مجموعه 50 مسابقه و بازی جذاب (شماره دوم)

 

226

مجموعه 50 مسابقه و بازی جذاب (شماره دوم)

مبلغین و مربیان عزیز! مجموعه ای از بازی های مختلف برای محیط های خانوادگی، کلاسی و ... در اختیار شما بزرگواران قرار می گیرد.

موضوع: بازیهای مختلف

مخاطب: کودکان و نوجوانان

نکته جالب: به وسیله این بازی ها می توانید معضل بزرگ یعنی وابستگی بچه ها به گوشی موبایل را بخصوص در محیط های خانوادگی برطرف نمایید.

بازی 51 (نمایش های قرآنی)
موضوع: قرآنی
عنوان: حفظ استقامت
سن: همه سنین
جمعی از بچه ها را در یک صف یا یک حلقه قرار می دهیم نفر اول اولین کلمه از محلی را که برای حفظ انتخاب کرده ایم از حفظ می خواند. نفر دوم علاوه بر کلمه اول کلمه دوم را هم اضافه می کند و نفرات بعدی هم به همین ترتیب کلمات را اضافه می کنند هرکس نتوانست کلمات پیش از خودش یا کلمه ای که خود اضافه می کند را بخواند از دور خارج می شود سه نفر آخری که می مانند برنده هستند.

بازی 52 (بازی با سر بطری)
موضوع: قرآنی
قالب: رقابتی گروهی
این بازی در زمینه حفظ قرآن انجام می شود. تعدادی سر بطری یک شکل تهیه نمایید طرف داخل سر بطریها نام سوره ها یا صفحات قرآن و یا شماره آیات را بنویسید (بسته به وضعیت حافظان شرکت کننده در مسابقه). در بطریها را طوری که نوشته داخل آنها معلوم نباشد بچینید آغاز گر بازی یک در بطری را بر می دارد دوحالت را می تواند انتخاب کند یا خودش بدون اشتباه مورد نوشته شده را از حفظ بخواند و در بطری را برای خود بردارد یا اینکه از دیگری بپرسد که در این صورت اگر سوال شونده درست خواند در بطری سهم او می شود وگرنه در بطری به سوال کننده می رسد در آخر کسی که در بطریهای بیشتری جمع کرده برنده است این مسابقه را می توان در زمینه روخوانی نیز انجام داد و سوره یا آیه یا صفحه نوشته شده درون در بطری را بدون اشتباه روخوانی نمود.

بازی 53
موضوع: تفریحی
یه بازی جذاب که میتونه توی عروسی ها اجرا بشه (البته ما اینو تو اردوهای دانش آموزی و جهادی اجرا کردیم خوب بود)
هر 5.6 نفری که دوست دارن در مسابقه شرکت کنند با هم یک گروه رو تشکیل میدن
بعد ازشون میخواهیم در مدت یک ربع الی نیم ساعت با اشیایی که نام میبریم (هر شیئی که در توان هست بعنوان مثال : طناب، پریدن، لیوان و توپ و دستمال) یک بازی اختراع کنند که در مدت کمتر از 5دقیقه قابل اجرا باشه.
بعد بدون اطلاع قبلی از هر گروه میخوایم که بیان و مسابقه ای که خودشون طراحی کردند رو اجرا کنند.
 
176093

بازی 54 (پرتاپ توپ)
موضوع: قرآن

عنوان: پرتاپ توپ
ابتدا بچه ها به صورت حلقه روی دو زانو می نشینند و یک توپ اسفنجی (که برخورد توپ حادثه ساز نشود) به نفر اول می دهیم، او باید یکی از بچه ها را هدف بگیرد و نفر مقابل می تواند به شرطی که زانوهایش تکان نخورد جاخالی دهد، اگر توپ به او نخورد پرتاب بعدی نصیب خودش می شود و پرتاب کننده ناموفق از دور مسابقه خارج می گردد اما اگر توپ به نفر مقابل اصابت کرد پرتاب کننده با گفتن یکی از شماره های اشعار از او می خواهد تا شعر مربوطه را از حفظ بخواند، چنانچه نتوانست از دور مسابقه کنار می رود. به هر کدام از بچه ها که حداقل یک بار شعر پرسیده شده را می خوانند امتیاز یا جایزه تعلق می گیرد و به سه نفر آخر علاوه بر آن امتیاز یا جایزه بیشتر.
با استفاده از این بازی می توان بچه ها را برای یاد گیری تمام مطالب ارائه شده در کلاس ترغیب نمود به این صورت که بتوانند برای از دور خارج کردن یکدیگر از تمام مطالب کلاس ازهم سؤال کنند.
با قوانین زیر بازی جذاب تر هم می شود:
-اگر نفری که به سوی او توپ پرتاب می شود بتواند توپ را به صورت یک ضرب بدون برخورد به بدنش با دست بگیرد نفر پرتاب کننده حذف و توپ نصیب خودش می شود.
-اگر پرتاب کننده مثلاً کلمه ای را که معنی آن را سؤال می کند اشتباه خواند در صورتی که نفر مقابلش که مورد سؤال واقع شده غلط او را بگیرد خودش حذف می شود و توپ به نفر مقابل می رسد .
-می توان سطح سؤالات را در دور اول ساده تر و همچنین نسبت به سن بچه ها طبقه بندی کرد که مثلاً از اول و دوم ابتدایی و پیش دبستانی فقط روخوانی یکی از سه کلمه اول درس را بپرسند .
*می توان کل بچه ها را به چهار تیم تقسیم نمود و در چهار ضلع اتاق قرار داد هر گروه که توانست به همان شیوه بالا تمام افراد گروه های دیگر را از بازی بیرون کند برنده مسابقه است انجام این کار جذابیت بازی را بیشتر می کند.

بازی 55 (انگشت و آیه ها)
موضوع: قرآنی
شرح بازی: در این بازی مربی انگشتان دست را به بچه ها نشان داده و آنها را به این گونه معرفی میکند:
انگشت شصت: انگشت بابا
انگشت اشاره: انگشت مامان
انگشت میانه: انگشت برادر
انگشت انگشتری: انگشت خواهر
انگشت کوچک: خودت(کودک)
حفظ، تکرار و مرور سوره هایی که دارای پنج آیه را می توان از طریق این بازی انجام داد. مربی از کودک می خواهد که ابتدا انگشتان را به صورت مشت درآورده، سپس با خواندن آیه اول، انگشت پدر(شصت) را باز کند آن گاه آیه دوم سوره را خوانده و انگشت مادر (اشاره) را باز می کند و تا پایان سوره همین کار را انجام می دهد. وقتی که همه ی انگشتان باز شدند کودک یکبار دیگر سوره را بطور کامل تلاوت میکند.
توجه:
این بازی سبب تقویت مهارت در استفاده از اندام ظریف بدن (انگشتان) می شود و اینکه انگشتان به نام اعضای خانواده ی آنان نام گذاری شده، برای کودکان جالب و جذاب است.

بازی 56 (آیه های نورانی)
شرح بازی: مربی هر یک از کودکان کلاس را به نام یکی از آیه های سوره مورد نظر نام گذاری می کند. مثلا حسام آیه یک سوره تکاثر، حامد آیه دوم سوره تکاثر، حسین آیه سوم سوره تکاثر و ...
سپس اسم کودک را میگوید (حسام)، آن کودک به سمت مربی آمده و آیه اول سوره را می خواند سپس نام کودک دیگر را می گوید او نیز باید به سرعت در کنار حسام قرار بگیرد و آیه دوم آن سوره را بخواند و...
هنگامی که آیات سوره تکمیل شد مربی از کودکان میخواهد که بار دیگر همه با هم، یکصدا سوره را به طور کامل بخوانند.
 
بازی 57 (انگشت و آیه ها)
موضوع:
 گل و قران
وسایل لازم: تعدادی گل تهیه شده از فوم یا کاغذ رنگی
شرح بازی: مربی نام گلی را برای هر یک از بچه ها انتخاب می کند و سپس متناسب با آن گل یک شاخه از گلهایی را که از قبل تهیه کرده در اختیار آنان قرار می دهد و علاوه بر نام گل، نام یکی از سوره ها را هم به هریک اختصاص می دهد.
مثلا: زهرا گل لاله سوره نصر (مربی یک شاخه گل لاله هم به زهرا می دهد)
مریم گل سرخ سوره همزه (مربی یک شاخه گل سرخ هم به مریم می دهد)
فاطمه گل یاس سوره کوثر (مربی یک شاخه گل یاس هم به فاطمه می دهد)
آنگاه مربی نام گلی را می گوید مثلا (یاس) آن وقت کودکی گل یاس دست اوست از جا بلند می شود و سوره اش را میخواند، سپس مربی نام گل دیگری را می گوید و بازی ادامه می یابد.

unnamed 1unnamed

بازی 58 (میوه های قرانی)
وسایل لازم: آماده سازی میوه هایی که نامشان در قرآن آمده (از مقوا)
شرح بازی: در این بازی مربی میوه های قرآنی را که با مقوا تهیه کرده به لباس کودکان وصل میکند. مثلا به او میگوید: تو انجیر هستی، یا خرما یا زیتون یا انار یا انگور. سپس مربی می گوید: من یک میوه بسیار خوشمره و آبدار را که اسمش در قرآن آمده می خواهم. اسم این میوه (مثلا) انار است.کودکی که قبلا به اسم انار نامیده شده و تصویر انار را هم دارد، می گوید: هستم. سپس از جا بلند میشود. مربی به او می گوید: انار خوشمزه سوره ی (مورد نظر) را برای من میخوانی؟
آن کودک باید سوره مورد نظر مربی را بخواند. پس از اینکه سوره را خواند مربی می تواند با توصیف میوه ای دیگر و عنوان کردن نام آن، از کودکی که نام آن میوه را دارد بخواهد که او هم سوره ای را تلاوت کند.
توجه: در این فعالیت کودکان با اسامی میوه هایی که نامشان در قرآن آمده، اشنا می شوند. همچنین به دلیل عنوان شدن نام میوه ها مرور سوره ها برای آن ها دلچسب خواهد بود.

بازی 59
موضوع: بازی درمانی رفع خجالت
عنوان: تئاتر درمانی
شما می‌توانید با یکسری بازی‌ها، هم او را سرگم کنید، هم تجربه نقش‌های اجتماعی مختلف را به او بدهید و هم مهارت‌های اجتماعی و ابراز وجود را در او پرورش دهید. ما در اینجا نمونه‌هایی از این بازی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
تئاتر خیالی: لباس‌های ویژه ای بپوشید و با فرزندتان یک نمایش را در مقابل تماشاچیان خیالی اجرا کنید. حتی می‌توانید عروسک‌های او را به عنوان تماشاچیان در گوشه ای بچینید و برای آنها بازی و سخنرانی کنید یا برای عروسک‌ روی صحنه ای خیالی، آواز بخوانید.

بازی 60
معلم بازی: از فرزندتان بخواهید معلم شما شود و آنچه را که در کلاس یاد گرفته به شما یاد بدهد. یا از او بخواهید به عروسک هایش که بچه‌های تنبلی هم هستند، درس بدهد. خواهید دید که او با تصور کردن خودش در موقعیتی قدرتمند و اثرگذار، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و به خوبی از پس اجرای نقش برمی آید.
بازی 61
بازی مصاحبه‌: یک میکروفن خیالی جلوی فرزندتان بگیرید و با او مصاحبه کنید. نظر او را درباره رنگ لباسش، آب و هوا، غذای مورد علاقه‌اش و... بپرسید و تا می‌توانید این مصاحبه را طولانی کنید. با این کار فرزندتان هم ابراز نظر و عقیده‌اش را تمرین می‌کند و هم صحبت کردن مقابل جمعیت را یاد می‌گیرد.

بازی 62
اجرای پانتومیم: یک کلمه یا مفهوم را انتخاب کنید و با اجرای پانتومیم سعی کنید آن را به دیگران بفهمانید. از کودکتان بخواهید با حرکات دست‌ها و بدن، این مفهوم را انتقال دهد. با این کار، او می‌آموزد که از بدنش برای برقراری ارتباط استفاده کند و مهارت‌های کافی را برای تقویت زبان بدن یاد می‌گیرد.
 
بازی 63
خاطره گویی: شب‌ها در جمع خانواده، به جای آنکه هر کدام مشغول گوشی تلفن همراه یا تلویزیون باشید، به صحبت کردن با هم بپردازید. بهترین کار این است که خاطره بازی کنید. هر کدام یکی از خاطرات خوبتان را در جمع تعریف کنید یا اگر خاطره ای به ذهنتان نمی‌رسد، مسابقه شعر خواندن یا قصه خوانی بگذارید.
 
بازی 64
موضوع: حکمت بازی های کودکانه قدیمی
می توانیم با این بازی های قدیمی این پیام ها رو به کودکان انتقال دهیم:

زوووو: تمرين روزهاي نفس گير زندگي
آلاکلنگ: ديدن بالا و پايين دنيا
سرسره: تمرين سخت بالا رفتن و راحت پايين آمدن
هفت سنگ: تمرين نشانه گرفتن به هدف
وسطي: تمرين هميشه در وسط ميدان بودن
گل يا پوچ: دقت در انتخاب
خاله بازي: آيين مهمانداري
آسيا بچرخ: حمايت از همديگر و متحد شدن
يه قول دو قل: مشکلات اگر مانند سنگ سخت باشد يکي يکي از پس آن برمي آييم.
 
source
 
 
بازی 65
موضوع: قرآنی

عنوان: آموزش سوره تین
بازي باغ زيتون:
کودکان دست يکديگر را گرفته، به صورت دايره مي ايستد و منظره يک باغ را نشان ميدهند. دو نفر از کودکان به عنوان فروشنده و خريدار انتخاب شده، وارد دايره ( باغ زيتون و انجير مي شوند).
خريدار از فروشنده مي پرسد: باغ زيتون مي فروشي؟ باغ انجير مي فروشي؟
فروشنده مي گويد؟ بله بله، باغ زيتون مي فروشم. باغ انجير مي فروشم.
خريدار مي گويد: باغ زيتونت به چند؟ باغ انجيرت به چند؟
فروشنده: همه ي سوره تين
خريدار مي گويد: اين که خيلي گرانه، تازه باغت کوچيکه.
فروشنده با تعجب مي گويد: کوچک! و با اشاره بچه ها را نشان مي دهد. در اين زمان کودکان بايد دستهاي خود را باز کنند و هر کدام يک قدم عقب تر بروند و دايره را خيلي وسيع تر کند.
دوباره خريدار مي گويد باغ شما که درخت ندارد.
فروشنده به کودکان علامت مي دهد. کودکان دستهاي خود را بالا مي برند و درخت مي شوند.
خريدار دوباره مي گويد باغتان ميوه هم دارد؟
فروشنده دوباره علامت مي دهد و کودکان يک دست خود را به نشانه ميوه پايين مي آورند.
خريدار مي گويد: من مي خرم باغ تو را، اين باغ زيتون تورا، اما برات مي خونم فقط آيه يک را
و بعد آيه يک را مي خواند و بعد کودکان آيه يک را با او تکرار مي کنند.
فروشنده: اين باغ زيتون تا آيه يک نميدم. اگر که باغ زيتون مي خواي زودي بخون آيه دو
خريدار: من ميخرم باغ تو را اين باغ زيتون تو را، حالا برات ميخونم آيه دو را
و بعد آيه دو را مي خواند و بچه ها هم با او تکرار مي کنند.
فروشنده: صد آفرين، صد آفرين، حالا اگر بخوني براي من آيه سه، اين باغ زيتون مال تو
خريدار: من ميخرم باغ تو را اين باغ زيتون تو را، آيه سه هم ميخونم
شما ميتوانيد با توجه به محتواي سوره ها اين بازي را تغيير داده و اجرا کنيد.
 
بازی 66
عنوان: کی از همه بزرگتره
کی از همه بزرگتره؟
با این بازی صفات عالی را تمرین کنید. از سه کودک بخواهید به جلوی کلاس بیایند. به آنها بگویید که می خواهید ببینید کدامیک از همه بلندتر هستند. آنها با ایستادن بر روی پنجه پا سعی می کنند بلندترین باشند. حال از بقیه بخواهید بلندتر و بلندترین را بگویند. بازی را با لغات و صفات دیگر ادامه دهید " کوتاه، چاق، لاغر، بزرگ، تند،... "
همچنین از این بازی ها مابین درس و برای رفع خستگی با کسالت کودکان نیز می توانید استفاده کنید . تعدادی کلمه / جمله بنا بر سطح درسی کودکان انتخاب کنید و آنها را با آنها تمرین کنید.

بازی 67
موضوع:
تقویت حافظه

عنوان: سبد میوه
این یک بازی فوق العاده برای تمرین گروه های مختلف لغات از قبیل رنگ ها، حیوانات، میوه ها، اعداد، پوشاک و ... است. از کودکان بخواهید دایره وار بنشینند. از 2 تا 3 کلمه استفاده کنید و به هر یک از کودکان یکی را بگویید. مثلاً سیب، موز، هلو. حال معلم در وسط دایره می ایستد و یک کلمه را بلند می گوید. هر یک از کودکان که آن کلمه را داشتند، از جا بلند شده و سریع جاهایشان را با هم عوض می کنند. معلم هم در این میان با زرنگی، جای یکی از آنها می نشیند. اون کودکی که بیرون ماند، به داخل دایره آمده و همان بازی را ادامه می دهد.

بازی 68 (لب خوانی کردن)
موضوع:
تمرکز، هیجان

عنوان: لب خوانی
تعدادی کلمه/جمله بنابر سطح درسی کودکان انتخاب کنید و آنها را با آنها تمرین کنید. حال یکی از آن کلمات/جملات را بدون صدا و با حرکت لب ها ادا کنید. از کودکان بخواهید که حدس بزنند آن چیست. حال از بقیه بخواهید به نوبت همین کار را انجام دهند.

بازی 69
موضوع:
 تمرکز و هوش

عنوان: نقاشی در هوا
این بازی را ابتدا خود انجام دهید با انگشت اشاره خود یک حیوان در هوا بکشید. کودکان با دقت نگاه می کنند و حدس می زنند: " اون نهنگه؟ " اولین کسی که درست حدس بزند، به جلوی کلاس آمده و بازی را ادامه می دهد.
 

227


بازی 70
موضوع:
تمرین صفات مطلق،صفات تفضیلی و عالی

عنوان: گمشده را پیدا کن
شرح بازی: کودکان را به گروه های کوچک تقسیم کنید.
حال هر گروه در مورد یک شی موجود در کلاس، جملاتی بیان می کند.
به عنوان مثال: " اون شی کوچکتر از یک میز است - اون آبی است. اون بزرگترین شی در طبقه کتابخانه است. وقتی گروه ها آماده شدند، به ترتیب جملات خود را بیان می کنند.
بقیه کلاس با سوالاتی که می پرسند سعی در پیدا کردن آن شی مورد نظر می کنند
" آیا اون، جعبه است؟ آیا اون کتاب داستان است؟ "

بازی 71
عنوان:
نوشتن با پانتومیم

این بازی را ابتدا خودتان انجام دهید تا کودکان یاد بگیرند.
یک قسمتی از جلوی کلاس که در دید همگان است را انتخاب کنید. حال بپرسید: " این چه حرفی از الفبا است؟ "سپس به حالت آن حرف الفبا راه بروید کودکان حدس بزنند: حرف " ر " است؟ یا حرف " و " است؟ حال از داوطلبان بخواهید به جلوی کلاس آمده و همان حرکت را برای بقیه بچه ها انجام دهند.

بازی 72
موضوع:
در گوشی گفتن

شرح بازی:
کودکان را به دو گروه تقسیم کنید و هر گروه به صف بایستند، طوری که رو به کلاس باشند. در گوش هر یک از نفرات اول هر ردیف، یک کلمه زمزمه کنید. حال جلوی کلاس بایستید و مسابقه را شروع کنید: " حرکت " اولین نفر هر ردیف برگشته و همان کلمه / جمله را در گوش پشت سری خود زمزمه می کند. او نیز برگشته و به نفر پشتی خود می گوید. به همین ترتیب تا آخرین نفر. به محض اینکه آخرین نفر، آن کلمه / جمله را شنید، به سمت معلم می دود و آن را به او می گوید. اولین گروهی که این کار را تمام کند برنده است.
 
بازی 73
موضوع:
بازی درمانی

عنوان: یخ شیم، آب شیم
هدف: پرورش مهارتهای جسمی- حرکتی – تقویت مهارت­های زبانی
شرح بازی:
معلم نوآموزان را به فضای باز برده و از آن­ها می ­خواهد که به هر سمتی که مایلند شروع به دویدن و پریدن کنند. با فرمان «یخ شوید» از حرکت می ­ایستند و با فرمان «ذوب شوید» دوباره شروع به حرکت می­ کنند. در پایان، معلم توضیح می­ دهد که یخ جامد است و نمی ­تواند حرکت کند، اما آب مایع است و در حقیقت ذوب شده­ ی یخ است و به راحتی در جریان است.

بازی 74
موضوع:
لی لی روی خط

هدف: تقویت مهارت­های جسمی- حرکتی – هماهنگی بین چشم و پا
شرح بازی:
معلم یک خط صاف به طول 2 متر روی زمین می­کشد. ابتدا بدون خط از نوآموزان می­ خواهد تا مصافتی را لی­لی کنند (هر کدام به تنهایی) سپس از آن­ها می­ خواهد تا روی خط صاف به آرامی و با دقت لی­لی کنند.
  
بازی 75
موضوع:
اخلاقی
عنوان: تشکر بازی
هدف: تقویت مهارت­های زندگی – مشارکت پذیری
شرح بازی:
معلم موسیقی مربوط به شعرهای کلاس زبان یا فارسی را پخش می­ کند و یک کلاه به دست نوآموزان می ­دهد تا آن را دست به دست کنند. سپس کودکی که کلاه را می­ گیرد می ­گوید «لطفاً کلاه را به من بده» و دیگری در جواب می ­گوید «بفرمایید» و کودک اول جواب می­ دهد «متشکرم» و کودک دوم می ­گوید «خواهش می­کنم». معلم هر چند ثانیه یکبار موسیقی را قطع می ­کند و کلاه در دست هر کسی ماند او انتخاب می ­کند با چه کسی تشکر بازی کند.

بازی 76
موضوع:
افزایش خلاقیت

عنوان: عمو جان آی عمو جان
هدف: پرورش مهارت­های ذهنی – تقویت مهارت­های زبانی 
شرح بازی:
معلم نوآموزان را به فضای باز می­ برد کودکان دست­های همدیگر را گرفته و دایره­ ای درست می ­کنند. یکی از کودکان عموجان می ­شود و به وسط دایره می ­رود، کودکان دایره­ وار می­ چرخند ومی ­گویند عموجان، آی عموجان ما را کجا می­بری؟ عموجان هر کجا که دوست دارد را می­گوید «مثلاً باغ وحش» یا «مدرسه» بعد کودکان می­ پرسند با چیمی­بری؟ و هر وسیله ­ای که او گفت شکل همان وسیله می­ شوند و صدای آن را تقلید می­ کنند و به دور عموجان می­چرخند.
 
230

بازی 77
موضوع:
دقت و حرکت

عنوان: بپا توپت نیفته
هدف: تقویت مهارت­های زبانی- جسمی و حرکتی – هماهنگی دست و چشم 
شرح بازی:
معلم نوآموزان را به فضای باز می­ برد، یک دایره بزرگ درست می ­کنند و سپس با توجه به دروس کلاسی (نام فلش کارت­ها – کلمات و نشانه­ های فارسی و ... ) به هر کدام از نوآموزان یک اسم می­ دهد. معلم با یک توپ در وسط دایره قرار می ­گیرد و با گفتن نام جدید هر نوآموز توپ را به هوا پرتاب می­ کند، کودکی که نام او برده شده است، باید به سرعت حرکت کرده و مانع از افتادن توپ بر روی زمین شود، نوآموزی که موفق به گرفتن توپ شود، به جای مربی می­ ایستد و بازی بدین گونه ادامه پیدا می­ کند.

بازی 78
موضوع:
بالا بردن خلاقیت

عنوان: داستان سازی با تصاویر
یک سری از تصاویر مختلف را به کودکان نشان می دهیم و از هر کودک می خواهیم برای آن تصویر، یک داستان تعریف کند. 

بازی 79
موضوع:
بالا بردن دقت

عنوان: تکمیل جملات
برای کودکان یک سری جملات ناقص می خوانیم و آنها باید حدس بزنند که در جای خالی، چه کلمات و جملاتی را قرار دهند.
(این موارد می تواند در ابتدا، وسط یا آخر جمله باشد)
مثال:
……. بارید و تمام لباس هایم خیس شد.
امروز با آنکه …….. راه می رفتم به زمین خوردم.
هر کسی که دوست دارد موفق شود باید……….. 

بازی 80
موضوع:
دقت، هوش، طنز

عنوان: کامل کردن شعر
یک مصرع از یک شعر خوانده می شود و از کودکان خواسته می شود که مصرع و بیت های بعد را به نحوی که وزن و قافیه به هم نخورد بگویند. برنده کسی است که شعرش نزدیک تر به مضمون اصلی باشد.
 

بازی 81
موضوع:
ذهن خلاق

عنوان: کامل کردن داستان
یک نفر ابتدای یک داستان را تعریف می کند و از کودکان می خواهد که آن داستان را ادامه دهند.
مثال: یک روز یک شکارچی در جنگل با یک شیر برخورد کرد…
حالا بقیه داستان را یک نفر از کودکان ادامه می دهد و به همین ترتیب بقیه داستان را سایر کودکان ادامه می دهند.

بازی 82
موضوع:
طنز

عنوان: مجری طنز
یکی از کودکان موظف می شود با انجام حرکات خنده دار، دیگر افراد را بخنداند.
از دیگر افراد خواسته می شود در مقابل خندیدن مقاومت کنند
چون برنده کسی است که افراد بیشتری را بخنداند.

بازی 83
موضوع:
بالابردن اعتماد به نفس

عنوان: نقل خاطره،داستان
از کودکان خواسته می شود با آرامش کامل، یکی از خاطرات خود یا داستان و شعری را که یاد دارند برای دیگر اعضای گروه تعریف کنند نتیجه گیری از خاطرات و داستان ها با هدایت بزرگ ترها و توسط اعضای گروه انجام می شود.

بازی 84
موضوع:
اعتماد به نفس

عنوان: مصاحبه تلویزیونی
یکی از کودکان نقش فیلمبردار را با گذاشتن یک شی بر دوش ایفا می کند و فرد دیگر نقش مصاحبه گر را با گرفتن یک شی به عنوان میکروفن بازی می کند و از بچه های دیگر در رابطه با موضوعاتی که از قبل تنظیم شده است، سوالاتی می کند ازجمله در زمینه بهداشت دهان و دندان، رفتار در خانواده، رفتار در مدرسه، اطلاعات عمومی.

بازی 85
موضوع:
اعتماد به نفس و رفع خجالت

عنوان: گویندگی
در این بازی هر کودکی سعی می کند متنی را که از قبل تنظیم شده است بدون اشتباه بخواند (به تقلید از گویندگان اخبار تلویزیون و رادیو). برنده کسی است که مسلط تر از دیگران بوده و کمتر اشتباه داشته باشد.

بازی 86
موضوع:
بازی جمع گرا

عنوان: خوشبختی
داستان کوتاه
به تعداد افراد کلاس به هرکدام یک بادکنک می دهیم و به آنها می گوئیم تا اسم شان را روی بادکنک خود بنویسند بعد همه بادکنک ها را به یک اتاق دیگری می ریزیم
سپس از افراد خواسته می شود تا به آن اتاق رفته و بادکنکی که اسمشان روی آن نوشته شده را در پنج دقیقه پیدا کنند.
خوب طبیعتاً هر کس با عجله به داخل اتاق رفته و با هل دادن و کشیدن و ... همدیگر سعی در پیدا کردن بادکنکشان را داشتند.
در نتیجه در پایان 5 دقیقه هیچ کس نمی تواند بادکنکی که اسمش رویش نوشته شده است را پیدا کند!
در حالی که اگر هر کس با انتخاب تصادفی یک بادکنک و دادن آن به کسی که اسمش نوشته شده بود می توانست در کمتر از پنج دقیقه این کار را بکنند!
سپس مربی این پیام و نکته را به شرکت کننده ها می گوید:
که این همان کاری است که در زندگی مان اتفاق می افتد. هر کس دیوانه وار به دنبال خوشبختی است در حالی که نمی داند کجاست.
خوشبختی ما در خوشبخت بودن دیگران قرار دارد. خوشبختی شان را به آنها بدهید و خوشبخت شوید!

بازی 87
موضوع:
هوش و دقت

عنوان: تخم مرغ بازی
شرح بازی:
بازی به این صورت است که سه نفر و یا بیشتر را انتخاب می کنیم که هر کدام یک شماره ( یک رقمی یا دو رقمی یا سه رقمی یا ... ) را انتخاب می کند
مثلا:
نفر اول شماره 123
نفر دوم شماره 786
نفر سوم شماره 465
نفر اول به نفر دوم می گوید:
یه مرغ دارم روزی 786 (چون شماره نفر دوم این است) تا تخم میذاره؟
نفردوم: چرا 786 تا؟
نفر اول : پس چندتا؟
نفر دوم پیشنهاد می کند: 465 تا( ویا شماره نفر اول را میگوید 123)
و کسی که شماره اش گفته می شود از کسی که شماره او را گفته می پرسد
(که در اینجا نفر سوم از نفر دوم میپرسد): چرا 465 تا؟
و نفر دوم میگوید: پس چندتا؟
و بازی به همین صورت ادامه پیدا میکند ...
هرکسی که شماره خودش و یا شماره ای خارج از بازی ( مثلا بگوید 132 تا) را پیشنهاد کند و یا سوال اشتباه بپرسد و یا جواب اشتباه بدهد (مثلا بجای اینکه بگوید «پس چندتا؟» بگوید: چرا 786 تا؟ و یا بالعکس) از بازی خارج میشود تا در نهایت یک نفر برنده شود

بازی 88
موضوع:
جمع گرایی

عنوان: همکاری
یک وسیله‌ی سنگین با خودتان به کلاس بیاورید. مطمئن باشید که بلند کردن آن وسیله برای یک کودک تقریباً غیر ممکن باشد. وقتی همه‌ی کودکان جمع شدند از یک نفر خواهش کنید که آن وسیله را به شما بدهد. کودک با سختی می‌تواند آن را کمی حرکت دهد. وانمود کنید که از این اتفاق خیلی تعجب کرده‌اید. از کودک بخواهید بنشیند. کودک دیگری را صدا بزنید. همین‌طور به ترتیب تک تک، همه بچه‌ها را صدا بزنید.
هدف بازی:
✅آیا کسی می‌تواند آن وسیله سنگین را حمل کند؟
✅از بچه‌ها بخواهید، فکر کنند که چه کار کنند؟
✅آیا بچه‌ها می‌توانند به این نتیجه برسند که از طریق همکاری، آن وسیله را حمل کنند؟
✅توجه بچه‌ها را به مسئله همکاری جلب کنید و این که آن‌ها موفق شدند با همکاری آن وسیله‌ی سنگین را حرکت دهند.
✅با کودکان درباره‌ی این‌که چگونه همکاری کردند، گفت و گو کنید.
✅ سپس فکر کنید که چه وسیله‌هایی را در کلاس می‌توانند با همکاری یکدیگر حرکت دهند. انواع وسیله‌ها را امتحان کنید. مانند: میز، کمد،‌صندلی و ...
✅حتی می‌توانید تجربه کنید که هر وسیله را با همکاری چند نفر می‌توان حرکت داد.
✅آیا برای حرکت دادن میز، شش نفر کافی است؟
✅آیا برای حرکت دادن صندلی به همکاری نیاز است؟
✅از کودکان بپرسید در چه کارهای دیگری همکاری آدم‌ها را دیده‌اند و آیا خودشان در کاری همکاری کرده‌اند؟
✅آیا در خانه تا به حال همکاری داشته‌اند؟
✅اعضای خانواده در چه نوع کارهایی با هم همکاری می‌کنند؟
✅به کودکان فرصت بدهید تا به طور مفصل درباره‌ی همکاری با هم گفت و گو کنند. (برای تمام کردن این بخش عجله نکنید.)
✅آیا کودکی هست که تا به حال به همکاری دیگران نیاز نداشته است؟ صبر کنید و بشنوید کودکان چه نظرهایی می‌دهند.
✅همه ما به همکاری نیازمندیم. کسی نمی‌تواند بگوید و یا ادعا کند که هرگز به همکاری نیاز نداشته است.
✅در بعضی از کارها ممکن است ما به همکاری نیاز نداشته باشیم، ولی در بیشتر برنامه‌ها و فعالیت‌ها ما به همکاری نیاز داریم.
(منبع: کتاب ارزشهای زندگی ـ تألیف و ترجمه ناصر و شهره یوسفی ـ نشر افق)
 
228
بازی 89
موضوع:
راستی و صداقت

عنوان: راستش چیه
از کودکان بخواهید دایره‌وار بنشینند. از آن‌ها بخواهید، به ترتیب نام خود را بگویند، وقتی نوبت به شما رسید، نام خود را اشتباهی بگویید.
واکنش کودکان چیست؟
چرا کودکان فکر می‌کنند که نام شما این نیست؟
سپس بپرسید: آیا من حقیقت را گفتم؟! اسم حقیقی من چیست؟
حالا برای کودک توضیح بدهید که می‌خواهید کارهایی را انجام بدهید، ولی درباره‌ی آنچه انجام می‌دهید حقیقتش را نمی‌گویید:
یک کتاب را بلند کنید و بگویید، من یک فیل بزرگ را برداشتم.
یک عروسک را بردارید و بگویید، من دارم کتاب می‌خوانم.
الان شب است. (در حالی که روز است.)
الان ما در پارک هستیم. (در حالی که نباشیم.)
✅ آیا شما واقعیت‌ها را گفتید؟
✅ روی برگه ی خودم دور اون کلمات خط کشیدم.
✅ واقعیت‌ها چیست؟
✅ وقتی دیگران با صداقت با شما رفتار می‌کنند؟ چه احساسی دارید؟
✅ کسانی مانند پدر، مادر، خواهر، برادرها و یا سایر آشنایان حقیقت را به کودکان می‌گویند،‌آنها چه احساسی دارند؟
✅ وقتی خود کودکان حقیقت را می‌گویند،‌ چه احساسی دارند؟
✅ آیا بچه‌ها کسی را می‌شناسند که حقیقت را نمی‌گوید؟
✅ و یا برعکس، چه کسی از افراد خانواده و یا فامیل خود را می‌شناسند که معمولاً حقیقت را می‌گوید، بچه‌ها بدون این که نامی از او ببرند، به آن فرد فکر کنند.
✅ چه احساسی نسبت به آنها دارند؟
 
بازی 90
موضوع:
مشارکت

عنوان: هم دل و هم زبانی
فضای کلاس‌ها باید بگونه‌ای ترتیب یابد که بتواند موجب برانگیختن قوای خلاق دانش‌آموزان شود.
قرار‌دادن محرکات بصری در کلاس، ترتیب چیدن میز و صندلیها، اختصاص فضای لازم برای فعالیت دانش‌آموزان از جمله مواردی است که باید به آن توجه نمود.
به همین منظور از بچه‌ها بخواهید که با کمک و همکاری یکدیگر کلاس را برای این فضا آماده کنند.
اینکار هم حس مشارکت کودکان را تقویت می‌کند و هم با نوع چیدمان خاص کلاس فلسفه و کودک آشنا می‌شوند و تفاوت آن را با کلاس‌های دیگر درمی‌یابند.

✅ چیدمان نیمکت‌ها را برای کودکان توضیح دهید.
✅ از کودکان بپرسید که ما با دست‌هایمان چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم؟
✅ آیا بوسیله دست و پاهایمان می‌توانیم نیمکت‌ها را طبق چیدمان مورد نظرمان بچینم؟
✅ چه کسی صندلی‌ها را بگذارد؟
✅ چه کسی مدیریت را به عهده بگیرد؟ (نظم را اجرا کند)
✅ اول کدام صندلی را بگذاریم؟
✅ صندلی معلم را کجا بگذاریم؟
✅ صندلی معلم پشت به تخته باشد یا رو به تخته؟
✅ آیا فقط شاگردان موفق و فعال در چیدمان صندلی‌ها شرکت کنند؟
✅ آیا هر کس به دلخواه خودش هر جا دلش خواست می‌تواند بنشیند؟
✅ چه کسی در کنار معلم بنشیند؟
مربی می تواند به دانش‌آموزان چگونگی مشارکت و همکاری را به چالش کشیده و به آنها بیاموزد.
اجرای زیبای تشویق یا علی
 
بازی 91
موضوع:
انتخاب و استدلال
عنوان: علتش چیه
چند کاغذ که بر روی هر یک نوشته شده "موافقم", "مخالفم", "مطمئن نیستم" و "می‌خواهم نظرم را عوض کنم" تهیه کنید و به چهار گوشة اتاق بچسبانید. سپس بچه‌ها را در وسط اتاق جمع کنید و جملاتی همچون همة پسرها باید لباس آبی بپوشند، وقتی پیر شویم همان فردی هستیم که الان هستیم، افراد زشت، بد هستند و ... با صدای بلند بخوانید و فرصت دهید که هر کسی با شنیدن این جملات به یک گوشة اطاق برود، سپس از آنها بخواهید یکی یکی دلیل خود را برای این انتخاب مطرح کنند.
 
بازی 92
موضوع:
ورزشی

عنوان: آفتاب مهتاب
دو نفر پشت به پشت هم می‌دهند و دستهایشان را در هم قفل می‌کنند. سپس به نوبت کمی خم شده و هم‌بازی را چند سانتیمتر از زمین بلند می‌کنند. هنگام بازی این شعر خوانده می‌شود:
آفتاب مهتاب چه رنگه؟ چقدر هر دو قشنگه

بازی 93
عنوان: تخم مرغ گندیده
این بازی گروهی انجام می‌شود همه به صورت دایره روی زمین می‌نشینند. گرگ به آرامی دور آنها راه می‌رود و می‌خواند «تخم مرغ گندیده» بقیه می‌گویند «پیف پیف پیف پیف بو می‌ده» یا «افتاب ندیده».
گرگ با خود دستمالی دارد که آن را بر شانه یکی قرار می‌دهد و در جهت ساعت فرار می‌کند. فرد دستمالدار باید به دنبال گرگ بدود و دستمال را به او بزند. گرگ باید فرار کند تا بتواند در جای خالی او بنشیند. در حین این تعقیب و گریز بچه‌ها با ریتم دست زده و می‌خوانند «تخمه گندیده گندیده افتاب ندیده ندیده».

بازی 94
موضوع:
تست هوش و دقت

عنوان: من کی ام؟
تمام بازیکنان را دور یک میز جمع کرده و دو نفر را انتخاب می کنید. اولی از اتاق بیرون می رود و دومی با مشورت اعضای باقیمانده در اتاق تصمیم می گیرد که قرار است نقش کدام یک از آنها را بازی کند. موقعی که تصمیم گرفته شد و مثلا معلوم شد علی قرار است فرهاد باشد از بازیکن بیرون از اتاق می خواهید وارد شود. حالا نوبت اوست که شروع به سوال پرسیدن کند، مثلا می تواند به علی بگوید: موهای تو مشکی هستند؟ در چنین شرایطی حتی اگر موهای علی بور باشد و موهای فرهاد مشکی او باید جواب مثبت بدهد. سوال ها به همین طریق پرسیده می شوند تا بالاخره معلوم شود چه کسی نقش چه کسی را بازی کرده است. بازی به ترتیب افرادی که دور میز نشسته اند پیش می رود.
جرزنی: قابل توجه آن دسته از دوستانی که جواب «شاید» علاقه دارند. وقتی کسی سوال واضحی می پرسد و شما با گزینه های شاید و متوسط جواب می دهید به راحتی در لیست سیاه جرزن ها قرار خواهید گرفت. قبل از بازی مشخص کنید که جواب ها باید کاملا واضح و صریح باشند.

بازی 95
موضوع:
پرورش تکلم

عنوان: فکر کن و بگو
از بچه‌ها بخواهید عبارتهایی مثل جملات زیر را به دلخواه خود در یک برگة کاغذ بنویسند.
ـ بیایید تصور کنیم همیشه عید بود.
ـ بیایید تصور کنیم هرگز باران نمی‌بارید.
ـ بیایید تصور کنیم هچ پولی نبود.
ـ بیایید تصور کنیم همه چیز از جنس شکلات بود و ...
سپس از آنها بخواهید به ترتیب، برگه‌های کاغذ را بخوانند و ضمن گفتگو به ایرادات تفکر دیگران پی ببرند.
کودکان با این بازی، نکات منفی و مثبت استدلال همدیگر را می‌یابند و سنجیده و با فکر حرف زدن را می‌آموزند.
به آنها بگویید در صورت دلخواه می‌توانند نظر خود را عوض کنند و برای تغییر نظر خود دلیل بیاورند. (سارا استانلی)
 
بازی 96
موضوع:
تقویت هوش

عنوان: اسم بازی
نفر اول جمع، اسمی را می گوید و نفر بعدی با آخرین حرف اسم قبلی، اسم جدیدی می گوید. قانون بازی هم این است که هر کسی بیش از حد مکث کنَد می سوزد. نفر آخری که در بازی می ماند سلطان می شود و دور بعد با اسمی که او می گوید شروع می شود. از آنجایی که این بازی به درد جمع های خیلی عمومی تر می خورد، بسته به هر جمعی که در آن هستید می توانید یک بازی تخصصی تر هم راه بیندازید؛ مثلا اگر در جمع عشق فوتبالی ها هستید، می توانید بازی را در ژانر اسم بازیکن های فوتبال یا در بین جماعت سینمادوست با اسم بازیگرها پیش ببرید.

بازی 97
موضوع:
بیست سوالی

عنوان: اسم پیشانی
بازی به این صورت که هر بار یکی از جمع سوژه بازی می شود و دیگران یک اسم را که او می شناسد بر روی پیشانی اش می چسبانند و او با سوال کردن باید حدس بزند که اسم چه کسی بر روی پیشانی اش قرار دارد توجه داشته باشید که تعداد سوالات بیشتر از بیست سوال نشود. البته شما می توانید تعداد سوال را خودتان مشخص کنید و هر کسی که نتواند حدس بزند از بازی خارج می شود تا در نهایت یک نفر باقی بماند.

بازی 98
موضوع:
 بازی محلی گروهی
عنوان: قَرَه گُردُم
تعداد بازیکنان: ۸ نفر به بالا
این بازی با گروه بندی آغاز می شود. تعداد نفرات هر گروه باید مساوی باشد، افراد هر دو گروه برابر هم قرار می گیرند و هر کسی یاری از دسته مقابل را برای خودش مشخص می کند و از میان خود ۲ نفر را به عنوان «اوستا» انتخاب می کنند و بازیکنان به روش گل یا پوچ، برنده می شوند و به همراه اوستا حرکت می کنند تا در جاهای مختلف مخفی شوند. پس از این که اوستا، تمامی افراد دسته خود را مخفی کرد به نزد گروه دوم بر می گردد و جای اوستاها عوض می شود و به عبارتی اوستای گروه مخفی شده در رأس گروه جوینده قرار می گیرد.
گروه برای جستن یاران دسته اول حرکت می کنند، در حالی که اوستا در جلوی آن ها حرکت می کند و با صدای بلند می گوید: «یرنگزه محکم ساخلنگ هوی» (جایتان را محکم نگهدارید) و این گفته را مرتبا تکرار می کند.
اگر گروه جست وجوگر یکی از مخفی شدگان را ببیند به اوستای آن ها نشان می دهد و زمانی که اوستا تأیید کرد که او درست تشخیص داده است با صدای بلند می گوید: «قره گردم» (سیاهی دیدم)؛ با گفتن این کلمه تمامی افراد جوینده با سرعت به طرف محل اولیه «ملته» حرکت و مخفی شدگان هم آن ها را تعقیب می کنند و اگر افرادی که پنهان شده بودند یار مشخص شده اش را قبل از این که به ملته برسد، بگیرد از همان محل تا ملته از او سواری می گیرد.
بازی در دور بعد با پنهان شدن گروه اول اجرا می شود، ضمن این که یک امتیاز نیز کسب می کنند ولی اگر گروه اول موفق به گرفتن افراد گروه دوم نشوند جای دو گروه عوض می شود و گروه دوم باید مخفی شوند. این بازی با توافق گروه و زمان خسته شدن آنان ادامه می یابد.
 
بازی 99
موضوع:
 اشنایی با حیوانات، رعایت حقوق دیگران، قدرت انخاب، تمرکز
عنوان: عروسک قشنگم
چند عروسک پلیشی انتخاب کرده و بر روی زمین قرار دهید.سپس از تعدادی کودک بخواهید که دور تا دور بچرخند..
عروسکهای پلیشی بازی ما حیوانات باشد.تعدادی از انها را از حیوانات اهلی و تعداد دیگر را وحشی چرا که کودک بتواند به دلخواه هر کدام را که خواست انتخاب کند
هر کودکی مجاز است تا یکی را انتخاب کند.حال کودکان همگی باید دست در دست هم قرار داده و دور این عروسکها بچرخند و در این حین حواسشان به انتخابهایی که کرده اند باشد
پس از چند دور چرخیدن مربی می بایست نام یکی از حیوانات را که در وسط وجود دارد را صدا زند.کودک در این لحظه باید کاملا حواسش را جمع کند تا عروسکی را که انتخاب کرده را بردارد.
و به وسط دایره بیاید و دست خود را در عروسک برده وصدا و حرکت انرا انجام دهد.یادمان باشد که هر کودکی باید عروسکی را بردارد که از اول بازی انتخاب نموده است.
مربی برای انکه بداند که کودکان تا چه حد حواسشان به بازیست میتواند حیواناتی را نام ببرد
که در دایره بازی ما نیست.و هر کودکی که عروسک دیگری را به اشتباه بردارد می بایست از بازی خارج شود و نظاره گر دیگر دوستانش باشد تا در دور بعدی به میدان بازی بیاید.
 
previous

بازی 100
موضوع:
بازی محلی
عنوان: چاله شیطان
تعداد بازیکن: 3 الی 8 نفر
ابزار لازم: یک عدد توپ کوچک مانند تنیس
بعد از مشخص کردن محدوده زمین بازی، در یک طرف آن، گودال کوچکی به صورت چاله که تقریبا به اندازه قطر توپ است می کَنَند که نامش خانه یا مات شیطان است.
در اطراف خانه شیطان، به تعداد بازیکن‌ها، چاله هایی با همان کیفیت ایجاد می شوند که هر کدام به یکی اختصاص دارد و خود در کنارشان می ایستند.
یکی به قید قرعه، از فاصله 1.5 متری به طور نشسته، توپ را روی زمین گذاشته و به سوی چاله ها می غلتاند که ممکن است یکی از چهار حالت زیر پیش بیاید:
1. به هیچکدام از چاله ها نیفتد: باز حق غلتاندن توپ را دارد.
2. به چاله متعلق به خود بیفتد: باز دوباره آن را می غلتاند.
3. به چاله یکی دیگر از بازیکنان بیفتد: در آن صورت بایستی صاحب گودال را روی کولش بگیرد و این بار با دقت و تمرکز حواس بیشتری توپ را بغلتاند.
4. و اگر توپ در خانه یا چاله شیطان قرار گرفت؛ به عنوان شیطان فورا به طرف (توپ) دویده، آن را برمی دارد و به طرف سایر بازیکنان پرتاب کند تا یکی از آنها را بزند و از نقطه برخورد تا کنار چاله ها از او سواری کول بگیرد و بازیکنی که مورد اصابت توپ قرار گرفته بعد از سواری دادن روی خط شروع بازی می ایستد و به عنوان شیطان توپ را می غلتاند.
بدیهی است وقتی که توپی روی زمین بازی به طرف چاله ها می غلتد، بازیکنان نظاره گر کنار چاله ها، منتظر نتیجه هستند تا چنانچه اگر توپ در چاله شیطان افتاد، فرار را بر قرار ترجیح دهند و از ضربه توپ شیطان و سواری دادن و شیطان شدن و غیره در امان باشند.
 

بر گرفته از کانال تلگرامی حجت‌الاسلام مهدی زراعتی
سایت عمو اخوان
amooakhavan.ir

برای خرید و شرکت در دوره های آموزش مجازی با عنوان بازی های جذاب بر روی تصویر زیر کلیک کنید  
111
 

چاپ   ایمیل