکام آنها را نمی دانیم باید تقلید کنیم .
اما یک سؤال :
از چه کسی باید تقلید کرد ؟ آیا شما می دانید ؟ خوب اگر شما هم مثل من نمی دانید پس بیایید همراه هم آن را از امام جماعت سؤال کنیم موافقید پس برویم .
به نام خدا
بچه ها : سلام
امام جماعت : سلام بر شما بفرمایید .
بچه ها : آقا یک سؤال راجع به فروع دین داشتیم .
امام جماعت : بفرمایید .
بچه ها : می خواستم بدانیم که ما برای اینکه احکام فروع دین خود را خوب یاد بگیریم باید از چه کسی تقلید کنیم ؟ چرا ؟

سرلک, [05.08.16 11:42]
اما جماعت : بچه های خوب اگر خوب به اطراف خود دقت کنیم خواهیم دید که هر فردی در جامعه در یک رشتهخاصی مهارت دارد مثلاً یک نفر چند سال درس خوانده پزشک شده است . یا کسی درس خوانده پرستار یا معلم شده است . همین طور یک فرد هم رفته درس علوم دینی خوانده بعد از چند سال کارشناس مسائل دینی شده که اگر او علمی از بقیه کارشناسهای دینی بیشتر یاشد . و با تقوا تر هم باشد او می شود مرجع تقلید و ما باید احکام خود را از او یاد بگیریم .
پس مرجع نمی شود که در مسائل دینی از بقیه کارشناسهای دین زمان خود برتر باشد .
بچه ها : آقا ببخشید الان در زمان ما چه کسانی مرجع تقلید هستند ؟
امام جماعت : خواهران گرامی ، در زمان ما هفت نفر از افراد باتقوا و بزرگ به عنوان مرجع تقلید معرفی شده اند که تعدادی از آنها عبارتند از :
آقایان :
1- رهبر عزیزمان حضرت آیت ا.. خامنه ای
2- حضرت آیت ا… مکارمشیرازی
3- حضرت آیت ا.. وحیدخراسانی
4- حضرت آیت ا.. شبیری زنجانی
5- و…..
بچه ها : آقای پیشنماز از راهنمایی شما متشکریم .
امام جماعت : خداحافظ همه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *