اردوداری

 

مربیان فعال فصل اردو فرارسیده....

چگونه اردویی جذاب برگزار کنیم؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم

شباهت دنيا و اردو[1]

اردو و دنيا شبيه به هم هستند. شباهت‌هاي اين دو عبارتند از:

  1. تولد و وفات
  2. ديدگاه گوناگون
  3. دل بستن و دل‌کندن
  4. غفلت از هدف
  5. پايان ناگهاني
  6. جاذبه‌هاي مزاحم
  7. بال نه، وبال
  8. لذت يا حسرت؟
  9. تعريف اردو

اردو در لغت به معناي يک حرکت گروهي است. اين کلمه در اصل ترکي مغولي است و در اصطلاح به گروهي از سپاهيان می‌گویند که به مکاني با لوازم سفر آسان اعزام شده‌اند. يعني «اعزام گروهي خاص به مكاني خاص با هدفي خاص»

 

 

  1. تاريخچه اردو

تاريخچه اردو به زمان سلطان محمود غزنوي برمي‌گردد. در آن زمان، لشکر ايرانيان، ترکان و هنديان با هم زندگي مي‌کردند و زبانشان ترکيبي از زبان اين سه قوم بود که در اصطلاح به آن زبان اردو مي‌گفتند. بعدها از اين واژه در فرهنگ ايراني، به معناي اطراق کردن و ساکن شدن در جايي به طور موقت استفاده شد.

مسافرت کردن از منطقه‌اي به منطقه ديگر باعث پختگي انسان مي‌شود.

بسيار سفر بايد تا پخته شود خامي

 

صوفي‌نشود صافي‌تا در نکشد جامي[2]

همان طور که مي‌دانيم در قرآن بارها بر سير و سياحت تأکيد شده است.خداوند متعال در مورد سفر، سير و سياحت در قرآن به موضوعات ذيل اشاره کرده است:

در قرآن کريم  سوره نساء آمده است:

إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَه فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً (97)

  1. تفکر در اسرار خلقت و نشانه‌هاي آن
  2. 2. آشنايي با سرانجام تکذيب‌کنندگان و وعده‌هاي خدا
  3. شنيدن حقيقت و درک آن
  4. 4. عبرت آموختن از عاقبت کار ستم‌گران
  5. سیر و سیاحت در قرآن

انگيزه هاي اردو

  1. جستجوگري و کنکاش
  2. دست يابي به يافته‌هاي نو
  3. نشاط يافتن و لذت بردن
  4. تنوع طلبي و رهايي از يکنواختي
  5. تجربه اندوزي و پختگي
  6. حقيقت يابي و روشن بيني

8 . آشنايي با ايران و جهان

  1. کشف استعداد و توانايي

نقش اردو در تربيت

  1. برخورداري از قانون و نظام معين
  2. ايجاد زمينه‌اي براي نمايش عملي اخلاق اسلامي
  3. ايجاد فضايي صميمي در اردو
  4. اجتماعي شدن و تمرين زندگي
  5. شناخت خود و ديگران
  6. تقويت حس درگيري و مبارزه با مشکلات

 

اهداف اردو

  1. تربيت اعضا براي رعايت قانون
  2. تمرين اعتماد به نفس و استقلال فردي
  3. ايجاد آمادگي براي مقاومت در برابر ناملايمات و مشکلات
  4. تخليه فشارهاي رواني و هيجان‌هاي روحي
  5. تقويت و نهادينه کردن ارزش‌هاي اسلامي و القاي مفاهيم مذهبي
  6. ايجاد و تقويت روحيه هم زيستي اجتماعي
  7. ايجاد فرصت براي مسئوليت پذيري
  8. برآوردن نياز معاشرت با گروه همسالان
  9. پر کردن اوقات فراغت با برنامه‌هاي مفيد

 

دستاوردهاي اردو

دستاوردهاي اردو شامل چهار بخش است :

  1. شناخت نسبت به خويشتن
  2. شناخت نسبت به خلق (ديگران)
  3. شناخت نسبت به خلقت و طبيعت
  4. شناخت نسبت به خدا

 

فرق کلاس و اردو

كلاس و اردو از دو جهت با هم تفاوت دارند

الف- فيزيکي ب- معنوي

الف: فيزيکي

  1. مکان
  2. ابزار
  3. روش آموزش
  4. متن آموزشی و پرورشی

ب- تفاوت‎هاي معنوي

  1. شيوه آموزش
  2. انتقال اطلاعات
  3. معلم و دانش‎آموز محوری
  4. روش مستقيم يا غير مستقيم

مديريت در اردو

مديريت در اردو به لحاظ اهميت و جايگاهي که در اردو و اردوگاه دارد، از مهم‎ترين و بارزترين ارکان اردو است. منظور از مديريت، برنامه‎ريزي‎ها‌ و دورانديشي‎ها است ‌که باعث موفقيت يک اردو مي‎شود.

* نام اردو

* تعیین هدف

* انتخاب مکان و مسير اردو

* برنامه‌ريزي در اردو

* انتخاب همکاران و همراهان

* تقسيم کار، نظارت و ارزشيابي

* آمادگي براي تغييرات ناگهاني

 

 

فعاليت‎هاي اجرايي شامل موضوعات زير است:

  1. برنامه‎ريزي 2. گروه‎بندي 3. چارت تشکيلاتي دانش‎آموزان 4. شرح وظايف اعضاي جوخه 5. چارت مسئولين اردو 6. شرح وظايف مسئولين اردو 7. چارت اردوگاه، مربيان و روحاني اردو 8. مشاور در اردوگاه و اردو 9. مقررات اردوگاه 10. پرچم افتخار 11. صبحگاه 12. خاموشي و بيدارباش 13. امانت‌داري 14. اردوداران نوجوان 15. صدا و سيماي اردو 16. بانک امتيازات 17. اقدامات امنيتي.

  

برنامه‎ريزي

امام علي(ع) فرمود: «التدّبيرُ قَبْلَ الْعَمَلِ يُؤمِنْکَ مِنَ النَّدَمِ»[3] «چاره‎جويي (و دورانديشي) پيش از انجام کار، تو را از پشيماني مي‎رهاند»

اگر در اردو دورانديشي و برنامه‌ريزي داشته باشيم، پشيماني کم‎تري خواهيم داشت و «اي کاش‌ها» ‌به حداقل مي‌رسد.مثلا                هرکه دارد امانتی موجود                   بسپارد به بنده وقت ورود

نسپارد اگر شود مفقود             بنده مسئول آن نخواهم بود

 

برنامه‎ريزي اجرايي در اردو، چند بخش دارد:

الف) پيش از اردو

  1. ثبت نام 2.رضايت نامه و برگه سلامت3. جلسه توجيهي 4. سازمان‎دهي

ب)برنامه ريزي در اردوگاه

  1. پذيرايي و استراحت2. اسکان و تحويل3. توجيه مقررات و اعلام برنامه 4. توزيع کارت و لباس

شرح وظايف مدیر اردو

  1. تنظيم طرح و پيش‎بيني زمان، مکان، تهيه امکانات، نظارت، تهيه متون‎آموزشي و هزينه.
  2. تنظيم طرح اردو و پيش‎بيني‎هاي لازم در خصوص مدت زمان برگزاري اردو
  3. مشخص کردن مکان اردو.
  4. تهيه امکانات شامل تجهيزات، وسايل و نيازمندي‎هاي اردو
  5. تهيه جزوات و متون آموزشي، برنامه‌ها، طرح برنامه و درس‎هاي
  6. مشخص کردنهزينه‎هاي اردو را برآورد و محل تأمين اعتبار آن‎ها

6- انتخاب مربي و گزينش معاونين مسئول اردو با توجه به تعداد، جنس و سن دانش‎آموزان

  1. شرح و تقسيم وظايف مربيان و معاونين
  2. برگزاري جلسه هماهنگي با مربي و معاونان و تعیین وظايف معاونان و مربيان همراه و برنامه‎ها
  3. برگزاري جلسه توجیهی با دانش‌آموزان و توضیح نکات مهم برای آن‌ها.
  4. هماهنگي با والدين
  5. نظرخواهي و تهيه گزارش جامع

اردوي يک روزه

بیش‌تر اردوهایی که مساجد و مدارس و بعضی از مراکز برگزار می‌کنند اردوهای یک روزه است

در یک اردوی 50 تا 100 نفره سه مربی مي‎توانند با همکاری يکديگر کارها را انجام دهند، براي اداره یک اردوی 100 تا 150 نفره، چهار نفر مورد نياز است. مسئول، معاون، مدير اجرایی و معاون فرهنگی

خانواده‌ها از برنامه‌های اردو مطلع شوند و عکس‌العمل آن برای مسئولان اردو روشن شود.

1- سرجوخه

نظارت بر حسن انجام کارهای جوخه، هماهنگی برنامه ها و بیان شرح وظايف افراد جوخه، شرکت در جلسات سرجوخه ها، شرکت دادن افراد جوخه خود در برنامه ها و..

2- یاور

یاور و بازوی راهنمای جوخه، کمک در حسن انجام کارهای جوخه، شرکت در جلسات شورای جوخه در غیاب راهنمای جوخه

3- فرهنگی

گسترش برنامه های فرهنگی در جوخه، تهیه تراکت و نصب آن در محل اردوگاه، همکاری در برگزاری نماز جماعت، تهیه روزنامه دیواری با همکاری سایر افراد جوخه

4- بهیار

کمک به نظافت چادر و ظروف و محیط، رسیدگی به وضع بهداشت افراد، اعزام بیماران به درمانگاه با نظر راهنمای جوخه، رسیدگی به وضع بهداشتی دستشویی‌‌ها، توالتها، حمام ها و محیط اردوگاه،

5- خادم

تحویل تدارکات مورد نیاز افراد جوخه از انبار و محل تدارکات اردوگاه، تحویل تدارکات به راهنمای جوخه، تحویل غذای صبح، ظهر، شام به شهردار جوخه، اعاده ظروف غذا به آشپزخانه

6- ورزشی

 

 

آماده سازی افراد جوخه برای شرکت در مسابقات ورزشی، هماهنگی با سرجوخه برای تعیین وقت برای تمرین های ورزشی، تحویل وسایل مورد نیاز مثل توپ، تور و غیره از مسئول تدارکات، اعلام زمان برگزاری مسابقات در جوخه برای تشویق

                                                                                         

فعالیت‌های فرهنگی

برنامه‌های داخل ماشین

  1. دعای سفر
  2. جمع آوری صدقه
  3. پذیرایی
  4. معارفه برای :

الف ) شناخت دانش‌آموزان با هم و با مربی

ب ـ شخصیت دادن به دانش‌آموزان

ج ـ سخت نگذشتن زمان حضور در ماشین

  1. استراحت
  2. شیرین کاری نظیر سایه بازی یا بازي فكري
  3. شعر و سرود

8- مسابقات و سرگرمی

9- قصه و خاطره

10- استراحت

11- مسابقات مكتوب

  1. حضور و غياب

طبيعت نوردي

طبیعت نوردی شامل گشت وگذار در جنگل، کوه، بیابان، کنار دریا و جاهای مختلف زمین و طبیعت خدادادي است.

بازي‌هاي جنگل

به اين بازي‌ها بازي‌هاي جنگلي مي‌گوييم چون بهترين مکان براي اجراي آن‌ها جنگل است، اما در مناطق ديگر هم قابل اجراست.

راز ميوه

در این بازی مخاطبین در موقعیتی قرار داده می شوند تا احساس کنند در محضر خدا بودن یعنی چه و در نبرد عقل و شکم چه خواهند کرد ؟!

جست و جوی گنج

در این برنامه کمک می‌کنیم تا دانش‌آموزان به اهمیت و نقش امامت در جامعه و نیاز انسان‌ها به داشتن امام، الگو و راهنما برسند. فضای این برنامه جنگل، باغ یا کوه است.

تصمیم مشکل

تصمیم مشکل یکی از موقعیت‌های تجربه عملی و دینی دانش‌آموزان است

دانش‌آموزان را در موقعیتی قرار می‌دهیم که تصمیم بگیرند و این تصمیم مشکلی است، یعنی باید از بین دو راه، یک راه را انتخاب کنند. در حالی که آزاد و مختارند. انتخاب هرکدام از این راه‌ها می‌تواند پیامدهای خوب یا بدی داشته باشد. برای رسیدن دانش‌آموزان به شناخت و انتقال مفاهیم دینی باید به جای آموزش مستقیم، آن‌ها را در موقعیت قرار دهیم تا تصمیم بگیرند.

هشدار

هشدار هم یک برنامه عملی و یک تجربه حسی است. در این برنامه دانش‌آموزان در یک موقعیت قرارمی‌گیرند تا شناختی نسبت به خودشان پیدا کنند و هر کسی با خودش بیش‌تر آشنا شود. موضوع این برنامه، هم‌دلی و هم‌دردی نسبت به همراهان و هم‌سفران است

راز چوب

راز چوب برگرفته از یک حکایت تاریخی در زمان امام حسن عسکری(ع) است. به دلیل شرایط خفقانی که در زمان آن حضرت بود، دشمن سعی می‌کرد امام(ع) را از شیعیان جدا نگه دارد. امام(ع) بعضی از پیام‌ها و برخی از فرمایشات خود را درون کاغذ، چرم یا پوست چرم و ... می‌نوشتند و درون شکاف چوبی که در واقع چهارپاداران از آن برای کنترل حیوانات اسنفاده می کردند، قرار می‌دادند و از آن طریق پیام را به دوستان و وکلای خود می‌رساندند

کتاب خوانی

موضوع این برنامه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در اردو و اردوگاه است. به دلیل این‌که کتاب و کتاب‌خوانی در حوزۀ تعلیم و تربیت جایگاه خاصی دارد. فضای این برنامه کلبه کتاب است.

هم اندیشی

هم اندیشی یکی از برنامه‌های فرهنگی است که در اردوها با حضور دانش‌آموزان اجرا می شود. موضوع این برنامه مطالعات علمی و دقت روی بعضی از موضوعات خاص است.

کارگاه‌های علمی و پرورشی

کارگاه‌های علمی و پرورشی همان نقش کلاس‌های آموزشی را در مدارس بازی می‌کنند، با این تفاوت که در کلاس از ابزارهای محدود استفاده می‌کنیم و کلاس معلم محور است. ابزارهای ما تخته سیاه و گچ و... است،  اما در کارگاه‌ها که جایگاه کلاس در اردوگاه‌ها را دارند، دانش‌آموزان یک سری تجربیات را به صورت عملی یاد می‌گیرند.

بازدید

بازدید از اماکن صنعتی و علمی- بازدید از اماکن تاریخی و باستانی، بازدید از اماکن تفریحی و سیاحتی و سایر مکان‌هایی که معمولاً در اردوها جزو برنامه‌های ثابت است.

بازی‌های نیرو و نشاط

بازی‌هایی است که جنبه ورزشی و پرورشی این بازی بیش‌تر از جنبه فرهنگی است و برای ایجاد نشاط وهیجان و جذابیت در اردو به کار می‌رود.

  • پنالتی چشم بسته
  • مجسمه باشی
  • سیب خوری
  • برش و کاغذ
  • بازی دایره
  • پیام رسانی
  • هفت سنگ

 

شعر و سرودهای اردویی

 

بسم الله

نام خدا بسم اللّه مشکل گشا بسم اللّه

ما فرزند اسلامیم      گفتار ما بسم اللّه

داریم بر لب خوددر هر کجا بسم اللّه

ورد زبان ما هستدر اردوها بسم اللّه

ما را بود نگهداراز هر بلا بسم اللّه

آقاي راننده

آقاي راننده اخماتو واكن             از توي آينه ما رو نگاه كن

                                    هاي بارك‌الله مشتي ماشاالله

آقاي راننده خسته نباشي              شما براي ماها مثل داداشي

                        هاي بارك‌الله مشتي ماشاالله

آقاي راننده بزن رو دنده             ماشين جلويي به ما مي‌خنده

                                    هاي بارك‌الله مشتي ماشاالله

آقاي راننده سرت سلامت             اردوي امسال ما عالي درآمد

                                    هاي بارك‌الله مشتي ماشاالله

 

روز های اردو

روزهای شیرینیه روزهای اردو، آره روزهای اردو.

شبای قشنگیه شبهای اردو ، آره شبهای اردو.

بچه ها بچه ها بچه ها شاد شاد باشین همیشه ،شاد شاد باشین همیشه

کلبه های با صفا همسایه هستن ،                            آره همسایه هستن

دور تا دورش ، بچه ها خندون نشستند، آره خندون نشستن.

بچه ها بچه ها بچه ها شاد شاد باشین همیشه ،شاد شاد باشین همیشه

از دل و جون دوست داریم مربیارو ، آره مربیارو.

از اونا یاد می گیرم مهر صفا رو، آره مهر و صفا رو .

بچه ها بچه ها بچه ها شاد شاد باشین همیشه ،شاد شاد باشین همیشه

شادیها را ثبت کنین تو دفتراتون ، آره تو دفتراتون.

بنویسید همه خاطره هاتون ، آره خاطره هاتون .

بچه ها بچه ها بچه ها شاد شاد باشین همیشه ،شاد شاد باشین همیشه

همگی پیدا کنین دوستای تازه ، آره دوستای تازه .

دوست با وفایی که اهل نمازه ، آره اهل نمازه .

بچه ها بچه ها بچه ها شاد شاد باشین همیشه ،شاد شاد باشین همیشه

صلوات بر محمد(ص)

تو آسمون نوشته، رو بال هر فرشته، صل علی محمد صلوات بر محمد

صلوات را خدا گفت جبرئیل بارها گفت، در مدح مصطفی گفت، صل علی محمد صلوات بر محمد(ص)

عیسی که در فلک بود ، هم صحبت ملک بود ، می خواند این دعا را، والشمس والضحی را ،صل علی محمد صلوات بر محمد (ص)

موسی که زد عصا را بر فرق سنگ خارا، می خواند این دعا را، والشمس والضحی راصل علی محمد صلوات بر محمد(ص)

اباصالح کجایی

ابا صالح دلم سامان ندارد                  مگر هجران تو پایان ندارد

ابا صالح بیا دردم دوا كن                  مرا با دیدنت حاجت روا كن

ابا صالح فقیرم من فقیرم                    بده دستی كه دامانت بگیرم

ابا صالح چه خوش زیبنده باشد         كه آن لعل لبت پر خنده باشد

ابا صالح گدایم من گدایم                به جان مادرت بنما نگاهم

اباصالح اباصالح كجایی                   كجایی یوسف زهرا كجایی

 

 

طرح شماره 1

 

هياهو

به و به به خوش اومديد                    شكوفه‌هاي با صفا

چشم و دل مــا شــــده                     فرش قدمهاي شما

                    با هم تو اردو شادي كنيم هياهو(2)

دوستهاي خوب و مهربون                  خونگرمند و همزبون

قــلــبهاي پــر مــهرشون               آبــي‌تــر از آسمـون

                    با هم تو اردو شادي كنيم هياهو(2)

وقتي گل خنده‌رو                              لباي شما وا مي‌شه

قلب پر از مهرتون                    بهشت رويا مي‌شه

                    با هم تو اردو شادي كنيم هياهو(2)

 

 

طرح شماره2

 شادي

اردو،‌ اردوي شادي اردوي تلاشه

هر كسي زرنگ‌تره دل ما باهاشه

اخماتو واكن روز، روز شاديه  جَـمـعـمون جَـمعه غصه زياديه

خوش اومدي برادرخـوب من            اي كه خندوني مثل گل تو چمن

از ديدنت خوشحالم،‌خوشحالم،‌ خوشحالم

بـه وجــودت مـي‌بالم، ‌مـي‌بالم، ‌مـي‌بالـم

خوب معلومه كه تو بهرتــلاشي         تـو دل خود بذر اميد مي‌پاشي

مشغول نمي شي هميشه به بازي          آينده‌تو با دست خود مي‌سازي

از تــنــبلي بيزاري،‌ بيزاري، بيزاري

تو زندگي، بيداري ، بيداري، بيداري

تو يه خداي مهربوني داري                 تـا اونو داري غصه‌اي نداري

از پدر و مــادر مـهربـونتره                       تو رو به سوي سعادت مي‌بره

اونــو نـكن فـرامـوش، فـرامـوش، فـرامــوش

به دستوراش بكن گوش، بكن گوش، بكن گوش

يه وقت نگي ناتوون و ضعيفم   بگو همه سختي‌ها رو حريفم

يه وقت نـياد نااميدي سراغت فكر بد خاموش نكنه چراغت

از تــنبلي بيزاري،‌بيزاري، بيزاري

تو زندگي بيداري، بيداري،‌بيداري

حتما خوندي تو قرآن اين آيه را        ليس للانــسان الا مـا سـعي

يعني هر چه تلاش كني تو دنيا جايزه شو مي‌گيري تو از خدا

از دست ندي فرصت‌ها، فرصت‌ها، فرصت‌ها

قدر بدون از نعمت‌ها، نــعمـت‌ها،  نعمت‌ها

وظيفتو مي‌دونم كه مي‌دوني               اينه كه محكم درساتو بخوني

رفيق بـشي با نماز و نيايش                 با قـرآن و مـطالعه و ورزش

اردو، اردوي شادي اردوي تلاشه

هر كسي زرنگتره دل ما باهاشـه

امــيدواريــم تو اردو خوش بگذره           دوست خوب پيدا كردن يادت نره

با خاطرات خوش از اين جا مي‌ري     گهگاهي هم، سراغ از ما مي‌گيـري

اردو، اردوي شادي اردوي تلاشه

هر كسي زرنگتره دل مـا باهاشه

زندگي يه ميدون مـسابقه‌ست            از پـا نبايد بنشيني يك نفس

ها ماشا‌الله سبقت بگير از همه  يالله تندتر سرعتت خيلي كمه

طرح شماره 3

عشق سرخ

شين شاد و شور وشعر و شعله و شهر و شتاب

                          شين شوق و شكّر و شوريدگي صد شهاب

ميم مهر و ماه و ميم، آن ميم مهر مادري

                                     ميم موزون ولايت، ميم معراج پري

سين سنبل، سين سيب و سين سرخ سجدگاه

سين سبز سعي و سين، ساده‌ي سوداي آه

جيم جهد و جويبار و جيم صدجان جوان

                                                           جيم جادوي جواني،‌جيم جانهاي جوان

نون نوروز و نياز و ناجي و نور و نگاه

                                                         نون نارنج و نبات و نام نيك و نغمه‌گاه

هرچه هست اينجاست اي نور دود يده جوان

                                                    شين شكر و ميم مهر و عشق سرخ عاشقان

 طرح شماره 4

بچه های اردو

ما بچّه ها ی اردو

یاران خوبی داریم

در شادی و در غمها

ما یاور و غمخواریم

هرگز كسی را از خود

نمی دهیم آزاری

ما می كنیم در هر جا

با یكدیگر همكاری

از خورشید محبّت

پر می كشد از دل غم

از عطر مهربانی

گل روید روی لب هم

طرح شماره 5

 

همکلاسی

اردوهامون با مدرسه هیچی به پاش نمی رسه

محکم می شه دوستیامونهمین برای ما بسه

کم شده غم، غم شده کمتو این روزای موندنی

دوسِت دارم، دوسَم داریتو همکلاسی منی

همکلاسی، همکلاسیبچه ی سال اولی

مربّیای با صفاخاطره های عسلی

با همدیگه تو شهر قمدعای خیر تو جمکرون

فوتبال و برد تو مدرسههمین می شه خاطره مون( 2)

 

طرح شماره 6

 

ضامن آهو

رضا رضا جان- رضا رضا جان- رضا رضا جان رضا (2)

ای ایمان به تولایت – هستی خاك كف پایت

می میرم به تمنایت- مولا ضامن آهو

زائرخسته، به تو دل بسته ،ضامن آهو رضا

رضا رضا جان، رضا رضا جان، رضا رضا جان رضا

این دل سوی تو باز آمد- مسكینی به نیازآمد

دركویت به نماز آمد- مولا ضامن آهو

توقبله ی دل، توحل مشكل- پناه عالم رضا

رضا رضا جان، رضا رضا جان، رضا رضا جان رضا

ای مهرتوثواب من- ای قهرتوعذاب من

باشد با توحساب من- مولا ضامن آهو

به روز محشر، مرانم ازدر،كه پرگناهم  رضا

رضا رضا جان، رضا رضا جان، رضا رضا جان رضا

محتاج آمده ام اینجا- زوارم كرمی مولا

حاجاتم تو روا فرما- مولا ضامن آهو

امام هشتم، امید مردم،تویی مسلم رضا

رضا رضا جان، رضا رضا جان، رضا رضا جان رضا

به حلقه ی گیسویت اسیرم منرضا رضا گویم و بمیرم من

نباشدم غیر اشك خود توشهكرده دل من هوای شش گوشه

رضا رضا جان- رضا رضا جان- رضا رضا جان رضا(2)

 

 

سرود وداع

 

زمان: ‌پايان اردو         آهنگ: نوايي نوايي....

كنـــون وقــت اردو به پايان رسيده  زمــــان وداع عــزيــــزان رســيـــده

بود بسكه مشكل ز يـــاران بـريدن      چه بد شد كه وصلت به هجران رسيده

اين اردو باشد از كوچك خان نشانه          بـــود تـــا ابـــد نــــام او جــــاودانــه

چه گـــويـــم شرح فراق اين زمانه  جـــدايــــي مـــيــان مــحبان رسـيده

بـــنــازم بــه بزم محبت كه اين جا            بـــه تــعــطيــلي مـكتب و فصل گرما

هـــمــه دانــش‌آمــوز ممتاز كشور        بــه يـــك جـــا ز لطف دبيران رسيده

خداي‌خوب‌من‌خودش‌خوب‌مي‌دونه          تــن مـــن مـــيــره و دل مــن مي‌مونه

چه خوش آن زماني به اردو رسيديم        چه سازيم كه فُرقــت ز يـاران رسيده

 

  

نمونه مسابقات مکتوب

 

امیر المومنین علی (ع) فرمود : "به رگ های درونی انسان پاره گوشتی آویخته شده که شگرف ترین اعضاء درونی اوست،و آن قلب است ،که مواردی از حکمت ، وچیزهایی متفاوت و متضاد با آن ،در او وجود دارد. (حروف در هم ریخته را حدس بزنید و در جای مناسب بنویسید.)

.... می شود .

در هم ریخته

مرتب

........شود،

در هم ریخته

 

مرتب

اگر......

ردیف

انسان را خوار می کند

م  ع   ط

پدید آید ،

م د ی ا ی

اگر  در دل

1

انسان را تباه می کند.

ص   ح   ر

بر آن هجوم  آورد

ع   ط   م

اگر

2

او را از پای در می اورد.

ت س ح ر

د رو ن خ

بر آن چیره شود،

و  ی ن م د ی

اگر

3

او افزایش می یابد وآرام نگیرد.

ی ه ن ک ت ز

و ی

شود،

ش م ا ن ک خ

اگر

4

را از یاد می برد.

ش خ ن و ت ی

ا ی د ر

دست یابد،

ش و خ ن ی

و د

اگر به

5

آن را مشغول می سازد.

ز ه پ ی ر

ن ک د ر

آن را فرا بگیرد،

ش و ح ت

اگر

6

زدگی       می گردد.

ت ف ل غ

برسد،دچار

ش ش گ ی ای

اگر به

7

او را سر کش  می کند..

ن ی ت گ و

ا ر

به دست آورد،

ل ا م ی

اگر

8

او را مشغول

می سازد.

ا  ا  ل  ب

مبتلا گردد،

ی ت ه د ت

س ی

اگر به

9

او را از پای در می آورد.

و ن ا ت ی

ا  ن

بی تابش کند،

س ی ر ن

گ گ

اگر

10

او را زیان می رساند.

ی  ی  ر  س

شود،

ی ر س

اگر زیادی

11

رسوایش کند.

 

ا   گ  ف   ر

ت ر

اگر

12

 

 

 

پس هر گونه کند روی،  برای آن زیانبار ، و هرگونه تند روی،  برای او مخرب و فساد آور است ."

نهج البلاغه حکمت 108

 

[1]- برداشت آزاد از مقاله «دنيا و اردو» اثر حجت الاسلام جواد محدثي.

[2]- سعدی، ش597.

[3]- من‌لايحضره‌الفقيه جلد 3 ص 130.

 

تالیف : استاد عبدالکریم صالحی